Jeg kom ved et uheld til at slette en hel fotosession fra mit CompactFlash-kort, før jeg lavede en sikkerhedskopi, og jeg prøver at finde den bedste måde at gendanne de mistede RAW- og JPEG-filer på. Billederne var fra en vigtig kundesession, så jeg har virkelig brug for hjælp til sikre trin til gendannelse af fotos fra CF-kort og software, der ikke vil gøre tingene værre.
Jeg har oplevet det efter en lang optagelse, kom hjem, satte CF-kortet i læseren, og computeren opførte sig, som om kortet havde hukommelsestab. Manglende filer, ulæselig diskenhed, hele rodet. Det føles hurtigt slemt. Hvis kortet stadig ikke er fysisk ødelagt, er dine chancer dog gode. Jeg har reddet billeder og klip fra beskadigede CompactFlash-kort mere end én gang, inklusive RAW-sæt og tunge videofiler.
Den første del er vigtigere end softwaren.
Gør disse 3 ting først
- Stop med at bruge kortet. Tag det ud af kameraet. Tag ikke flere billeder. Test det ikke ved at kopiere ligegyldige filer over på det. Hver ny skrivning sætter gamle data i fare.
- Afvis formateringsprompten. Windows og macOS elsker at foreslå formatering af et ulæseligt kort. Gør det ikke. Hvis du trykker ja, bliver gendannelse sværere uden nogen god grund.
- Brug en rigtig CF-kortlæser. Det lærte jeg på den irriterende måde. At forbinde kameraet via USB er dårligere til gendannelsesarbejde. Du vil have direkte adgang til kortet, ikke at kameraets overførselstilstand står i vejen.
Derefter skal du slutte kortet til din Mac eller pc og se, om systemet overhovedet kan se enheden. I Windows skal du tjekke Diskhåndtering. På Mac skal du åbne Diskværktøj. Hvis kortet vises med nogenlunde den rigtige størrelse, har du stadig noget at arbejde med. Hvis det ikke vises der, eller hvis kortet er bøjet, revnet eller blevet gennemblødt, begynder hjemmegendannelse at se mindre realistisk ud. På det tidspunkt kan et laboratorium som CleverFiles recovery center være næste skridt.
Hvis computeren registrerer kortet, er software den sædvanlige vej. Til denne slags opgave ville jeg starte der, før jeg gjorde noget andet. YouTube-gennemgang her:
Jeg har prøvet en bunke gendannelsesværktøjer med tiden. Nogle var fine til JPEG-filer og kontordokumenter, men faldt så fra hinanden med kamerafiler. Det, jeg havde færre problemer med, var Disk Drill. Det, der skilte sig ud for mig, var understøttelse af kameraformater som CR2, NEF, ARW samt større videofiler uden at gøre resultaterne til et totalt rod.
Hvorfor jeg ikke holdt fast i de gratis ting
PhotoRec virker, sådan da. Jeg brugte det én gang, da jeg ikke havde andre muligheder. Det føltes som at slås med en salgsautomat. Kommandolinje, grimt output, ingen originale filnavne, og alt kom tilbage i én stor bunke. Recuva er nemmere at leve med, men mine resultater med professionelle RAW-formater var meget svingende. Hvis du kun har brug for grundlæggende gendannelse af slettede filer, er det fint. Til CF-kort fra rigtigt kameraarbejde ville jeg vælge det værktøj, der lader dig forhåndsvise filer, før du gemmer dem.
De gendannelsestrin, jeg følger
- Installer gendannelsesappen på din computers primære drev. Ikke på CF-kortet. Det lyder indlysende, men trætte mennesker gør mærkelige ting.
- Lav først et komplet image af kortet, hvis det er ustabilt. Denne del reddede mig engang. Hvis kortet kobler fra, fryser eller giver læsefejl, så opret en byte-for-byte-sikkerhedskopi og scan imaget i stedet for selve kortet.
- Scan kortet eller imaget. Lad softwaren køre hele gennemgangen. Afbryd den ikke, bare fordi de første par minutter ser langsomme ud.
- Forhåndsvis resultaterne. Åbn billederne. Spol gennem videoerne. Du vil bekræfte, at filerne kan bruges, før du gendanner hundrede gigabyte skrammel.
- Gendan til et andet drev. Gem gendannede filer på dit interne drev eller en ekstern SSD. Skriv dem aldrig tilbage på det samme CF-kort.
En ting mere, fordi det her overrasker folk.
Hvis de gendannede videoer ikke vil afspille
Jeg har set dette med HD-klip. Filen kommer tilbage, men afspilningen er ødelagt eller stopper halvvejs. VLC hjælper nogle gange. I programmets input- og codec-indstillinger skal du sætte håndtering af ødelagte eller ufuldstændige AVI-filer til “Altid reparer”. På Windows hjalp Untrunc mig engang med et problem med en beskadiget header. Det er gratis og værd at prøve, før du opgiver klippet.
