Kan jeg gjenopprette slettet GoPro-video uten å formatere kortet? Trenger råd

Jeg slettet ved et uhell noen viktige GoPro-videoer fra SD-kortet mitt mens jeg prøvde å frigjøre plass, og jeg må virkelig få dem tilbake uten å formatere kortet først. Opptakene er fra en nylig tur og har ikke blitt sikkerhetskopiert noe annet sted. Jeg leter etter den tryggeste måten å gjenopprette slettede GoPro-filer på, hvilken gjenopprettingsprogramvare som faktisk fungerer, og hva jeg bør unngå å gjøre så jeg ikke gjør ting verre.

Jeg har mistet GoPro-klipp mer enn én gang, og denne typen gjenoppretting er et slit sammenlignet med å gjenopprette et slettet bilde eller en Word-fil. Den gode delen er enkel, slettet opptak ligger ofte fortsatt på SD-kortet. Den irriterende delen er å få en brukbar video tilbake uten korrupsjon.

Start her

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke kortet med en gang.

Ikke ta opp mer opptak. Ikke formater det. Ikke kjør tilfeldige verktøy for å fikse det. Når nye data havner på kortet, blir gamle videobiter overskrevet, og sjansene dine faller raskt.

Før du installerer noe, ville jeg sjekket noen kjedelige ting først fordi de noen ganger sparer mye tid:

1. GoPro cloud Trash eller Nylig slettet, hvis kontoen din inkluderer det
  2. Enhver kopi du allerede har overført til den bærbare PC-en din eller en ekstern disk
  3. LRV-filer på kortet, disse forhåndsvisningsklippene i lav oppløsning
  4. Om selve kameraet tilbyr en reparasjonsmelding etter at du setter inn kortet igjen

Hvis ingenting av dette finner det manglende klippet, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.

Hvorfor GoPro-gjenoppretting går galt

Her er det folk ofte går seg vill. En slettet JPG er én ting. En moderne actionkamera-video er et helt annet kaos.

GoPro-er skriver ikke alltid én ryddig MP4 i én ren del. De lagrer ofte hovedvideoen, forhåndsvisningsdata, lyd, stedsinformasjon, miniatyrbilder og andre metadata i separate biter. På kortet kan opptaket ditt være spredt over hundrevis eller tusenvis av fragmenter.

Så ja, en skanner kan finne en MP4 og likevel gi deg en fil som nekter å spille av. Jeg har sett dette skje. Programvaren henter biter, men bygger dem ikke opp igjen i riktig rekkefølge.

Dette skjer ofte med enheter som disse:

1. GoPro Hero-modeller
  2. DJI-droner
  3. Insta360-kameraer
  4. Nyere kameraer fra Sony, Canon, Nikon og Panasonic
  5. Dashbordkameraer

Ved videogjenoppretting er ikke skanningen alene hele historien. Metoden for gjenoppbygging betyr utrolig mye.

Hva jeg ville prøvd først

Jeg ville startet med Disk Drill.

Den delen jeg ville brukt er Advanced Camera Recovery. Ut fra det jeg så, ble det laget for akkurat dette problemet, fragmenterte opptak fra kameraer som GoProer, droner og dashbordkameraer. I stedet for å behandle klippet som én sammenhengende fil, går det gjennom spredte videobiter og prøver å sette dem sammen til noe som kan spilles av.

Trinnene er enkle nok:

1. Sett SD-kortet i en ordentlig kortleser
  2. Åpne Disk Drill
  3. Velg minnekortet
  4. Velg Advanced Camera Recovery
  5. Kjør skanningen
  6. Forhåndsvis det den finner
  7. Lagre gjenopprettede filer et annet sted, ikke tilbake på det samme kortet

Forhåndsvisningsdelen er viktig. Jeg liker å kunne teste om det gjenopprettede klippet åpnes før jeg lagrer en haug med søppel. Jeg la også merke til at Disk Drill foreslår å lage et byte-for-byte-avbildning av kortet først hvis kortet virker ustabilt. Det stemmer med det gjenopprettingsteknikere vanligvis gjør, og det er verdt å gjøre hvis kortet har feil eller kobler fra.

