Mitt iPhone-lagringsutrymme fylldes plötsligt upp trots att jag inte lade till många appar, foton eller videor. Jag försöker ta reda på om iCloud-synkronisering, säkerhetskopior eller Bilder kan göra att lagringsutrymmet på min iPhone ökar utan förvarning. Jag behöver hjälp med att förstå vad som kan utlösa detta och hur jag kan frigöra lagringsutrymme utan att förlora viktig data.
Folk säger hela tiden att deras iPhone åt upp lagringsutrymmet över en natt. Jag har kollat en massa telefoner med det här problemet, och för det mesta hände det inte över en natt alls. Utrymmet hade minskat lite i taget i flera veckor. Varningen dök bara upp när det lediga lagringsutrymmet blev tillräckligt lågt.
Det första jag skulle göra är att öppna Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Gissa inte. Titta på stapeln och kategorilistan. Vanligtvis är det en sektion, ibland två, som står för större delen av problemet.
Bilder är ofta huvudproblemet
På många telefoner jag har tittat på var Bilder den klart största delen.
Och det var inte bara bilderna som folk faktiskt ville behålla. Utrymmet bands upp av saker som:
- nästan identiska bilder från samma minut
- skärmdumpar du glömt bort
- skärminspelningar
- Live Photos
- långa videor
- seriebilder
Jag har sett någon komma tillbaka från en resa med några 4K-klipp och förlora flera gigabyte utan att märka det. Skärmdumpar gör också så här. De samlas långsamt, och sedan är utrymmet plötsligt slut.
Appar växer efter att du har installerat dem
Den här delen förvirrar många. Storleken i App Store är bara utgångspunkten. Efter installationen fortsätter många appar att samla på sig data.
Sociala appar, chattappar, butiksappar, streamingappar, alla tenderar att behålla cachelagrade bilder, videor, förhandsvisningar och temporära filer. Sedan finns det offlineinnehåll, nedladdade spellistor, sparade poddar, filmer, kartor, vad du än laddade ner en gång och glömde bort.
Jag såg en app som angavs till några hundra megabyte i butiken, men på telefonen hade den svällt till flera gigabyte. Om en app verkar vara helt orimligt stor kan det ibland rensa bort mycket dödvikt om du tar bort den och installerar den igen.
Meddelanden och Hämtade filer spelar större roll än folk tror
Meddelanden ignoreras hela tiden. Det borde de inte göra.
Varje foto, video, GIF, röstmeddelande och fil som skickas i chattar blir kvar lokalt om du inte tar bort det. Samma problem gäller mappen Hämtade filer i Filer. Saker hamnar där och blir sedan liggande.
De här kategorierna hamnar inte alltid högst i listan, men jag har sett dem uppta flera gigabyte var för sig.
Systemdata är rörig
Om du redan har rensat de uppenbara sakerna och telefonen fortfarande ser överfull ut, kontrollera Systemdata.
Den här kategorin innehåller cachefiler, loggar, rester från uppdateringar och annat tillfälligt iOS-skräp. En viss mängd är normal. Ibland blir den större än den borde vara. Apple ger dig ingen tydlig knapp för detta, vilket är irriterande, men åtminstone bör du veta vart utrymmet tar vägen.
Om du vill ha snabba resultat, börja med Bilder
När Bilder är den största kategorin skulle jag inte börja med att ta bort appar. Att rensa media ger vanligtvis snabbast resultat.
Jag har sett att folk använder Clever Cleaner för detta. Apples inbyggda dubblettidentifiering fungerar bra för exakta kopior, men den missar många nästan-identiska bilder. Det är ofta där det bortslösade utrymmet finns.
Saker som folk brukar använda det till:
- hitta liknande bilder i stora mängder
- visa de största bilderna och videorna först
- gruppera skärmbilder så att du kan radera dem snabbt
- göra om Live Photos till vanliga bilder
Jag har läst rapporter från användare som frigjorde 10 GB, 20 GB, till och med 30 GB efter att ha sorterat ut liknande bilder, skärmbilder och Live Photos. Om ditt bibliotek är gammalt och rörigt blir siffran snabbt stor.
Den ordning jag skulle följa
Om ditt lagringsutrymme fortsätter att krympa är det här den ordning jag skulle använda:
- öppna iPhone-lagring och hitta den största kategorin
- rensa liknande foton, skärmbilder och Live Photos
- kontrollera om det finns enorma videor
- ta bort nedladdat media från appar
- gå igenom meddelandebilagor och nedladdningar i Filer
- granska appar med ovanligt stor lagringsanvändning
För det mesta är det inget fel på telefonen. Det är ackumulerade medier, cachat appskräp och gamla bilagor. När du väl ser vilken kategori som orsakar det kan du vanligtvis frigöra en hel del utrymme utan att radera det du bryr dig om.
Ja, iCloud kan få iPhone-lagringen att se ut som att den plötsligt fylldes upp från ingenstans, men inte på det sätt de flesta tror.
iCloud självt lagrar inte din fullständiga säkerhetskopia på iPhone. Säkerhetskopior finns i iCloud. Så iCloud-säkerhetskopia är vanligtvis inte anledningen till att din lokala lagring plötsligt blev full.
