Mijn USB-stick liet plotseling mijn bestanden niet meer zien nadat ik hem had losgekoppeld zonder hem eerst veilig te verwijderen. Ik hoop de gegevens te herstellen, maar ik moet echt dat de oorspronkelijke mappen en bestandsnamen intact blijven omdat alles voor het werk is georganiseerd. Wat is de beste manier om een beschadigde USB-stick te herstellen zonder de mapstructuur te verliezen?
Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt om USB-sticks niet meer als betrouwbaar te beschouwen. Je sluit er een aan, Windows geeft een formatteerprompt, of de map opent leeg, en je bestanden lijken verdwenen. Erger nog, verwijderde bestanden van een USB-stick gaan niet via de Prullenbak, dus er is geen eenvoudige manier om dit ongedaan te maken.
Als je de kortste versie wilt, sla dan de nep-gratis herstelapps over die een beetje scannen en daarna vastlopen. Voor USB-herstel had ik betere resultaten met tools die zijn gebouwd voor beschadigde bestandssystemen, foute formaten en half defecte verwijderbare media, niet voor simpele verwijderde-bestanden-terughaalacties.
Voor 2026 is de optie die ik normale mensen steeds zie gebruiken Disk Drill. Ik heb het gebruikt op een ogenschijnlijk dode USB-stick met schooldocumenten, en later op een corrupte SD-kaart vol familiefoto’s. Wat er voor mij uitsprong, was het scanproces. Het controleert met meer dan één methode tegelijk en ondersteunt meer dan 400 bestandstypen, dus het blijft niet hangen op slechts één scanmethode.
De voorbeeldweergave is belangrijker dan mensen denken. Ik heb dat op de harde manier geleerd nadat ik in een andere app op een lange scan had gewacht, om vervolgens bestanden te herstellen die als rommel openden. Met voorbeeldweergave krijg je snel een idee of het bestand nog bruikbare inhoud heeft voordat je tijd besteedt aan herstel. Een ander onderdeel dat de moeite waard is, is de byte-voor-byte back-upfunctie. Als je USB-stick de verbinding verliest, vastloopt of vreemde leesfouten laat zien, maak dan eerst een image. Scan de image op je pc, niet de instabiele flashdrive. Op Windows is er meestal een gratis herstelmogelijkheid tot 100MB, wat genoeg is om te testen of je bestanden er überhaupt nog zijn.
Als je je weg kent in opslagtools en geen bezwaar hebt tegen lelijke menu’s, is R-Studio de serieuze optie. Ik zou het niet geven aan iemand die in paniek raakt van partitietabellen. De interface is druk, en sommige schermen voelen alsof ze zijn gebouwd door ingenieurs die met andere ingenieurs praten. Toch gaat het bij ontbrekende partities, lelijke logische schade en ingewikkeldere gevallen meestal dieper dan de eenvoudigere consumentenapps. Ik vind de eenmalige aankoop ook prettiger dan doorlopende facturering.
Als je geen budget hebt, zou ik het zo verdelen.
-
Recuva
Goed voor de makkelijke gevallen. Als je een bestand een paar minuten geleden hebt verwijderd en niet bent blijven schrijven naar de schijf, vindt het het vaak snel. Zodra de USB is geformatteerd, of het bestandssysteem RAW wordt, nemen de resultaten af. Ik heb gezien dat het bestanden miste die een andere tool later wel vond. -
PhotoRec
Dit is het botte instrument. Het negeert het bestandssysteem en scant ruwe sectoren op bestandskenmerken. Dat maakt het nuttig wanneer de schijfstructuur kapot is. Het nadeel is fors. Geen normale GUI, originele namen zijn weg, mappen zijn weg, en je eindigt met stapels bestanden met namen als f12345.jpg. Het werkt, maar het is rommelig werk.
Een paar regels zijn belangrijker dan de software.
-
Koppel de USB-stick meteen los
Overschrijven maakt herstel onmogelijk. Zelfs als je zelf geen bestanden opslaat, schrijft Windows graag kleine achtergrondgegevens weg. Als die schrijfacties terechtkomen waar je verwijderde bestand vroeger stond, ben je klaar. -
Herstel bestanden nooit naar dezelfde USB-stick
Ik zie mensen dit nog steeds doen. Niet doen. Sla herstelde bestanden op op je interne schijf of een ander extern apparaat. Herstelde gegevens terugschrijven naar de bronschijf tijdens het scannen is hoe mensen juist wissen wat ze probeerden te redden. Ja, nare fout. -
Controleer Schijfbeheer voordat je tijd verspilt
Als de schijf daar helemaal niet verschijnt, is softwarematig herstel meestal geen optie. Op dat moment heb je te maken met hardwarefalen en labwerk. Als deze als RAW of Niet-toegewezen wordt weergegeven, heeft software nog steeds een redelijke kans.
Als ik dit vandaag helemaal opnieuw zou doen, zou ik beginnen met de proefversie van Disk Drill. Als de scanvoorbeeldweergave laat zien dat je bestanden intact zijn, zijn je kansen behoorlijk goed. Zo niet, stap dan over op iets zwaarders zoals R-Studio, of gebruik PhotoRec als geld krap is en je geduld hebt voor een rommelige aanpak. Ik hoop dat je bestanden er nog zijn.