Hvad skal man gøre med kortet efter gendannelse
Når dine filer er sikre og kontrolleret, så tag dig af selve kortet. På Windows kan du prøve CHKDSK. På Mac skal du køre Førstehjælp i Diskværktøj. Hvis kortet opfører sig normalt derefter, ville jeg stadig omformatere det i kameraet, før du bruger det igen. Hvis det er svigtet mere end én gang, ville jeg ikke stole på det til betalt arbejde. Jeg smed et ud efter anden hændelse. Ikke det sug i maven værd.
Tag det roligt. Skriv ikke noget til kortet. Tjek om systemet kan se det, og gendan derefter til et andet drev. De tre valg klarer det meste af det tunge arbejde.
Ja, hvis du slettede optagelsen og ikke fortsatte med at bruge CF-kortet, er chancerne for gendannelse stadig rimelige.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den vigtigste regel, stop alle skrivninger. Hvor jeg er lidt uenig, er at jeg ville springe reparationsværktøjer som CHKDSK eller Førstehjælp over, indtil efter du har gendannet billederne. De værktøjer ændrer nogle gange filsystemet, og jeg ville ikke røre et kundekort, før billedfilerne er i sikkerhed.
Det ville jeg gøre:
- Læg CF-kortet til side.
- Brug en kortlæser, ikke kameraet.
- Hvis kortet monteres, så kopier intet fra det bortset fra et komplet image, hvis din software understøtter det.
- Scan med noget, der er lavet til fotogendannelse. Disk Drill er et af de bedre valg til gendannelse af RAW og JPEG fra CompactFlash-kort. Jeg har set det hente CR2-, NEF-, ARW- og JPG-sæt, hvor mappestrukturen manglede, men billeddataene stadig var intakte.
- Gendan til et andet drev.
Et ekstra tip, som folk ofte springer over. Sortér gendannede filer efter filtype og størrelse. RAW-filer fra én optagelse har ofte lignende størrelser, så meget små filer er ofte korrupt skrammel. Gennemse alt, før du afleverer det. Jeg ville også tjekke EXIF-tidsstempler for at genskabe rækkefølgen af sessionen.
Hvis kortet kun blev slettet i kameraet, er dine chancer bedre end efter en formatering. Hvis du tog bare 20 til 50 nye billeder efter sletningen, kan nogle originaler være blevet overskrevet. Ingen software kan reparere overskrevne sektorer, punktum.
For en hurtig visuel gennemgang er denne guide til gendannelse af billeder fra CompactFlash-kort nem at følge.
Hvis Disk Drill eller lignende software ikke kan se gyldige forhåndsvisninger, så stop der og send CF-kortet til et gendannelseslaboratorium. Bliv ikke ved med at rode med det og gøre det værre. Jeg gjorde det engang, dårlig idé.
Hvis det lige er blevet slettet og ikke overskrevet, ja, så har du stadig en reel chance for at få RAW-filerne og JPEG’erne tilbage. Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas, men jeg er lidt mindre ivrig efter at gøre noget reparationsagtigt ved kortet, før filerne er hentet ud. Ingen reparationer, ingen omformatering, ingen kameratests, intet af det der dumme jeg skal lige se om det stadig virker.
Det, jeg vil tilføje, er dette: tjek, om dit kamera skrev filer i dobbeltformat i et forudsigeligt mønster. Mange kameraer gemmer RAW+JPEG-par sekventielt, så hvis gendannelsen giver dig en kæmpe bunke unavngivne filer, kan du ofte genopbygge optagelsen ud fra optagelsestidspunkt og filstørrelsesmønster. Det hjælper virkelig meget ved kundearbejde.
Hvis kortet også læses mærkeligt, men ikke er dødt, ville jeg prioritere en image-backup af hele CF-kortet, før du kører flere scanninger. Én scanning er fin, ti forskellige apps, der hamrer løs på et ustabilt kort, er sådan folk forvandler gendanneligt til kun for laboratorium. Disk Drill er et solidt sted at starte, fordi det håndterer almindelige kameraformater godt, og forhåndsvisningen er faktisk nyttig til at sortere skramlet fra det, der er værd at beholde.
En lille uenighed med det sædvanlige råd: gratis værktøjer er ikke altid dårlige, men de er ofte forfærdelige til organisering. Hvis dette er en betalt optagelse, betyder din tid også noget. At spare 40 dollars og bruge seks timer på at omdøbe ødelagte filer er ærlig talt ret dumt.
Hvis du vil have flere meninger fra fællesskabet, er denne tråd om anbefalinger til software til datagendannelse af CF-kort værd at kigge på.
Det vigtigste er, at hvis forhåndsvisninger kommer tilbage korrupte, eller kortet mister forbindelsen, så stop med at rode med det. Det er det punkt, hvor gør det selv bliver virkelig risikabelt meget hurtigt.