Jeg slettede ved et uheld nogle vigtige GoPro-videoer fra mit SD-kort, mens jeg forsøgte at frigøre plads, og jeg har virkelig brug for at få dem tilbage uden først at formatere kortet. Optagelserne er fra en nylig rejse og er ikke blevet sikkerhedskopieret andre steder. Jeg leder efter den sikreste måde at gendanne slettede GoPro-filer på, hvilken gendannelsessoftware der faktisk virker, og hvad jeg bør undgå at gøre, så jeg ikke gør situationen værre.
Jeg har mistet GoPro-klip mere end én gang, og denne type gendannelse er besværlig sammenlignet med at gendanne et slettet foto eller en Word-fil. Den gode del er enkel, slettede optagelser ligger ofte stadig på SD-kortet. Den irriterende del er at få en brugbar video tilbage uden beskadigelse.
Start her
Det første jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge kortet med det samme.
Optag ikke mere materiale. Formater det ikke. Kør ikke tilfældige reparationsværktøjer. Når nye data havner på kortet, bliver gamle videostykker overskrevet, og dine chancer falder hurtigt.
Før du installerer noget, ville jeg først tjekke et par kedelige ting, fordi de nogle gange sparer meget tid:
- GoPro cloud Papirkurv eller Senest slettet, hvis din konto inkluderer det
- Enhver kopi, du allerede har lagt over på din laptop eller eksterne harddisk
- LRV-filer på kortet, de lavopløselige forhåndsvisningsklip
- Om kameraet selv tilbyder en reparationsprompt, efter du sætter kortet i igen
Hvis intet af det finder det manglende klip, ville jeg så gå videre til gendannelsessoftware.
Hvorfor GoPro-gendannelse går galt
Det er her, folk ofte snubler. Et slettet JPG er én ting. En moderne actionkamera-video er en helt anden omgang rod.
GoPro-kameraer skriver ikke altid én pæn MP4 i ét samlet stykke. De gemmer ofte hovedvideoen, preview-data, lyd, positionsoplysninger, miniaturebilleder og andre metadata i separate bidder. På kortet kan dine optagelser være spredt ud over hundreder eller tusindvis af fragmenter.
Så ja, en scanner kan godt finde en MP4 og stadig give dig en fil, der nægter at afspille. Jeg har set det ske. Softwaren henter stykkerne, men den genskaber dem ikke i den rigtige rækkefølge.
Det sker ofte med enheder som disse:
- GoPro Hero-modeller
- DJI-droner
- Insta360-kameraer
- Nyere Sony-, Canon-, Nikon- og Panasonic-kameraer
- Dashcams
Ved videogendannelse er scanningen alene ikke hele historien. Metoden til genopbygning betyder rigtig meget.
Hvad jeg ville prøve først
Jeg ville starte med Disk Drill.
Den del, jeg ville bruge, er Advanced Camera Recovery. Ud fra det jeg så, er det lavet til præcis dette problem, fragmenterede optagelser fra kameraer som GoPros, droner og dashcams. I stedet for at behandle klippet som én samlet fil gennemgår det spredte videostykker og forsøger at sætte dem sammen til noget, der kan afspilles.
Trinene er enkle nok:
- Sæt SD-kortet i en ordentlig kortlæser
- Åbn Disk Drill
- Vælg hukommelseskortet
- Vælg Advanced Camera Recovery
- Kør scanningen
- Forhåndsvis det, den finder
- Gem gendannede filer et andet sted, ikke tilbage på det samme kort
Forhåndsvisningen er vigtig. Jeg kan godt lide at kunne teste, om det gendannede klip kan åbnes, før jeg gemmer en bunke ubrugeligt materiale. Jeg bemærkede også, at Disk Drill foreslår at lave et byte-for-byte-image af kortet først, hvis kortet virker ustabilt. Det stemmer overens med, hvad recovery-teknikere normalt gør, og det er værd at gøre, hvis kortet har fejl eller afbryder forbindelsen.
Andre muligheder folk nævner
PhotoRec bliver nævnt hele tiden af en grund. Det er gratis, det understøtter en enorm bunke filtyper, og det gendanner faktisk filer. Ulempen bliver ret tydelig, så snart man bruger det. Der er ingen dedikeret rekonstruktion af kameravideo, intet forhåndsvisningssystem, og det føles som at rode i en skuffe med skrammel, når man skal sortere outputtet. Jeg er tidligere endt med tusindvis af filer. Ikke sjovt.
UFS Explorer er i den helt anden ende af skalaen. Det er stærkt, mere teknisk, og i svære tilfælde slår det nogle gange de sædvanlige forbrugerapps. Men det er også mindre brugervenligt, og til dette specifikke GoPro-problem har det ikke den samme fokuserede arbejdsgang til Advanced Camera Recovery.
