Kan ik bestanden van een CF-kaart herstellen nadat ik een fotoshoot heb verwijderd?

Ik heb per ongeluk een volledige fotoshoot van mijn CompactFlash-kaart verwijderd voordat ik een back-up maakte, en ik probeer de beste manier te vinden om de verloren RAW- en JPEG-bestanden te herstellen. De afbeeldingen waren van een belangrijke klantsessie, dus ik heb echt hulp nodig met veilige stappen voor fotoherstel van een CF-kaart en software die de situatie niet erger maakt.

Ik heb dit meegemaakt na een lange shoot, kwam thuis, stopte de CF-kaart in de lezer, en de computer deed alsof de kaart geheugenverlies had. Ontbrekende bestanden, onleesbaar volume, de hele rommel. Dat voelt al snel heel vervelend. Toch, als de kaart niet fysiek vernietigd is, zijn je kansen redelijk goed. Ik heb meer dan eens foto’s en clips van beschadigde CompactFlash-kaarten gehaald, waaronder RAW-sets en flinke videobestanden.

Het eerste deel is belangrijker dan de software.

Doe eerst deze 3 dingen

1. Stop met het gebruik van de kaart. Haal hem uit de camera. Maak geen extra opnames. Test hem niet door er rommel op te kopiëren. Elke nieuwe schrijfactie brengt oude gegevens in gevaar.
  2. Weiger de formatteringsprompt. Windows en macOS stellen graag voor om een onleesbare kaart te formatteren. Doe dat niet. Als je op ja klikt, wordt herstel zonder goede reden moeilijker.
  3. Gebruik een echte CF-kaartlezer. Ik heb dit op de irritante manier geleerd. De camera via USB aansluiten is slechter voor herstelwerk. Je wilt directe toegang tot de kaart, niet dat de overdrachtsmodus van de camera in de weg zit.

Steek de kaart daarna in je Mac of pc en kijk of het systeem het apparaat überhaupt ziet. Controleer in Windows Schijfbeheer. Open op Mac Schijfhulpprogramma. Als de kaart verschijnt met ongeveer de juiste grootte, heb je nog iets om mee te werken. Als hij daar niet verschijnt, of als de kaart verbogen, gebarsten of doorweekt is geraakt, wordt thuisherstel een stuk minder realistisch. Op dat punt kan een lab zoals het CleverFiles recovery center de volgende stap zijn.

Als de computer de kaart detecteert, is software meestal de gebruikelijke route. Voor dit soort werk zou ik daarmee beginnen voordat ik iets anders doe. YouTube-uitleg hier:

Ik heb in de loop der tijd een hoop hersteltools geprobeerd. Sommige waren prima voor JPEG's en Office-documenten, maar vielen door de mand bij camerabestanden. Degene waarmee ik minder problemen had, was Disk Drill. Wat er voor mij uitsprong, was ondersteuning voor cameraformaten zoals CR2, NEF, ARW, plus grotere videobestanden zonder dat de resultaten een totale puinhoop werden.

Waarom ik niet bij de gratis spullen bleef

PhotoRec werkt, min of meer. Ik heb het een keer gebruikt toen ik geen andere optie had. Het voelde alsof ik met een verkoopautomaat aan het worstelen was. Opdrachtregel, lelijke uitvoer, geen originele bestandsnamen, en alles kwam terug in één grote hoop. Recuva is makkelijker om mee te leven, maar mijn resultaten met professionele RAW-formaten waren wisselvallig. Als je alleen basisherstel van verwijderde bestanden nodig hebt, is het prima. Voor CF-kaarten van echt camerawerk zou ik het hulpmiddel kiezen waarmee je bestanden kunt bekijken voordat je ze opslaat.

De herstelstappen die ik volg

1. Installeer de herstelapp op de hoofdschijf van je computer. Niet op de CF-kaart. Klinkt logisch, maar vermoeide mensen doen rare dingen.
  2. Maak eerst een volledige image van de kaart als die instabiel is. Dit onderdeel heeft me een keer gered. Als de kaart de verbinding verbreekt, vastloopt of leesfouten geeft, maak dan een byte-voor-byte back-up en scan de image in plaats van de kaart zelf.
  3. Scan de kaart of de image. Laat de software de volledige scan uitvoeren. Onderbreek dit niet omdat de eerste paar minuten langzaam lijken.
  4. Bekijk een voorbeeld van de resultaten. Open de afbeeldingen. Spoel door de video’s. Je wilt bevestigen dat de bestanden bruikbaar zijn voordat je honderd gigabyte aan rommel herstelt.
  5. Herstel naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden op je interne schijf of een externe SSD op. Schrijf ze nooit terug naar dezelfde CF-kaart.

Nog één ding, want dit overvalt mensen vaak.

Als de herstelde video's niet afspelen

Ik heb dit gezien bij HD-clips. Het bestand komt terug, maar het afspelen is beschadigd of stopt halverwege. VLC helpt soms. Stel in de instellingen voor invoer en codecs de verwerking van beschadigde of onvolledige AVI-bestanden in op “Altijd herstellen”. Voor Windows heeft Untrunc me ooit geholpen bij een probleem met een beschadigde header. Het is gratis en het is het proberen waard voordat je de clip opgeeft.

