Kan iemand me helpen een harde schijf op mijn Mac te koppelen?

Mijn externe harde schijf wordt plotseling niet meer gekoppeld op mijn Mac, en ik moet er zo snel mogelijk belangrijke bestanden van herstellen. Hij verschijnt onregelmatig, maar ik kan hem niet openen of mijn gegevens openen. Ik zoek hulp bij een externe harde schijf op Mac die niet wordt gekoppeld, mogelijke oplossingen en veilige stappen voor bestandsherstel voordat ik het erger maak.

Ik ben deze rommel met Mac-schijven meer dan eens tegengekomen, meestal precies wanneer ik de schijf direct nodig had. Het irritante is dat de schijf vaak niet kapot is. Vaak weigert macOS hem te koppelen omdat het bestandssysteem een beetje rommelig is geworden, en de Mac besluit niet meer met de schijf te praten.

Voordat je iets groters doet, controleer eerst de saaie dingen. Ik weet het, iedereen slaat dat over. Ik ook. Toen bleek het gewoon een slechte kabel te zijn.

Begin hier:

1. Vervang de USB-kabel.

2. Sluit de schijf rechtstreeks op de Mac aan, niet via een hub.

3. Probeer een andere poort.

4. Open de Finder-instellingen en controleer of externe schijven worden weergegeven onder Algemeen en Zijbalk.

Als het lampje van de schijf brandt of je hem hoort opstarten, heeft de hardware nog een kans.

De snelste oplossing is de schijf wissen, maar daarmee wordt alles verwijderd. Dus als de bestanden belangrijk zijn, denk dan even niet aan reparatie. Haal eerst de gegevens eraf. Die les heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd met een projectmap waarvan ik dacht dat die veilig was. Dat was dus niet zo haha.

macOS heeft de neiging schijven af te wijzen bij zelfs kleine fouten in het bestandssysteem. Als dat gebeurt, kunnen hersteltools de schijf soms wel lezen, zelfs wanneer Finder en Schijfhulpprogramma hem niet goed willen koppelen. Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill. Die ziet meestal schijven die daar ongekoppeld staan, grijs weergegeven zijn of als niet geïnitialiseerd zijn gemarkeerd.

Als je het gebruikt, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up. Sla dat niet over als de bestanden belangrijk zijn. Een volledige kloon geeft je een veiligere kopie om te scannen, zodat je niet steeds opnieuw op de originele schijf loopt te hameren. Bekijk na het scannen eerst een voorbeeld van de bestanden en herstel ze naar je Mac of naar een andere schijf. Zodra de gegevens veilig zijn, kun je je pas met reparaties bezighouden.

Wat ik eerst probeer in Schijfhulpprogramma

Eén ding brengt mensen in de war. Ze klikken op het kapotte volume, niet op de volledige fysieke schijf erboven.

Doe dit:

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik linksboven op Weergave.

3. Kies Toon alle apparaten.

4. Selecteer de schijf op het hoogste niveau, meestal aangeduid met de merknaam zoals WD of Seagate.

5. Voer daar EHBO uit.

Als de partitietabel het probleem was, wordt de schijf daarna soms meteen gekoppeld.

Wanneer fsck vastloopt

Als de schijf is losgetrokken zonder uit te werpen, voert macOS mogelijk nog steeds op de achtergrond een bestandssysteemcontrole uit. Ik heb gezien dat dit het koppelen blokkeert zonder duidelijke waarschuwing.

Stappen:

1. Open Terminal.

2. Voer sudo pkill -f fsck uit

3. Voer je wachtwoord in.

Als fsck was vastgelopen, verschijnt de schijf vaak een paar seconden later.

Alleen voor Intel Mac, reset de controllers

Deze heeft mij geholpen op een oudere Intel MacBook toen USB zonder duidelijke reden kuren kreeg. Op Apple silicon regelt een normale herstart dit soort reset vanzelf.

