Jag råkade av misstag radera en hel fotografering från mitt CompactFlash-kort innan jag hann säkerhetskopiera den, och jag försöker hitta det bästa sättet att återställa de förlorade RAW- och JPEG-filerna. Bilderna var från en viktig kundfotografering, så jag behöver verkligen hjälp med säkra steg för fotoåterställning från CF-kort och programvara som inte förvärrar situationen.
Jag har varit med om detta efter en lång fotografering, kommit hem, satt CF-kortet i kortläsaren, och datorn betedde sig som om kortet hade minnesförlust. Saknade filer, oläsbar volym, hela röran. Det känns dåligt direkt. Men om kortet inte är fysiskt förstört är dina chanser ändå ganska goda. Jag har räddat bilder och klipp från skadade CompactFlash-kort mer än en gång, inklusive RAW-uppsättningar och tunga videofiler.
Den första delen är viktigare än programvaran.
Gör de här 3 sakerna först
- Sluta använda kortet. Ta ut det ur kameran. Ta inga fler bilder. Testa det inte genom att kopiera skräp till det. Varje ny skrivning riskerar gamla data.
- Neka formateringsuppmaningen. Windows och macOS gillar att föreslå formatering av ett oläsligt kort. Gör inte det. Om du trycker ja blir återställningen svårare helt i onödan.
- Använd en riktig CF-kortläsare. Jag lärde mig det på det irriterande sättet. Att ansluta kameran via USB är sämre för återställningsarbete. Du vill ha direkt åtkomst till kortet, inte att kamerans överföringsläge ska stå i vägen.
Efter det ansluter du kortet till din Mac eller PC och ser om systemet överhuvudtaget känner av enheten. I Windows kontrollerar du Diskhantering. På Mac öppnar du Skivverktyg. Om kortet visas med ungefär rätt storlek har du fortfarande något att arbeta med. Om det inte visas där, eller om kortet är böjt, sprucket eller blivit genomblött, börjar återställning hemma se mindre realistisk ut. Då kan ett labb som CleverFiles återställningscenter vara nästa steg.
Om datorn upptäcker kortet är programvara den vanliga vägen. För den här typen av jobb skulle jag börja där innan jag gjorde något annat. YouTube-genomgång här:
Jag har testat en hel hög återställningsverktyg med tiden. Vissa var okej för JPEG-filer och Office-dokument, men föll sedan ihop när det gällde kamerafiler. Det jag hade färre problem med var Disk Drill. Det som stack ut för mig var stödet för kameraformat som CR2, NEF, ARW, plus större videofiler utan att förvandla resultaten till total röra.
Varför jag inte höll mig till gratisalternativen
PhotoRec fungerar, typ. Jag använde det en gång när jag inte hade något annat val. Det kändes som att brottas med en varuautomat. Kommandorad, ful output, inga ursprungliga filnamn, och allt kom tillbaka i en enda stor hög. Recuva är lättare att leva med, men mina resultat med professionella RAW-format var ojämna. Om du bara behöver grundläggande återställning av raderade filer duger det. För CF-kort från faktiskt kamerajobb skulle jag välja verktyget som låter dig förhandsgranska filer innan du sparar dem.
Återställningsstegen jag följer
- Installera återställningsappen på datorns huvudenhet. Inte på CF-kortet. Det låter självklart, men trötta människor gör konstiga saker.
- Skapa först en fullständig avbildning av kortet om det är instabilt. Den här delen räddade mig en gång. Om kortet kopplas från, fryser eller ger läsfel, skapa en byte-för-byte-säkerhetskopia och skanna avbildningen i stället för själva kortet.
- Skanna kortet eller avbildningen. Låt programvaran köra hela genomgången. Avbryt den inte bara för att de första minuterna verkar långsamma.
- Förhandsgranska resultaten. Öppna bilderna. Spola igenom videorna. Du vill bekräfta att filerna är användbara innan du återställer hundratals gigabyte skräp.
- Återställ till en annan enhet. Spara återställda filer på din interna enhet eller en extern SSD. Skriv aldrig tillbaka dem till samma CF-kort.
En sak till, eftersom detta överraskar folk.
Om de återställda videorna inte går att spela upp
Jag har sett detta med HD-klipp. Filen kommer tillbaka, men uppspelningen är trasig eller stannar halvvägs. VLC hjälper ibland. I dess inställningar för inmatning och codecs, ställ in hantering av trasiga eller ofullständiga AVI-filer till Always Fix. För Windows hjälpte Untrunc mig en gång med ett problem med en skadad header. Det är gratis och värt att prova innan du ger upp klippet.
