Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik me realiseerde dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar betrouwbare Mac-software voor gegevensherstel die verloren documenten en foto’s kan herstellen zonder meer schade aan te richten. Wat heeft voor jou gewerkt?
Ik kwam dit tegen nadat ik een externe SSD had gewist tijdens een herinstallatie van macOS. Domme fout, lange nacht. Daarna heb ik een hele stapel herstelapps getest, en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill. Voor mij had die de minst irritante combinatie van scansnelheid, bestandskwaliteit en eenvoudig gebruik.
Veel Mac-herstelapps zien er schoon uit op screenshots, en vallen daarna uit elkaar zodra je een echte scan start. Ik zag meer dan eens trage scans, kapotte voorbeelden en vreemde APFS-ondersteuning. Disk Drill ging beter om met nieuwere Macs dan het meeste dat ik probeerde. Het draait native op Apple Silicon, leest APFS, HFS+ en exFAT, en de stappen zijn eenvoudig genoeg als dit je eerste keer is dat je herstel uitvoert.
Het voorbeeldgedeelte was belangrijker dan ik had verwacht. Voordat ik betaalde, opende ik herstelde documenten, foto’s, video’s en zelfs PSD’s om te controleren of ze bruikbaar waren. Sommige apps tonen je een enorme lijst met ‘gevonden’ bestanden, en vervolgens blijkt de helft kapotte rommel te zijn. Eerst zien dat het bestand opent, bespaarde me verspild geld.
Een paar extra’s vielen op omdat ze nuttig waren, geen opvulling:
Dingen die ik uiteindelijk gebruikte
- Byte-voor-byte schijfback-up voor instabiele schijven
- S.M.A.R.T.-monitoring
- Opschonen van duplicaten
- Recovery Vault-bescherming
- Geavanceerd cameraherstel voor gesplitste of gefragmenteerde videobestanden
De schijfimagefunctie alleen al zorgde ervoor dat ik het geïnstalleerd hield. Als je schijf klikt, de verbinding verliest of vreemd doet, maak dan eerst een kloon. Dat leerde ik iets te laat op een oudere draagbare schijf. Een slechte schijf steeds opnieuw scannen is hoe je een slechte dag nog erger maakt.
Waar de andere tools passen
Als je met RAID, kapotte partities of NAS-systemen werkt, is R-Studio het bekijken waard. Ik heb het ook geprobeerd. Het voelde snel en serieus, als software gemaakt door mensen die ervan uitgaan dat je al weet wat een bestandssysteemheader is. Ik zou het niet aan een doorsnee gebruiker geven, tenzij die graag door dichte menu’s en low-level details graaft.
iBoysoft Data Recovery deed het beter dan ik had verwacht met APFS. Ik heb er ongeveer een uur mee doorgebracht en de herstelresultaten waren behoorlijk. Mijn probleem was de prijsstelling. Het bleef me richting een abonnement sturen, en ik houd niet van software die zo vastzit.
PhotoRec heeft nog steeds een plek als gratis belangrijker is dan gemak. Het werkt, op een soort eigen harde manier. Je krijgt op signatures gebaseerd herstel, dus bestanden komen vaak terug zonder originele namen of mapstructuur. Op een grote schijf wordt het opruimen al snel een karwei. Ik zou het alleen gebruiken als budget de grootste beperking is en je klaar bent voor handmatig sorteren achteraf.
Wat belangrijker is dan de app
Dit deel wordt te vaak overgeslagen. Het succes van herstel hangt sterk af van wat je direct na het verlies doet.
Als je de Mac blijft gebruiken alsof er niets is gebeurd, vooral met SSD’s, dalen je kansen snel. Nieuwe schrijfacties overschrijven oude data. Zodra die blokken weg zijn, zijn ze weg.
Dus als je iets belangrijks bent kwijtgeraakt, doe dan eerst dit:
- Stop met het gebruiken van de schijf
- Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf
- Zet herstelde bestanden terug naar een andere schijf
- Als de schijf instabiel is, maak dan een imageback-up voordat je scant
Van wat ik heb gezien, verandert dit je resultaten meer dan wisselen tussen twee degelijke herstelapps.
Als je de Prullenmand op een Mac hebt geleegd, zou ik eerst naar Disk Drill kijken. Het is voor de meeste mensen de makkelijkste keuze, maar ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: scansnelheid is minder belangrijk dan bestandsintegriteit. Ik wacht liever langer en krijg schone documenten en foto’s terug.
