Kan ik verwijderde GoPro-video herstellen zonder de kaart te formatteren? Advies nodig

Ik heb per ongeluk enkele belangrijke GoPro-video’s van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik probeerde ruimte vrij te maken, en ik moet ze echt terugkrijgen zonder de kaart eerst te formatteren. De opnames zijn van een recente reis en zijn nergens anders geback-upt. Ik zoek naar de veiligste manier om verwijderde GoPro-bestanden te herstellen, welke herstelsoftware echt werkt en wat ik moet vermijden zodat ik de situatie niet erger maak.

Ik ben GoPro-clips meer dan eens kwijtgeraakt, en dit soort herstel is een gedoe vergeleken met het terugzetten van een verwijderde foto of een Word-bestand. Het goede nieuws is eenvoudig, verwijderde beelden staan vaak nog steeds op de SD-kaart. Het vervelende deel is een bruikbare video terugkrijgen zonder beschadiging.

Begin hier

Het eerste wat ik zou doen, is direct stoppen met het gebruik van de kaart.

Maak geen extra opnames. Formatteer de kaart niet. Gebruik geen willekeurige reparatietools. Zodra er nieuwe gegevens op de kaart komen, worden oude videofragmenten overschreven en nemen je kansen snel af.

Voordat ik iets installeer, zou ik eerst een paar saaie dingen controleren, omdat die soms veel tijd kunnen besparen:

1. GoPro-cloudprullenbak of Recent verwijderd, als je account dat bevat
  2. Elke kopie die je al naar je laptop of externe schijf hebt overgezet
  3. LRV-bestanden op de kaart, die low-res voorbeeldclips
  4. Of de camera zelf een reparatiemelding geeft nadat je de kaart opnieuw hebt geplaatst

Als dat allemaal de ontbrekende clip niet oplevert, zou ik daarna recoverysoftware gebruiken.

Waarom GoPro-herstel misgaat

Hier lopen mensen vaak vast. Een verwijderde JPG is één ding. Een moderne actioncamvideo is een heel ander probleem.

GoPro's schrijven niet altijd één nette MP4 in één schoon geheel weg. Ze slaan vaak de hoofdvideo, voorbeeldgegevens, audio, locatie-informatie, miniaturen en andere metadata op in aparte delen. Op de kaart kan je beeldmateriaal verspreid zijn over honderden of duizenden fragmenten.

Dus ja, een scanner kan een MP4 misschien vinden en je toch een bestand geven dat niet wil afspelen. Ik heb dit zien gebeuren. De software pakt stukken op, maar zet ze niet opnieuw in de juiste volgorde in elkaar.

Dit komt vaak voor bij apparaten zoals deze:

1. GoPro Hero-modellen
  2. DJI-drones
  3. Insta360-camera's
  4. Nieuwere Sony-, Canon-, Nikon- en Panasonic-camera's
  5. Dashcams

Bij videoherstel is alleen de scan niet het hele verhaal. De manier van reconstrueren maakt enorm veel uit.

Wat ik eerst zou proberen

Ik zou beginnen met Disk Drill.

Het onderdeel dat ik zou gebruiken is Advanced Camera Recovery. Voor zover ik kon zien, is het gemaakt voor precies dit probleem: gefragmenteerde beelden van camera's zoals GoPro's, drones en dashcams. In plaats van de clip als één volledig bestand te behandelen, zoekt het naar verspreide videofragmenten en probeert het die samen te voegen tot iets dat afspeelbaar is.

De stappen zijn eenvoudig genoeg:

1. Plaats de SD-kaart in een goede kaartlezer
  2. Open Disk Drill
  3. Kies de geheugenkaart
  4. Selecteer Advanced Camera Recovery
  5. Start de scan
  6. Bekijk een voorbeeld van wat er is gevonden
  7. Sla herstelde bestanden ergens anders op, niet terug op dezelfde kaart

Het onderdeel met de voorbeeldweergave is belangrijk. Ik vind het prettig om te kunnen testen of de herstelde clip opent voordat ik een hoop rommel opsla. Ik zag ook dat Disk Drill voorstelt om eerst een byte-voor-byte-image van de kaart te maken als de kaart instabiel lijkt. Dat komt overeen met wat hersteltechnici meestal doen, en het is de moeite waard als de kaart fouten heeft of de verbinding verbreekt.

Andere opties die mensen noemen

PhotoRec wordt niet voor niets voortdurend genoemd. Het is gratis, ondersteunt enorm veel bestandstypen en het herstelt inderdaad bestanden. De keerzijde wordt vrij snel duidelijk zodra je het gebruikt. Er is geen speciale reconstructie voor cameravideo, geen previewsysteem, en het sorteren van de uitvoer voelt alsof je door een rommellade graaft. Ik heb eerder met duizenden bestanden gezeten. Niet leuk.

UFS Explorer zit aan de andere kant van het spectrum. Het is krachtig, technischer, en in lastige gevallen verslaat het soms de gebruikelijke consumentenapps. Maar het is ook minder gebruiksvriendelijk, en voor dit specifieke GoPro-probleem heeft het niet dezelfde gerichte workflow voor Advanced Camera Recovery.

