Kan jeg gjenopprette filer fra CF-kort etter å ha slettet en fotosesjon?

Jeg slettet ved et uhell en hel fotoøkt fra CompactFlash-kortet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere det, og jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette de tapte RAW- og JPEG-filene på. Bildene var fra en viktig kundeøkt, så jeg trenger virkelig hjelp med trygge trinn for bildegjenoppretting fra CF-kort og programvare som ikke vil gjøre situasjonen verre.

Jeg har opplevd dette etter en lang fotografering, kom hjem, satte CF-kortet i kortleseren, og datamaskinen oppførte seg som om kortet hadde hukommelsestap. Manglende filer, uleselig volum, hele rotet. Det føles raskt ille. Likevel, hvis kortet ikke er fysisk ødelagt, er sjansene dine gode. Jeg har hentet ut bilder og klipp fra skadede CompactFlash-kort mer enn én gang, inkludert RAW-sett og store videofiler.

Den første delen er viktigere enn programvaren.

Gjør disse 3 tingene først

1. Slutt å bruke kortet. Ta det ut av kameraet. Ikke ta flere bilder. Ikke test det ved å kopiere søppel over på det. Enhver ny skriving setter gamle data i fare.
  2. Avvis formateringsmeldingen. Windows og macOS liker å foreslå formatering av et kort som ikke kan leses. Ikke gjør det. Hvis du trykker ja, blir gjenoppretting vanskeligere uten noen god grunn.
  3. Bruk en ekte CF-kortleser. Jeg lærte dette på den irriterende måten. Å koble kameraet til via USB er dårligere for gjenopprettingsarbeid. Du vil ha direkte tilgang til kortet, ikke at kameraets overføringsmodus skal komme i veien.

Etter det kobler du kortet til Mac-en eller PC-en din og ser om systemet i det hele tatt oppdager enheten. I Windows sjekker du Diskbehandling. På Mac åpner du Diskverktøy. Hvis kortet vises med omtrent riktig størrelse, har du fortsatt noe å jobbe med. Hvis det ikke vises der, eller hvis kortet er bøyd, sprukket eller har blitt gjennomvått, begynner hjemmegjenoppretting å se mindre realistisk ut. Da kan et laboratorium som CleverFiles recovery center være neste steg.

Hvis datamaskinen oppdager kortet, er programvare den vanlige veien. For denne typen jobb ville jeg startet der før jeg gjorde noe annet. YouTube-gjennomgang her:

Jeg har prøvd en haug med gjenopprettingsverktøy over tid. Noen var greie for JPEG-er og kontordokumenter, men falt sammen på kamerafiler. Det jeg hadde færre problemer med, var Disk Drill. Det som skilte seg ut for meg, var støtte for kameraformater som CR2, NEF, ARW, pluss større videofiler uten at resultatene ble fullstendig kaotiske.

Hvorfor jeg ikke holdt meg til gratisløsningene

PhotoRec fungerer, på et vis. Jeg brukte det én gang da jeg ikke hadde noe annet valg. Det føltes som å bryte med en salgsautomat. Kommandolinje, stygg utdata, ingen originale filnavn, og alt kom tilbake i én stor haug. Recuva er enklere å leve med, men resultatene mine med profesjonelle RAW-formater var varierende. Hvis du bare trenger grunnleggende gjenoppretting av slettede filer, er det helt greit. For CF-kort fra faktisk kamerabruk ville jeg valgt verktøyet som lar deg forhåndsvise filer før du lagrer dem.

Gjenopprettingstrinnene jeg følger

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinens hoveddisk. Ikke på CF-kortet. Det høres opplagt ut, men trøtte folk gjør rare ting.
  2. Lag først et fullstendig bilde av kortet hvis det er ustabilt. Denne delen reddet meg en gang. Hvis kortet kobler fra, fryser eller gir lesefeil, opprett en byte-for-byte-sikkerhetskopi og skann bildet i stedet for selve kortet.
  3. Skann kortet eller bildet. La programvaren kjøre hele gjennomgangen. Ikke avbryt den fordi de første minuttene ser trege ut.
  4. Forhåndsvis resultatene. Åpne bildene. Bla gjennom videoene. Du vil bekrefte at filene er brukbare før du gjenoppretter hundrevis av gigabyte med søppel.
  5. Gjenopprett til en annen disk. Lagre gjenopprettede filer på den interne disken eller en ekstern SSD. Skriv dem aldri tilbake til det samme CF-kortet.

Én ting til, fordi dette overrasker folk.

Hvis de gjenopprettede videoene ikke vil spilles av

Jeg har sett dette med HD-klipp. Filen kommer tilbake, men avspillingen er ødelagt eller stopper halvveis. VLC hjelper noen ganger. I innstillinger for input og kodeker setter du håndtering av ødelagte eller ufullstendige AVI-filer til Always Fix. For Windows hjalp Untrunc meg en gang med et problem med en skadet header. Det er gratis, og verdt å prøve før du avskriver klippet.

