Kan iCloud føre til at iPhone-lagringen fylles opp uten grunn?

Min iPhone-lagring ble plutselig full selv om jeg ikke la til mange apper, bilder eller videoer. Jeg prøver å finne ut om iCloud-synkronisering, sikkerhetskopier eller Bilder kan føre til at iPhone-lagringen min øker uten forvarsel. Jeg trenger hjelp til å forstå hva som kan utløse dette og hvordan jeg kan frigjøre lagringsplass uten å miste viktige data.

Folk sier stadig at iPhonen deres 'spiste opp' lagringsplassen over natten. Jeg har sjekket mange telefoner som dette, og som oftest skjedde det ikke over natten i det hele tatt. Plassen ble spist opp litt etter litt i ukevis. Varslet dukket først opp da den ledige lagringsplassen ble lav nok.

Det første jeg ville gjort, er å åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Ikke gjett. Se på linjen og kategorilisten. Vanligvis er det én seksjon, noen ganger to, som står for mesteparten av problemet.

Bilder er ofte hovedproblemet

På mange telefoner jeg har sett på, var Bilder den klart største delen.

Og det var ikke bare bildene folk mente å beholde. Plassen var opptatt av ting som:

1. nesten identiske bilder fra samme minutt
  2. skjermbilder du hadde glemt
  3. skjermopptak
  4. Live Photos
  5. lange videoer
  6. seriebilder

Jeg har sett noen komme tilbake fra én tur med noen få 4K-klipp og miste flere gigabyte uten å merke det. Skjermbilder gjør også dette. De hoper seg opp sakte, og så er du plutselig tom for plass.

Apper vokser etter at du installerer dem

Denne delen forvirrer mange. Størrelsen i App Store er bare utgangspunktet. Etter installasjon fortsetter mange apper å samle opp data.

Sosiale apper, chatteapper, butikkapper, strømmeapper, alle har en tendens til å beholde bufrede bilder, videoer, forhåndsvisninger og midlertidige filer. Så er det alt som er lagret offline, nedlastede spillelister, lagrede podkaster, filmer, kart, hva enn du lastet ned en gang og glemte.

Jeg så en app som var oppført med noen hundre megabyte i butikken, men på telefonen hadde den vokst til flere gigabyte. Hvis én app virker helt ute av proporsjon, kan det noen ganger fjerne mye unødvendig ballast å slette den og installere den på nytt.

Meldinger og Nedlastinger betyr mer enn folk tror

Meldinger blir ignorert hele tiden. Det burde de ikke.

Hvert bilde, video, GIF, talemelding og fil som sendes i chatter, blir liggende lokalt med mindre du fjerner det. Samme problem med mappen Nedlastinger i Filer. Ting havner der og blir bare liggende.

Disse kategoriene topper ikke alltid listen, men jeg har sett dem oppta flere gigabyte alene.

Systemdata er rotete

Hvis du allerede har ryddet opp i de åpenbare tingene og telefonen fortsatt virker overfylt, sjekk Systemdata.

Denne kategorien inkluderer hurtigbuffer, logger, rester etter oppdateringer og annet midlertidig iOS-skrot. En viss mengde er normalt. Noen ganger blir den større enn den burde. Apple gir deg ikke en enkel knapp for dette, noe som er irriterende, men du bør i det minste vite hvor plassen blir av.

Hvis du vil ha raske resultater, start med Bilder

Når Bilder er den største kategorien, ville jeg ikke startet med å fjerne apper. Opprydding i media gir vanligvis den raskeste gevinsten.

Jeg har sett folk bruke Clever Cleaner til dette. Apples innebygde registrering av duplikater er grei for eksakte kopier, men den går glipp av mange nesten-like treff. Det er ofte der den bortkastede plassen ligger.

Ting folk pleier å bruke det til:

1. finne lignende bilder i store mengder
  2. vise de største bildene og videoene først
  3. gruppere skjermbilder så du kan slette dem raskt
  4. gjøre Live Photos om til vanlige bilder

Jeg har lest rapporter fra brukere som frigjorde 10 GB, 20 GB, til og med 30 GB etter å ha sortert lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Hvis bildebiblioteket ditt er gammelt og rotete, blir tallet fort stort.

Rekkefølgen jeg ville fulgt

Hvis lagringsplassen din fortsetter å krympe, er dette rekkefølgen jeg ville brukt:

1. åpne iPhone-lagring og finn den største kategorien
  2. rydde opp i lignende bilder, skjermbilder og Live Photos
  3. sjekke etter enorme videoer
  4. fjerne nedlastede medier fra apper
  5. se gjennom meldingsvedlegg og nedlastinger i Filer
  6. undersøke apper med uvanlig stor lagringsbruk

Som oftest er det ikke noe galt med telefonen. Det er oppsamlede medier, bufret approt og gamle vedlegg. Når du først finner kategorien som står for det, kan du vanligvis frigjøre en god del plass uten å slette det du bryr deg om.

Ja, iCloud kan få iPhone-lagringen til å se ut som om den plutselig ble full, men ikke på den måten de fleste tror.

iCloud i seg selv lagrer ikke hele sikkerhetskopien din på iPhone. Sikkerhetskopier ligger i iCloud. Så iCloud-sikkerhetskopi er vanligvis ikke grunnen til at den lokale lagringen plutselig eksploderte.