Vad du ska göra med kortet efter återställning
När dina filer är säkra och kontrollerade, ta itu med själva kortet. I Windows kan du prova CHKDSK. På Mac kör du Första hjälpen i Skivverktyg. Om kortet fungerar efter det skulle jag ändå formatera om det i kameran innan du använder det igen. Om det har slutat fungera mer än en gång skulle jag inte lita på det för betalda jobb. Jag slängde ett efter en andra incident. Inte värt maggropen.
Ta det lugnt. Skriv inte något till kortet. Kontrollera om systemet ser det och återställ sedan till en annan enhet. De tre valen gör det mesta av grovjobbet.
Ja, om du raderade fotograferingen och inte fortsatte använda CF-kortet, är chanserna för återställning fortfarande ganska goda.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste regeln, stoppa all skrivning. Där jag skiljer mig lite är att jag skulle hoppa över reparationsverktyg som CHKDSK eller First Aid tills efter att du har återställt bilderna. De verktygen ändrar ibland filsystemet, och jag skulle inte röra ett kundkort innan bildfilerna är säkra.
Det jag skulle göra:
- Lägg CF-kortet åt sidan.
- Använd en kortläsare, inte kameran.
- Om kortet monteras, kopiera inget från det förutom en fullständig avbild om din programvara stöder det.
- Skanna med något som är byggt för fotoåterställning. Disk Drill är ett av de bättre valen för återställning av RAW och JPEG från CompactFlash-kort. Jag har sett det återställa uppsättningar av CR2, NEF, ARW och JPG där mappstrukturen saknades men bilddatan fortfarande var intakt.
- Återställ till en annan enhet.
Ett tips till som många hoppar över. Sortera återställda filer efter filtyp och storlek. RAW-filer från en och samma fotografering har ofta liknande storlekar, så pyttesmå filer är ofta korrupt skräp. Förhandsgranska allt innan du lämnar över det. Jag skulle också kontrollera EXIF-tidsstämplar för att återskapa ordningen i sessionen.
Om kortet bara blev ‘raderat’ i kameran, är dina chanser bättre än efter en formatering. Om du tog ens 20 till 50 nya bilder efter raderingen kan vissa original ha skrivits över. Ingen programvara kan fixa överskrivna sektorer, punkt slut.
För en snabb visuell genomgång är den här guiden för fotoåterställning från CompactFlash-kort lätt att följa.
Om Disk Drill eller liknande programvara inte visar giltiga förhandsvisningar, stanna där och skicka CF-kortet till ett återställningslabb. Fortsätt inte pilla på det och göra saken värre. Jag gjorde det en gång, dålig idé.
Om den bara raderades och inte skrevs över, ja, då har du fortfarande en verklig chans att få tillbaka RAW-filerna och JPEG-bilderna. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas, men jag är lite mindre sugen på att göra något reparerande med kortet innan filerna är räddade. Inga reparationer, ingen omformatering, inga kameratester, inget trams i stil med nu ska vi se om det fortfarande funkar.
Det jag skulle lägga till är detta: kontrollera om din kamera skrev filer i dubbla format enligt ett förutsägbart mönster. Många kameror sparar RAW+JPEG-par i följd, så om återställningen ger dig en enorm hög med namnlösa filer kan du ofta bygga upp fotograferingen igen utifrån fångsttid och filstorleksmönster. Det hjälper väldigt mycket vid kundjobb.
Om kortet dessutom läses konstigt men inte är helt dött skulle jag prioritera en avbildningsbackup av hela CF-kortet innan du kör flera skanningar. En skanning är okej, tio olika appar som hamrar på ett instabilt kort är så folk förvandlar återställningsbart till bara labb. Disk Drill är ett bra ställe att börja på eftersom det hanterar vanliga kameraformat bra och förhandsgranskningen faktiskt är användbar för att sortera skräpet från det som ska sparas.
En liten invändning mot de vanliga råden: gratisverktyg är inte alltid dåliga, men de är ofta usla för organisering. Om detta är en betald fotografering spelar din tid också roll. Att spara 40 dollar och lägga sex timmar på att byta namn på trasiga filer är ganska dumt tbh.
Om du vill ha fler åsikter från communityn är den här tråden om programrekommendationer för dataåterställning från CF-kort värd att kolla in.
Det viktiga är att om förhandsvisningarna kommer tillbaka korrupta eller om kortet tappar anslutningen, sluta hålla på med det. Det är den punkt där gör-det-själv blir väldigt riskabelt väldigt snabbt.