Hva du skal gjøre med kortet etter gjenoppretting

Når filene dine er trygge og kontrollert, kan du ta for deg selve kortet. På Windows kan du prøve CHKDSK. På Mac kjører du First Aid i Diskverktøy. Hvis kortet oppfører seg normalt etter det, ville jeg likevel formatert det på nytt i kameraet før du bruker det igjen. Hvis det har sviktet mer enn én gang, ville jeg ikke stolt på det til betalt arbeid. Jeg kastet ett etter en andre hendelse. Ikke verdt den følelsen i magen.

Ta det rolig. Ikke skriv noe til kortet. Sjekk om systemet ser det, og gjenopprett deretter til en annen disk. De tre valgene gjør det meste av jobben.

Ja, hvis du slettet opptaket og ikke fortsatte å bruke CF-kortet, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedregelen, stopp all skriving. Der jeg er litt uenig, er at jeg ville hoppet over reparasjonsverktøy som CHKDSK eller First Aid til etter at du har gjenopprettet bildene. Slike verktøy endrer noen ganger filsystemet, og jeg ville ikke rørt et kundekort før bildefilene er trygge.

Dette ville jeg gjort:

1. Legg CF-kortet til side.
  2. Bruk en kortleser, ikke kameraet.
  3. Hvis kortet monteres, ikke kopier noe fra det bortsett fra et fullstendig image hvis programvaren din støtter det.
  4. Skann med noe som er laget for bildegjenoppretting. Disk Drill er et av de bedre valgene for gjenoppretting av RAW og JPEG fra CompactFlash-kort. Jeg har sett det hente ut CR2-, NEF-, ARW- og JPG-sett der mappestrukturen manglet, men bildedataene fortsatt var intakte.
  5. Gjenopprett til en annen disk.

Ett tips til som mange hopper over. Sorter gjenopprettede filer etter filtype og størrelse. RAW-filer fra én opptaksøkt har ofte lignende størrelser, så små filer er ofte korrupt søppel. Forhåndsvis alt før du leverer det videre. Jeg ville også sjekket EXIF-tidsstempler for å gjenoppbygge rekkefølgen på økten.

Hvis kortet bare ble ‘slettet’ i kameraet, er sjansene dine bedre enn etter en formatering. Hvis du tok bare 20 til 50 nye bilder etter slettingen, kan noen originaler ha blitt overskrevet. Ingen programvare kan fikse overskrevne sektorer, punktum.

For en rask visuell gjennomgang er denne guiden for bildegjenoppretting fra CompactFlash-kort lett å følge.

Hvis Disk Drill eller lignende programvare ikke ser gyldige forhåndsvisninger, stopp der og send CF-kortet til et gjenopprettingslaboratorium. Ikke fortsett å rote med det og gjøre ting verre. Jeg gjorde det en gang, dårlig idé.

Hvis det bare ble slettet og ikke overskrevet, ja, du har fortsatt en reell sjanse til å få RAW-filene og JPEG-ene tilbake. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas, men jeg er litt mindre ivrig etter å gjøre noe fiksende med kortet før filene er hentet ut. Ingen reparasjoner, ingen reformatering, ingen kameratester, ikke noe sånt la meg se om det fortsatt virker-tull.

Det jeg ville lagt til, er dette: sjekk om kameraet ditt skrev filer i dobbeltformat i et forutsigbart mønster. Mange kameraer lagrer RAW+JPEG-par sekvensielt, så hvis gjenopprettingen gir deg en stor haug med navnløse filer, kan du ofte rekonstruere opptaket etter opptakstid og filstørrelsesmønster. Det hjelper veldig mye med kundeoppdrag.

Hvis kortet også leses merkelig, men ikke er dødt, ville jeg prioritert en sikkerhetskopi av hele CF-kortet som diskbilde før jeg kjører flere skanninger. Én skanning er greit, ti forskjellige apper som hamrer løs på et ustabilt kort er sånn folk gjør om gjenopprettbart til kun for lab. Disk Drill er et solid sted å starte fordi det håndterer vanlige kameraformater godt, og forhåndsvisningen er faktisk nyttig for å sortere ut søppelet fra filene du vil beholde.

En liten uenighet med de vanlige rådene: gratisverktøy er ikke alltid dårlige, men de er ofte elendige til organisering. Hvis dette er et betalt oppdrag, er tiden din også viktig. Å spare 40 dollar og bruke seks timer på å gi nytt navn til ødelagte filer er ganske dumt, tbh.

Hvis du vil ha flere meninger fra fellesskapet, er denne tråden om anbefalinger for programvare til datagjenoppretting fra CF-kort verdt en titt.

Det viktigste er at hvis forhåndsvisningene kommer tilbake korrupte eller kortet mister forbindelsen, så slutt å fikle med det. Det er punktet hvor gjør det selv blir skummelt veldig fort.