Als ik te maken had met verwijderde beelden van een recente GoPro of een DJI-drone, zou ik in deze volgorde te werk gaan. Eerst, Disk Drill. Als ik een gratis terugvaloptie wilde, PhotoRec. Als de situatie er slechter uitzag en ik meer controle nodig had, UFS Explorer.

Ja, als de kaart alleen is verwijderd en niet geformatteerd, zijn je kansen nog steeds redelijk goed.

Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Ik ben het er niet helemaal mee eens om de kaart terug in de GoPro te stoppen om te kijken of er reparatiemeldingen verschijnen. Ik zou de camera op dit moment vermijden. Gebruik een kaartlezer op een computer zodat er niet per ongeluk iets anders wordt geschreven.

Wat ik zou doen:

1. Zet het vergrendelschuifje van de SD-kaart om, als je adapter er een heeft.
  2. Maak eerst een image van de kaart. Een volledig back-upbestand van de kaart. Dit is belangrijker dan mensen denken.
  3. Voer herstel uit op de image, niet op de originele kaart.
  4. Sla herstelde clips op je computer of een andere schijf op.

Waarom eerst een image maken? Als de kaart zwakke sectoren heeft, kan één lange scan het erger maken. Een kloon geeft je meer dan één kans. Dat is standaardpraktijk bij gegevensherstel.

Voor GoPro-beelden haalt gewone file carving vaak kapotte MP4’s terug. Daar helpt Disk Drill meestal meer dan oudere gratis tools, omdat het cameramedia beter verwerkt dan de gebruikelijke apps om verwijderde bestanden te vinden. Als Disk Drill geen afspeelbare clip oplevert, probeer dan GoPro SOS of Grau Video Repair na het herstel. Die tools repareren een beschadigde MP4-structuur. Ze herstellen geen verwijderde gegevens, maar soms repareren ze bestanden die andere tools half kapot hebben teruggehaald.

Controleer ook op gesplitste hoofdstukken. GoPro slaat lange opnames vaak op als GX01, GX02, enzovoort. Als één deel ontbreekt, is je verloren video misschien slechts één hoofdstuksegment.

Als je een snelle visuele handleiding wilt, is deze korte video over het herstellen van verwijderde videobestanden van een SD-kaart nuttig:
bekijk deze snelle tip voor herstel van SD-kaartvideo’s

Belangrijkste punt: niet formatteren, niet opnemen, geen CHKDSK uitvoeren. Dat laatste heeft mensen eerder al in de problemen gebracht. Eerlijk gezegd is CHKDSK geweldig voor bestandssystemen, maar slecht voor gevallen met verwijderde beelden.

Als de kaart alleen verwijderd was en niet geformatteerd, ja, dan is herstel nog steeds mogelijk. Het deel dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @jeff zeiden, is dit: ga er niet vanuit dat “niet geformatteerd” automatisch “makkelijk” betekent. GoPro-clips kunnen uit de bestandstabel verdwijnen maar nog steeds aanwezig zijn als ruwe brokken, en soms is het echte probleem dat de SD-kaart zelf kuren begint te vertonen.

Eén ding dat ik zou controleren en dat mensen vaak overslaan: probeer een andere kaartlezer en een andere USB-poort/computer voordat je iets groots doet. Ik heb kaarten “leeg” zien lijken alleen maar omdat de lezer waardeloos was. Klinkt dom, maar het gebeurt.

Ook ben ik er iets minder van overtuigd dat je meteen elk reparatiehulpprogramma moet proberen. Als het bestand echt is verwijderd, helpen reparatietools pas nadat je de gegevens daadwerkelijk eerst hebt hersteld. Anders jaag je alleen maar op spoken, lol.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Stop met het gebruiken van de kaart
  2. Test deze in een betrouwbare lezer
  3. Controleer of de ontbrekende clips deel uitmaakten van een lange opname die was opgesplitst in meerdere hoofdstukbestanden
  4. Herstel van de kaart, bij voorkeur vanaf een image als dat mogelijk is
  5. Probeer pas daarna reparatietools op eventueel herstelde maar niet-afspeelbare MP4’s

Voor de daadwerkelijke herstelkant is Disk Drill hier logisch, omdat GoPro- en actioncam-beelden veel lastiger zijn dan basis bestandsherstel. Als normaal terughalen van verwijderde bestanden niets bruikbaars vindt, heeft op camera’s gericht herstel een grotere kans van slagen. Herstel alleen niet terug naar dezelfde SD-kaart. Zo maken mensen van “misschien herstelbaar” “tja, het is weg.”

Ook, als de beelden belangrijk zijn, stop dan met doe-het-zelfpogingen na één degelijke poging. Herhaalde scans en willekeurige hulpprogramma’s kunnen de situatie rommeliger maken.

Hier is ook gerelateerde info: Tips voor GoPro-videoherstel van echte gebruikers