Ja, als het bestandssysteem alleen beschadigd is en het gegevensgebied nog intact is, heb je een redelijke kans om de oorspronkelijke mappen en bestandsnamen te behouden. Het belangrijkste punt is dit. Je hebt herstel van het bestandssysteem nodig, niet ruwe bestandsherkenning.
Ik verschil een beetje van mening met @mikeappsreviewer over één ding. Ik zou niet vroeg overstappen op tools met ruwe signaturen als de mapstructuur belangrijk is. Tools zoals PhotoRec zijn geweldig voor herstel als laatste redmiddel, maar ze gooien alles op een hoop als hernoemde bestanden. Dat is nutteloos voor georganiseerde werkmappen.
Wat ik zou doen:
- Stop nu met het gebruiken van de USB.
- Sluit hem aan en controleer Schijfbeheer.
- Als de juiste grootte wordt weergegeven, maak dan eerst een image-back-up.
- Scan de image met een hersteltool die beschadigde FAT-, exFAT- of NTFS-metadata kan lezen.
Disk Drill is hier een goede eerste poging omdat het herstelbare bestanden vaak op oorspronkelijk pad weergeeft wanneer de bestandssysteemrecords nog bestaan. Test eerst met de preview. Als je je mappenstructuur ziet, herstel dan naar een andere schijf.
Voer ook vóór herstel deze opdracht alleen uit als de partitie er nog normaal uitziet, niet als RAW:
chkdsk X: /f
Soms beschadigt loskoppelen zonder uitwerpen alleen de directory-index. CHKDSK lost dat snel op. Soms maakt het dingen erger, dus sla het over als de schijf als RAW wordt weergegeven.
Als je eerst meer gebruikersfeedback wilt, is deze Disk Drill-recensie voor herstel van USB- en SD-kaarten het lezen waard.
Korte versie. Ja, het behouden van namen en mappen is mogelijk, maar alleen als je voorkomt dat er naar de USB wordt geschreven en eerst een scanner gebruikt die het bestandssysteem begrijpt.
Ja, als de metagegevens van het bestandssysteem nog leesbaar zijn. Dat is het deel dat mensen overslaan. Mappenstructuur en oorspronkelijke namen staan in de records van het bestandssysteem, dus zodra die weg zijn, verandert herstel in een speurtocht.
Ik ben het op dit punt meer eens met @techchizkid dan met @mikeappsreviewer: ga niet meteen naar carving-tools als de organisatie belangrijk is. Maar ik zou ook niet te snel CHKDSK uitvoeren tenzij het volume er in Schijfbeheer nog gezond uitziet. CHKDSK heeft de slechte gewoonte om dingen te “repareren” door ze te herschikken tot minder bruikbare dingen.
Wat ik in plaats daarvan zou doen:
- koppel de USB indien mogelijk alleen-lezen aan
- maak eerst een volledige image
- inspecteer de partitie met iets als DMDE of UFS Explorer voordat je iets wijzigt
- probeer pas daarna herstel
Disk Drill is een redelijke eerste stap omdat het makkelijker is om door herstelde paden te sorteren, en als het de oorspronkelijke boomstructuur in de preview toont, is dat een heel goed teken. Zo niet, dan is DMDE het bekijken waard omdat het soms de oude mappenstructuur duidelijker kan tonen dan de mooiere apps. Een beetje nerdy, maar effectief.
Als je ook de beste dataherstelsoftware voor USB-sticks en corrupte flashmedia wilt vergelijken, is die lijst nuttig.
Belangrijke regel: herstel naar een andere schijf, niet naar de USB zelf. Eén verkeerde schrijfactie en het wordt snel nog lelijker.
Ja, soms kun je het herstellen met mappen en bestandsnamen intact, maar alleen als de directorymetadata er nog is.
Kleine onenigheid met de CHKDSK-eerst-groep: bij onbetrouwbare USB-sticks vermijd ik reparatietools meestal totdat ik heb bevestigd dat de schijf leesbaar en stabiel is. Plotseling loskoppelen kan de bestandstabel beschadigen, maar het kan ook een stervende flashcontroller blootleggen. Een “reparatiepoging” op instabiele media kan de volgende scan erger maken.
Wat hier het belangrijkst is, is of de USB nog steeds de juiste capaciteit en partitie toont. Als dat zo is, gebruik dan een metadata-bewuste herstelapp, geen ruwe carver. Daar kan Disk Drill helpen omdat het vaak oorspronkelijke paden toont wanneer het bestandssysteem slechts gedeeltelijk beschadigd is.
Voordelen van Disk Drill:
- eenvoudige preview van herstelbare bestanden
- kan de mapstructuur behouden als metadata bewaard is gebleven
- goed voor niet-experts
- optie voor image-back-up is nuttig bij instabiele USB-schijven
Nadelen van Disk Drill:
- niet de diepste tool in elk uitzonderlijk geval
- limieten voor gratis herstel hangen af van het platform
- als metadata weg is, vallen de resultaten terug op rommelig herstel op bestandstype
Als Disk Drill de oude boomstructuur niet toont, kijk dan naar diepgaandere tools zoals DMDE of UFS Explorer voordat je opgeeft. Herstel van het type PhotoRec is alleen een laatste redmiddel, omdat je namen en mappen verliest.
Dus ja, mogelijk. Maar behandel de USB alsof die kwetsbaar is, en schrijf er niets naar weg. Ook zijn de waarschuwingen van @techchizkid, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer allemaal op verschillende manieren terecht.