Wat ik zou vergelijken:
- Ondersteuning voor APFS
- Voorbeeld bekijken vóór herstel
- Herstel naar een andere schijf
- Alleen-lezen scan gedrag
- Duidelijke bestandsfilters voor foto’s, pdf’s en documenten
Disk Drill doet dat goed op macOS. Daarom wordt het zo vaak aanbevolen als software voor gegevensherstel op Mac. Gebruiksgemak is belangrijk wanneer je gestrest bent en probeert het niet erger te maken.
Als je alternatieven wilt, zijn Data Rescue en R-Studio het bekijken waard. R-Studio is sterk, maar het voelt alsof het is gebouwd voor mensen die al weten wat ze doen. PhotoRec is gratis, maar de bestandsnamen en mapstructuur zijn vaak een rommeltje. Het werkt, maar het opschonen is irritant.
Nog één ding. Als je Mac een SSD gebruikt, worden verwijderde bestanden snel moeilijker te herstellen door TRIM. Stop dus nu met het gebruiken van de schijf. Herstel naar een externe schijf, niet terug naar de Mac.
Als je een degelijk overzicht wilt, is deze thread nuttig voor de beste keuzes voor Mac software voor gegevensherstel en gebruikersvergelijkingen:
beste aanbevelingen voor Mac software voor gegevensherstel van Reddit-gebruikers
Als dit een gewone per ongeluk verwijderd + Prullenmand geleegd situatie is, zou ik Disk Drill hoog op de lijst zetten voor Mac-dataherstelsoftware, vooral omdat het minder omslachtig is dan veel van de “pro”-tools. Ik ben het echter niet helemaal eens met @mikeappsreviewer dat scansnelheid een belangrijk verkoopargument zou moeten zijn. Op een Mac, vooral met foto’s en documenten, vind ik het veel belangrijker of de herstelde bestanden daadwerkelijk openen en hun structuur behouden.
Eén ding dat ik zou toevoegen en waar @cacadordeestrelas alleen op hintte: als je verwijderde bestanden op je interne SSD stonden, kunnen je kansen slecht zijn vanwege TRIM. Dat betekent dat zelfs de beste Mac-bestandsherstelapp niets kan vinden. Beoordeel de software dus niet te hard als de schijf zelf alles al heeft opgeruimd.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill voor het gemakkelijkste allround Mac-herstel
- R-Studio als je technischer bent
- PhotoRec als gratis belangrijker is dan gemak
Herstel ook niet terug naar hetzelfde Mac-volume. Zo veranderen mensen “misschien herstelbaar” in “tja, het is weg.”
Als je een eenvoudige uitleg wilt, is deze Reel over Mac-dataherstelsoftware met tips voor verwijderde bestanden vrij makkelijk door te nemen. Disk Drill is waarschijnlijk de veiligste plek om te beginnen tbh.
Ik zou beginnen met Disk Drill, maar met één kanttekening: als de bestanden zijn verwijderd van de interne SSD van je Mac, kan software je mogelijk niet redden omdat TRIM herstelbare sporen snel kan wissen.
Voordelen van Disk Drill
- Zeer eenvoudig in gebruik
- Goede ondersteuning voor APFS en externe schijven
- Bestandsvoorbeeld is echt nuttig
- Laat je herstelde bestanden opslaan op een andere schijf
- Handige filters voor foto’s, documenten en archieven
Nadelen
- Niet de goedkoopste optie
- Diepe scans kunnen een tijdje duren
- Bij ernstig beschadigde schijven voelt het minder forensisch aan dan R-Studio
- De kwaliteit van herstel hangt nog steeds sterk af van de staat van de schijf
Ik ben het enigszins oneens met de invalshoek gewoon de eenvoudigste app gebruiken van @cacadordeestrelas en @suenodelbosque. Gebruiksgemak is belangrijk, zeker, maar op Macs vind ik het belangrijker of herstelde bestanden correct openen dan hoe mooi de interface is. @mikeappsreviewer had wel gelijk dat testen belangrijk is.
Als je alternatieven wilt:
- R-Studio voor geavanceerde gevallen
- Data Rescue voor een meer traditionele, op de Mac gerichte optie
- PhotoRec als gratis de prioriteit heeft en je kunt leven met rommelige bestandsnamen
De beste kans op herstel is meestal een externe schijf, SD-kaart of USB-stick. Het slechtste geval is de interne SSD na intensief gebruik. Als het belangrijk genoeg is, stop dan met het gebruiken van de Mac en scan vanaf een andere opstartschijf of een andere machine.