Jag har sett folk kalla en disk “död” när filerna fortfarande låg där hela tiden. Saknad betyder inte alltid borta. Jag lärde mig det den hårda vägen efter att ha raderat en mapp med familjefoton och känt hur magen sjönk i en hel timme. Om du har raderat bilder från en intern eller extern hårddisk, vänta med paniken. I de flesta fall finns datan fortfarande kvar på disken till en början. Det som vanligtvis ändras är filsystemets metadata. Pekarna tas bort, och utrymmet markeras som ledigt för framtida skrivningar.
Så det första steget är viktigare än vilken återställningsapp du väljer. Sluta använda disken direkt. Om det är en extern disk, mata ut den och koppla ur den. Bläddra inte i den, kopiera inget till den och kolla inte bara några saker. Om de raderade fotona låg på din huvudsakliga interna disk ökar risken snabbt. Systemet fortsätter att skriva loggar, cache, tillfälligt skräp, uppdateringar och all möjlig bakgrundsdata. Ju längre den fortsätter användas, desto större är risken att dina raderade filer skrivs över. Bästa scenariot är att stänga av datorn, ta ut disken och ansluta den till en annan dator som en sekundär disk. Samma regel gäller för både interna och externa diskar, varje extra skrivning utsätter de raderade fotoblocken för risk. När ny data väl hamnar ovanpå dem är det kört. Programvara kan inte fixa skador från överskrivning.
Om disken fortfarande snurrar normalt, monteras som vanligt och inte gör något misstänkt, är återställningsprogram vanligtvis det första jag skulle prova. Du behöver inte hoppa direkt till en dyr labbräkning om det bara var en vanlig filradering och hårdvaran fortfarande beter sig normalt.
Jag har testat en hög med återställningsverktyg genom åren på stationära diskar och bärbara externa enheter. Vissa var klumpiga. Vissa hittade skräp och kallade det en framgång. Det jag hela tiden återkom till var Disk Drill. För fotoåterställning är det oftast det jag skulle rekommendera först. Gränssnittet är tillräckligt enkelt att använda utan manual, och skanningen gör ett bra jobb med att hitta råa foto- och videoformat. Du kan installera det, skanna och förhandsgranska resultat gratis. Om förhandsgranskningen öppnas och bilden ser normal ut är filen vanligtvis intakt.
- Installera det någon annanstans
Lägg programmet på en annan disk. Inte den där bilderna raderades. Om du installerar på problemdisken riskerar du att skriva över samma utrymme som du försöker återställa. Dåligt byte. - Skapa först en avbildning
Om du vill ta den säkrare vägen, skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning av disken innan du gör djupa skanningar. Spara avbildningen på en frisk disk. Det ger dig en frusen kopia av det aktuella läget. - Kör skanningen på avbildningen
Jag föredrar det här steget när disken är viktig. Att skanna avbildningen i stället för originaldisken minskar belastningen på hårdvaran och undviker oavsiktliga skrivningar till källdisken. - Återställ filer till en annan enhet
Låt skanningen slutföras. Filtrera efter foton. Kontrollera förhandsgranskningar. Återställ sedan filerna till en annan plats, en annan intern disk, en extern SSD, ett USB-minne, vad som helst som är separat från källan. Återställ inte tillbaka till samma disk.
Det finns fall där programvara är fel väg att gå, och det är här folk slösar tid genom att pressa en felande disk för långt. Sluta med gör-det-själv-spåret och gå till ett återställningslabb om något av detta gäller.
- Disken ger ifrån sig konstiga ljud
Klickande, pipande, malande, skrapande. De ljuden är dåliga nyheter. Jag skulle inte fortsätta slå på den. - Disken svarar inte alls
Ingen uppspinning, inga lampor, ingenting. Det här pekar mer mot ett elektriskt fel eller annat hårdvarufel. - Systemet upptäcker den inte någonstans
Om den inte dyker upp i Diskhantering eller liknande verktyg, även efter att du bytt kablar och portar, skulle jag börja misstänka hårdvara, inte ett enkelt raderingsproblem. - Skadorna är så omfattande att programvara inte kan läsa disken
Vid den punkten brukar återställningsförsök hemma köra fast. Ett labb har bättre verktyg för riktigt besvärliga fall.
Återställningslabb arbetar med renrumsmiljöer och utrustning som de flesta aldrig kommer att ha tillgång till. Det kostar mycket, ja, men om bilderna betyder mycket och disken håller på att fallera på hårdvarunivå, är en professionell tjänst det säkrare valet.
Jag hoppas att du får tillbaka filerna. Jag vet hur uselt det här känns. När du väl har återställt dem, sätt upp säkerhetskopior innan livet blir hektiskt och du glömmer. Jag gjorde inte det tillräckligt snabbt första gången. Upprepa inte mitt dumma misstag.