Wat te doen met de kaart na herstel

Zodra je bestanden veilig zijn en gecontroleerd, kun je je bezighouden met de kaart zelf. Op Windows kun je CHKDSK proberen. Op Mac voer je EHBO uit in Schijfhulpprogramma. Als de kaart zich daarna normaal gedraagt, zou ik die toch opnieuw formatteren in de camera voordat je hem weer gebruikt. Als hij meer dan één keer is uitgevallen, zou ik hem niet vertrouwen voor betaald werk. Ik heb er na een tweede incident eentje weggegooid. Niet de knoop in je maag waard.

Doe rustig aan. Schrijf niets naar de kaart. Controleer of het systeem hem ziet en herstel daarna naar een andere schijf. Die drie keuzes doen het meeste zware werk.

Ja, als je de shoot hebt verwijderd en de CF-kaart daarna niet bent blijven gebruiken, is de kans op herstel nog steeds redelijk.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de belangrijkste regel: stop met alle schrijfactiviteiten. Waar ik een beetje van verschil, is dat ik reparatietools zoals CHKDSK of First Aid zou overslaan totdat je de foto’s hebt hersteld. Zulke tools veranderen soms het bestandssysteem, en ik zou een klantkaart niet aanraken voordat de afbeeldingsbestanden veilig zijn.

Wat ik zou doen:

1. Leg de CF-kaart weg.
  2. Gebruik een kaartlezer, niet de camera.
  3. Als de kaart wordt aangekoppeld, kopieer er dan niets vanaf behalve een volledige image als je software dat ondersteunt.
  4. Scan met iets dat is gemaakt voor fotoherstel. Disk Drill is een van de betere keuzes voor RAW- en JPEG-herstel van CompactFlash-kaarten. Ik heb gezien dat het CR2-, NEF-, ARW- en JPG-sets terughaalt terwijl de mapstructuur ontbreekt maar de afbeeldingsdata nog intact zijn.
  5. Herstel naar een andere schijf.

Nog een tip die mensen vaak overslaan. Sorteer herstelde bestanden op bestandstype en grootte. RAW-bestanden van één shoot hebben vaak vergelijkbare groottes, dus piepkleine bestanden zijn vaak corrupte rommel. Bekijk alles vooraf voordat je het overdraagt. Ik zou ook EXIF-tijdstempels controleren om de volgorde van de sessie opnieuw op te bouwen.

Als de kaart alleen in de camera is verwijderd, zijn je kansen beter dan na een formattering. Als je na het verwijderen zelfs maar 20 tot 50 nieuwe foto’s hebt gemaakt, kunnen sommige originelen zijn overschreven. Geen enkele software herstelt overschreven sectoren, punt.

Voor een snelle visuele uitleg is deze gids voor fotoherstel van CompactFlash-kaarten makkelijk te volgen.

Als Disk Drill of vergelijkbare software geen geldige voorbeelden ziet, stop dan daar en stuur de CF-kaart naar een herstelbedrijf. Blijf er niet aan prutsen en maak het niet erger. Ik heb dat ooit gedaan, slecht idee.

Als het net is verwijderd en niet overschreven, ja, dan maak je nog steeds een goede kans om de RAW’s en JPEG’s terug te krijgen. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @cacadordeestrelas, maar ik sta er iets minder om te springen om iets “reparatie-achtigs” met de kaart te doen voordat de bestanden eraf zijn. Geen reparaties, niet opnieuw formatteren, geen cameratests, geen onzin van “laat me even kijken of hij het nog doet”.

Wat ik zou toevoegen is dit: controleer of je camera dual-formatbestanden in een voorspelbaar patroon heeft weggeschreven. Veel camera’s slaan RAW+JPEG-paren opeenvolgend op, dus als herstel je een enorme stapel naamloze bestanden oplevert, kun je de shoot vaak reconstrueren op opnametijd en bestandsgroottepatroon. Dat helpt enorm bij klantwerk.

Ook, als de kaart vreemd wordt gelezen maar niet dood is, zou ik prioriteit geven aan een image-back-up van de hele CF-kaart voordat je meerdere scans uitvoert. Eén scan is prima, tien verschillende apps die op een haperende kaart inhakken is hoe mensen van “herstelbaar” naar “alleen nog een lab” gaan. Disk Drill is een prima plek om te beginnen omdat het veelvoorkomende cameraformaten goed ondersteunt en de preview daadwerkelijk nuttig is om de rommel van de blijvers te scheiden.

Eén kleine afwijking van het gebruikelijke advies: gratis tools zijn niet altijd “slecht”, maar ze zijn vaak verschrikkelijk voor de organisatie. Als dit een betaalde shoot is, is je tijd ook belangrijk. 40 dollar besparen en zes uur besteden aan het hernoemen van kapotte bestanden is eerlijk gezegd nogal dom.

Als je meer meningen uit de community wilt, is deze thread over aanbevelingen voor software voor gegevensherstel van CF-kaarten de moeite waard om te bekijken.

Het belangrijkste is: als previews beschadigd terugkomen of de kaart de verbinding verbreekt, stop dan met eraan te rommelen. Dat is het punt waarop doe-het-zelf heel snel riskant wordt.