Det største problemet er synkronisering av iCloud-bilder. Hvis du har Last ned og behold originaler slått på, beholder telefonen bilder og videoer i full oppløsning lokalt. Det bruker plass raskt. Selv med Optimaliser iPhone-lagring slått på, holder iOS noen ganger flere lokale kopier en stund under synkronisering, gjenoppretting, indeksering eller etter en stor endring i bildebiblioteket. Den delen tar folk på senga.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å sjekke lagringskategoriene først, men jeg ville lagt enda mer vekt på dette ene punktet. Se på Bilder-innstillingene, ikke bare iPhone-lagring. Gå til Innstillinger, Bilder, og sjekk om Optimaliser iPhone-lagring er aktivert. Hvis den er av, slå den på.

Sjekk også disse mindre åpenbare iCloud-relaterte årsakene:

1. Nedlastinger i Filer-appen fra iCloud Drive som er bufret offline
  2. Medier fra delte albumer lagret lokalt
  3. Meldinger i iCloud som synkroniserer mange vedlegg på nytt
  4. En nylig enhetsgjenoppretting som laster ned data igjen
  5. Synkroniseringsjobber som har hengt seg opp og oppretter midlertidig lagring

En ting til, iOS-indeksering etter en oppdatering kan øke Systemdata en stund. Jeg har sett at det roer seg etter 24 til 72 timer.

Hvis Bilder er synderen, er Clever Cleaner verdt å se på for å rydde lignende bilder, store videoer og gamle skjermbilder raskt. For en anbefaling av en gratis rengjøringsapp for iPhone er denne videoen nyttig: beste gratis iPhone-rengjøringsapp for å frigjøre lagringsplass

Så ja, iCloud-synkronisering kan bidra, men det er vanligvis lokal bildebufring eller nedlastede iCloud-filer, ikke selve sikkerhetskopien.

Ja, iCloud kan være en del av det, men jeg vil være litt uenig i hvor ofte folk skylder på Bilder først. Noen ganger er den egentlige overraskende plassynderen synkroniseringsatferd, ikke størrelsen på selve biblioteket.

Noen ting @mikeappsreviewer og @shizuka ikke understreket nok:

• Mail kan vokse kraftig hvis du la til eller aktiverte en konto på nytt og den bufret vedlegg på nytt
  • Notater kan synkronisere store skanninger/PDF-er og lagre dem lokalt
  • Talememoer synkronisert via iCloud kan stille hope seg opp
  • Podcast- og Musikk-appene laster noen ganger ned innhold på nytt etter oppdateringer eller kontoproblemer
  • Mislykkede iOS-oppdateringer kan etterlate midlertidig lagringssøppel lenger enn de burde

Dessuten fyller iCloud-sikkerhetskopi i seg selv vanligvis ikke telefonen. Den delen ligger i Apples sky, ikke på enheten din. Haken er at alle dataene som synkroniseres med iCloud-tjenester kan opprette lokale kopier, buffere og midlertidige filer mens telefonen ordner opp.

En ting jeg ville sjekket er om lagringshoppet skjedde etter:

1. en iOS-oppdatering
  2. innlogging på en ny/reparert enhet
  3. å slå på Meldinger i iCloud
  4. å koble til Wi-Fi igjen etter lang tid
  5. å endre Bilder-innstillinger

Hvis lagringstoppen er nylig, roer det seg noen ganger etter en omstart pluss 1 til 3 dager på Wi-Fi og strøm. Hvis det ikke gjør det, er det vanligvis ikke mystisk lagring, men en kategori som har blitt rar.

Hvis Bilder faktisk viser seg å være problemet, er Clever Cleaner ærlig talt en av de enklere måtene å rydde opp raskt på, spesielt for lignende bilder, store videoer og skjermbildefloker. Hvis du vil ha en bedre forklaring, forklarer denne anmeldelsen av Clever Cleaner for å frigjøre iPhone-lagring det på enkelt engelsk.

Kortversjonen: iCloud kan utløse problemet, men det er vanligvis synkroniseringsbuffere, nedlastede filer eller midlertidige lokale kopier, ikke sikkerhetskopier som på magisk vis spiser plass uten grunn.

Jeg er stort sett enig med @shizuka, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer i at iCloud Backup i seg selv sjelden er synderen. Der jeg ville sagt litt imot, er uttrykket for ingen grunn. Det finnes vanligvis en grunn, men iOS skjuler den dårlig.

To snikende ting som ikke blir understreket nok:

1. Nettstedsdata i Safari kan bli absurd store, spesielt hvis du strømmer mye i nettleserfaner.
  2. AI-funksjoner på enheten som bildeindeksering, ansiktsgjenkjenning og søkekataloger kan midlertidig øke lagringsbruken etter oppdateringer eller gjenopprettinger.

Så ja, iCloud kan indirekte utløse en topp, spesielt etter synkronisering av et stort bibliotek, men jeg ville også sjekket om økningen ligger i Systemdata, Safari, Mail eller vedlegg i Meldinger før du skylder på Bilder alene.

Hvis Bilder er stort og rotete, kan Clever Cleaner hjelpe.
Fordeler:

• god til å oppdage lignende bilder
  • rask for skjermbilder og store videoer
  • enklere enn å grave manuelt

Ulemper:

• du må fortsatt gå gjennom før du sletter
  • ikke alle lignende bilder er trygge å fjerne
  • mindre nyttig hvis lagringsproblemet ditt egentlig er Systemdata eller appbuffer

Min vurdering: iCloud er ofte utløseren, ikke den egentlige eieren av lagringsplassen.