Hvis jeg havde med slettede optagelser fra et nyere GoPro eller en DJI-drone at gøre, ville jeg gå frem i denne rækkefølge. Først Disk Drill. Hvis jeg ville have et gratis alternativ, PhotoRec. Hvis sagen så værre ud, og jeg havde brug for mere kontrol, UFS Explorer.
Ja, hvis kortet kun blev slettet og ikke formateret, er dine chancer stadig rimeligt gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste. Stop med at bruge SD-kortet nu. Jeg er lidt uenig i at sætte kortet tilbage i GoPro’en for at se efter reparationsprompter. Jeg ville undgå kameraet på dette tidspunkt. Brug en kortlæser på en computer, så der ikke ved en fejl bliver skrevet mere.
Det ville jeg gøre:
- Skub SD-kortets låsekontakt, hvis din adapter har en.
- Lav først et image af kortet. En fuld sikkerhedskopifil af kortet. Det betyder mere, end folk tror.
- Kør gendannelse på imaget, ikke på det originale kort.
- Gem gendannede klip på din computer eller et andet drev.
Hvorfor lave et image først? Hvis kortet har svage sektorer, kan en lang scanning gøre tingene værre. En klon giver dig mere end ét forsøg. Det er standardpraksis i datagendannelse.
For GoPro-optagelser henter almindelig fil-carving ofte ødelagte MP4-filer. Det er her, Disk Drill ofte hjælper mere end ældre gratisværktøjer, da det håndterer kameramedier bedre end de sædvanlige apps til at finde slettede filer. Hvis Disk Drill ikke returnerer et afspilleligt klip, så prøv GoPro SOS eller Grau Video Repair efter gendannelsen. De værktøjer reparerer beskadiget MP4-struktur. De gendanner ikke slettede data, men de kan nogle gange rette filer, som andre værktøjer har hentet tilbage halvt ødelagte.
Tjek også for opdelte kapitler. GoPro gemmer ofte lange optagelser som GX01, GX02 osv. Hvis en del mangler, er din mistede video måske kun ét kapitelsegment.
Hvis du vil have en hurtig visuel guide, er denne korte video om gendannelse af slettede videofiler fra SD-kort nyttig:
se dette hurtige tip til gendannelse af video fra SD-kort
Hovedpointen er: formatér ikke, optag ikke, og kør ikke CHKDSK. Det sidste har brændt fingrene på folk før. tbh, CHKDSK er fantastisk til filsystemer, men dårligt i sager med slettede optagelser.
Hvis kortet kun blev slettet og ikke formateret, ja, så er gendannelse stadig mulig. Den del, jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @jeff sagde, er dette: gå ikke ud fra, at “ikke formateret” automatisk betyder “nemt”. GoPro-klip kan forsvinde fra filtabellen, men stadig være der som rå datablokke, og nogle gange er det egentlige problem, at selve SD-kortet begynder at opføre sig ustabilt.
En ting, jeg ville tjekke, som folk ofte springer over: prøv en anden kortlæser og en anden USB-port/computer før du gør noget større. Jeg har set kort se “tomme” ud, bare fordi kortlæseren var elendig. Det lyder dumt, men det sker.
Desuden er jeg lidt mindre overbevist om at prøve alle reparationsværktøjer med det samme. Hvis filen virkelig er slettet, hjælper reparationsværktøjer ikke, før du faktisk gendanner dataene først. Ellers ender du bare med at jagte spøgelser, lol.
Min rækkefølge ville være:
- Stop med at bruge kortet
- Test det i en pålidelig kortlæser
- Tjek om de manglende klip var en del af en lang optagelse opdelt i flere kapitel-filer
- Gendan fra kortet, helst fra et diskimage hvis muligt
- Prøv først derefter reparationsværktøjer på eventuelle gendannede men ikke-afspillelige MP4-filer
For selve gendannelsesdelen giver Disk Drill mening her, fordi GoPro- og actionkamera-optagelser er langt mere besværlige end almindelig filgendannelse. Hvis normal gendannelse af slettede filer ikke finder noget brugbart, har kamerafokuseret gendannelse en bedre chance. Bare gendan ikke tilbage til det samme SD-kort. Det er sådan, folk gør “måske muligt at gendanne” til “nå, den er væk.”
Også, hvis optagelserne betyder så meget, så stop gør-det-selv-forsøg efter ét solidt forsøg. Gentagne scanninger og tilfældige værktøjer kan gøre situationen mere rodet.
Relateret læsning her også: GoPro-videogendannelsestips fra rigtige brugere