NVRAM-reset:

1. Zet de Mac uit.

2. Zet hem weer aan.

3. Houd Option + Command + P + R ongeveer 20 seconden ingedrukt.

SMC-reset:

1. Zet hem uit.

2. Koppel de stroom 15 seconden los.

3. Sluit hem weer aan.

4. Wacht 5 seconden.

5. Zet hem aan.

Op sommige Intel MacBooks houd je in plaats daarvan Shift + Control + Option + Power 10 seconden ingedrukt.

Handmatig koppelen in Terminal

Wanneer Schijfhulpprogramma zich dom gedraagt, geeft Terminal soms een duidelijker antwoord.

1. Open Terminal.

2. Voer diskutil list uit

3. Zoek de identificatie van je schijf, iets als disk4s1

4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit met je eigen identificatie

Als het wordt gekoppeld, meldt Terminal dat. Als het mislukt, wijst de fouttekst vaak op het echte probleem, wat nuttiger is dan de vage onzin van Schijfhulpprogramma.

Als niets werkt

Op dat moment stop ik meestal met ertegen te vechten en formatteer ik de schijf, maar pas nadat het herstel is voltooid.

In Schijfhulpprogramma:

1. Selecteer de schijf.

2. Klik op Wis.

3. Kies APFS als de schijf alleen met Macs gebruikt blijft worden.

4. Kies exFAT als je zowel Mac als Windows nodig hebt.

Dit verhelpt de meeste problemen met logische corruptie. De belangrijkste regel is simpel. Eerst herstellen, daarna wissen. Als je die stappen omdraait, krijg je daar later spijt van. Ik wel.

Als de schijf af en toe wel en dan weer niet verschijnt, zou ik stoppen met willekeurige mount-pogingen en me eerst richten op het uitlezen van SMART en systeemlogboeken. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: fsck afbreken is niet waar ik zou beginnen. Als de schijf instabiel is, kan het steeds opnieuw onderbreken van controles de situatie rommeliger maken.

Doe in plaats daarvan dit.

1. Open Systeeminformatie, ga naar USB of Thunderbolt, en kijk of de behuizing elke keer verschijnt wanneer je hem opnieuw aansluit.
  2. Open Terminal en voer uit:
    diskutil list
    diskutil info /dev/diskX
    Vervang X door je schijfnummer.
  3. Controleer de S.M.A.R.T.-status als de bridge die doorgeeft. Als er failing of unsupported staat, noteer dat.
  4. Open Console en filter op I/O error, diskarbitrationd of eject. Herhaalde I/O-fouten wijzen meestal op hardware, niet op schade aan het bestandssysteem.
  5. Als het een externe desktopschijf is, test dan een andere voeding als je die hebt. Onderspanning veroorzaakt vaker vreemde mount-problemen dan mensen denken.
  6. Als hij in een goedkope USB-behuizing zit, haal dan de kale schijf eruit en sluit die aan met een andere SATA-naar-USB-adapter. Ik heb meegemaakt dat de behuizing defect was terwijl de schijf zelf in orde was.

Voor herstel is Disk Drill nog steeds een solide keuze wanneer Finder weigert het volume te openen. Ik zou pas scannen nadat je hebt bevestigd dat de verbinding langer dan een paar minuten stabiel blijft.

Als de gegevens erg belangrijk zijn, sla wissen dan over en sla ook herhaalde EHBO-uitvoeringen over.

Deze thread bevat ook goede Mac-specifieke probleemoplossing voor onleesbare externe schijven:
beste oplossingen voor een externe harde schijf die niet wordt gekoppeld op Mac

Als het inconsistent verschijnt, zou ik dit behandelen als een falende verbinding of behuizing voordat ik aanneem dat alleen het bestandssysteem het probleem is. @mikeappsreviewer behandelde het gebruikelijke pad voor aankoppelen/repareren, en @espritlibre heeft gelijk over het controleren van logs, maar ik zou één ding toevoegen dat mensen steeds over het hoofd zien: test de schijf op een andere Mac voordat je op deze meer scans uitvoert. Dat vertelt je meteen of je Mac raar doet of dat de schijf/behuizing het probleem is.