Det större problemet är synkronisering av iCloud-bilder. Om du har Hämta och behåll original aktiverat behåller din telefon foton och videor i full upplösning lokalt. Det tar snabbt upp utrymme. Även med Optimera iPhone-lagring aktiverat behåller iOS ibland fler lokala kopior ett tag under synkronisering, återställning, indexering eller efter en stor ändring i bildbiblioteket. Den delen överraskar många.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att först kontrollera lagringskategorierna, men jag skulle trycka hårdare på just denna punkt. Titta på inställningarna för Bilder, inte bara på iPhone-lagring. Gå till Inställningar, Bilder, och kontrollera sedan om Optimera iPhone-lagring är aktiverat. Om det är avstängt, slå på det.
Kontrollera också dessa mindre uppenbara iCloud-relaterade orsaker:
- Hämtningar i appen Filer från iCloud Drive som cachelagrats offline
- Media från delade album som sparats lokalt
- Meddelanden i iCloud som synkroniserar om många bilagor
- En nylig enhetsåterställning som hämtar tillbaka data
- Synkroniseringsjobb som har fastnat och skapar tillfällig lagring
En sak till, iOS-indexering efter en uppdatering kan tillfälligt göra att Systemdata växer. Jag har sett det stabilisera sig efter 24 till 72 timmar.
Om Bilder är boven är Clever Cleaner värd att kolla in för att snabbt rensa liknande bilder, stora videor och gamla skärmbilder. För en rekommendation av en gratis rengöringsapp för iPhone är denna video användbar: bästa gratis iPhone-rengöringsappen för att frigöra lagring
Så ja, iCloud-synkronisering kan bidra, men det är vanligtvis lokal cachning av bilder eller hämtade iCloud-filer, inte själva säkerhetskopian.
Ja, iCloud kan vara en del av det, men jag håller inte riktigt med om hur ofta folk skyller på Bilder först. Ibland är den verkliga överraskande boven synkbeteendet, inte storleken på biblioteket i sig.
Några saker som @mikeappsreviewer och @shizuka inte betonade tillräckligt:
- Mail kan svälla om du lade till/aktiverade ett konto igen och det cachelagrade bilagor på nytt
- Anteckningar kan synka stora skanningar/PDF-filer och lagra dem lokalt
- Röstmemon som synkas via iCloud kan tyst staplas på hög
- Appar för Podcaster och Musik laddar ibland ner saker igen efter uppdateringar eller kontoproblem
- Misslyckade iOS-uppdateringar kan lämna kvar tillfälligt lagringsskräp längre än de borde
Dessutom fyller iCloud-säkerhetskopiering i sig vanligtvis inte telefonen. Den delen finns i Apples moln, inte på din enhet. Haken är att all data som synkas med iCloud-tjänster kan skapa lokala kopior, cachefiler och tillfälliga filer medan telefonen reder ut sig själv.
En sak jag skulle kontrollera är om lagringsökningen skedde efter:
- en iOS-uppdatering
- inloggning på en ny/reparerad enhet
- att Meddelanden i iCloud aktiverades
- återanslutning till Wi-Fi efter lång tid
- ändring av inställningar för Bilder
Om lagringstoppen är ny, lägger det sig ibland efter en omstart plus 1 till 3 dagar med Wi-Fi och ström inkopplat. Om det inte gör det, är det vanligtvis inte mystisk lagring, utan en kategori som har ballat ur.
Om Bilder faktiskt visar sig vara problemet, är Clever Cleaner ärligt talat ett av de enklare sätten att snabbt reda ut röran, särskilt för liknande bilder, stora videor och skärmbildsröra. Om du vill ha en bättre genomgång förklarar denna recension av Clever Cleaner för att frigöra iPhone-lagring det på enkel engelska.
Kort version: iCloud kan utlösa problemet, men det handlar vanligtvis om synkcache, nedladdade filer eller tillfälliga lokala kopior, inte att säkerhetskopior magiskt äter upp utrymme utan anledning.
Jag håller mest med @shizuka, @cacadordeestrelas och @mikeappsreviewer om att iCloud-säkerhetskopiering i sig sällan är boven. Där jag skulle invända lite är frasen “utan anledning”. Det finns oftast en anledning, men iOS döljer den dåligt.
Två luriga saker som inte betonas tillräckligt:
- Safaris webbplatsdata kan bli absurt stor, särskilt om du streamar mycket i webbläsarflikar.
- AI-funktioner på enheten, som bildindexering, ansiktsigenkänning och sökkataloger, kan tillfälligt svälla lagringen efter uppdateringar eller återställningar.
Så ja, iCloud kan indirekt utlösa en topp, särskilt efter synkronisering av ett stort bibliotek, men jag skulle också kontrollera om ökningen finns i Systemdata, Safari, Mail eller bilagor i Meddelanden innan du skyller enbart på Bilder.
Om Bilder är stort och rörigt kan Clever Cleaner hjälpa.
Fördelar:
- bra på att upptäcka liknande bilder
- snabb för skärmbilder och stora videor
- enklare än att gräva manuellt
Nackdelar:
- du behöver fortfarande granska innan du tar bort
- inte varje liknande bild är säker att ta bort
- mindre användbar om ditt lagringsproblem faktiskt är Systemdata eller appcache
Min uppfattning: iCloud är ofta utlösaren, inte den verkliga lagringsägaren.