Als de externe schijf bovendien een verwijderbare behuizing heeft, kan de USB-bridgeprintplaat het echte probleem zijn. Ik heb zogenaamd dode externe schijven weer tot leven zien komen zodra ik de kale SATA-schijf eruit haalde en met een andere adapter aansloot. Super irritant, maar heel echt.

Nog een invalshoek: als de schijf als NTFS is geformatteerd, kan macOS hem wel zien maar onbetrouwbaar doen met NTFS-stuurprogramma’s van derden geïnstalleerd. Ik zou eerst oude NTFS-hulpprogramma’s verwijderen of uitschakelen. Die kunnen vreemde aankoppelfouten veroorzaken.

Als je bestanden belangrijk zijn, blijf dan niet steeds opnieuw EHBO forceren. Eén keer, misschien. Tien keer, nee. Zo veranderen mensen herstelbaar in jammer dan.

Voor herstel is Disk Drill nog steeds een van de betere opties op Mac, omdat het vaak schijven kan lezen die normaal niet aankoppelen. Als je een eenvoudige uitleg wilt, is deze Disk Drill-herstelhandleiding voor externe Mac-schijven het bekijken waard.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Test op een andere Mac
  2. Probeer een andere behuizing/adapter
  3. Controleer of het NTFS + conflict met een slecht stuurprogramma is
  4. Herstel met Disk Drill
  5. Repareer of wis pas nadat de gegevens veilig zijn

Formatteer hem nog niet. Echt, niet doen.

Ik ben iets minder overtuigd van herhaald SMART-/logonderzoek als de volgende stap als de schijf slechts af en toe verschijnt. Nuttig, ja, maar als de bridgechip uitvalt of de partitietabel half leesbaar is, kun je veel tijd kwijt zijn aan het verzamelen van aanwijzingen zonder bestanden veilig te stellen.

Wat ik zou doen als aanvulling op wat @espritlibre, @sonhadordobosque en @mikeappsreviewer al hebben behandeld:

• Controleer in Schijfhulpprogramma of het fysieke apparaat verschijnt met 0 bytes, een verkeerde capaciteit of Niet geïnitialiseerd. Dat wijst eerder op problemen met de behuizing/bridge of ernstige mediaschade dan op een eenvoudig aankoppelprobleem.
  • Probeer in Terminal alleen-lezen-verificatie in plaats van meteen aan herstel te denken:
    • diskutil verifyDisk /dev/diskX
    • diskutil verifyVolume /dev/diskXsY
      Verificatie is minder riskant dan direct naar herstel over te gaan.
  • Als de schijf al is aangekoppeld, zelfs maar 30 seconden, kopieer dan eerst de onvervangbare kleine bestanden. Documenten, foto’s, werkbestanden. Begin niet met enorme videomappen.
  • Als de schijf klikt, uitschakelt, verdwijnt of zichzelf opnieuw aankoppelt, stop dan. Dat is het punt waarop doe-het-zelf duur wordt.

Wat herstelapps betreft, is Disk Drill hier logisch als de schijf lang genoeg zichtbaar blijft om een image te maken of te scannen.

Voordelen

• Goed in het detecteren van niet-aangekoppelde/verloren partities op Mac
  • Gemakkelijk voorbeeld van herstelbare bestanden
  • De byte-voor-byte-back-upoptie is echt nuttig

Nadelen

• Diepe scans kunnen traag zijn
  • De herstelkwaliteit daalt sterk als de hardware instabiel is
  • Geen wondermiddel als de behuizing of schijf blijft loskoppelen

Als het mijn schijf was: verifiëren, kritieke bestanden direct veiligstellen en daarna Disk Drill gebruiken op een kloon als dat mogelijk is. Herstellen later, nooit als eerste.