Andre alternativer folk nevner

PhotoRec blir nevnt hele tiden av en grunn. Det er gratis, det støtter en enorm mengde filtyper, og det gjenoppretter faktisk filer. Ulempen blir ganske tydelig så snart du bruker det. Det finnes ingen dedikert rekonstruksjon for kameravideo, ingen forhåndsvisning, og å sortere resultatene føles som å lete gjennom en roteskuff. Jeg har endt opp med tusenvis av filer før. Ikke gøy.

UFS Explorer er i den andre enden av skalaen. Det er kraftig, mer teknisk, og i vanskelige tilfeller slår det noen ganger de vanlige forbrukerappene. Men det er også mindre brukervennlig, og for dette spesifikke GoPro-problemet har det ikke den samme målrettede arbeidsflyten for Advanced Camera Recovery.

Hvis jeg hadde hatt å gjøre med slettede opptak fra en nyere GoPro eller en DJI-drone, ville jeg gått i denne rekkefølgen. Først Disk Drill. Hvis jeg ville ha et gratis reservealternativ, PhotoRec. Hvis saken så verre ut og jeg trengte mer kontroll, UFS Explorer.

Ja, hvis kortet bare ble slettet og ikke formatert, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om det viktigste. Slutt å bruke SD-kortet nå. Jeg er litt uenig i å sette kortet tilbake i GoPro-en for å se etter reparasjonsvarsler. Jeg ville unngått kameraet på dette tidspunktet. Bruk en kortleser på en datamaskin så ingenting annet blir skrevet ved en feil.

Dette ville jeg gjort:

1. Skyv låsebryteren på SD-kortet, hvis adapteren din har en.
  2. Lag et bilde av kortet først. En full sikkerhetskopifil av kortet. Dette er viktigere enn folk tror.
  3. Kjør gjenoppretting mot bildet, ikke det originale kortet.
  4. Lagre gjenopprettede klipp på datamaskinen eller en annen disk.

Hvorfor lage et bilde først? Hvis kortet har svake sektorer, kan én lang skanning gjøre ting verre. En klone gir deg mer enn ett forsøk. Det er standard praksis innen datagjenoppretting.

For GoPro-opptak henter vanlig filsøk ofte ut ødelagte MP4-er. Det er her Disk Drill pleier å hjelpe mer enn eldre gratisverktøy, siden det håndterer kameramedier bedre enn de vanlige appene for å finne slettede filer. Hvis Disk Drill ikke gir et avspillbart klipp, prøv GoPro SOS eller Grau Video Repair etter gjenopprettingen. Disse verktøyene reparerer skadet MP4-struktur. De gjenoppretter ikke slettede data, men de kan noen ganger fikse filer som andre verktøy har hentet tilbake halvveis ødelagt.

Sjekk også delte kapitler. GoPro lagrer ofte lange opptak som GX01, GX02 osv. Hvis én del mangler, kan den tapte videoen din bare være ett kapittelsegment.

Hvis du vil ha en rask visuell veiledning, er denne korte videoen om gjenoppretting av slettede videofiler fra SD-kort nyttig:
se dette raske tipset om videogjenoppretting fra SD-kort

Hovedpoenget er: ikke formater, ikke ta opp, ikke kjør CHKDSK. Den siste har brent folk før. Ærlig talt, CHKDSK er flott for filsystemer, dårlig for tilfeller med slettede opptak.

Hvis kortet bare ble slettet og ikke formatert, ja, er gjenoppretting fortsatt mulig. Det jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @jeff sa, er dette: ikke anta at “ikke formatert” automatisk betyr “enkelt.” GoPro-klipp kan forsvinne fra filtabelen, men fortsatt være der i rå blokker, og noen ganger er det egentlige problemet at selve SD-kortet begynner å oppføre seg ustabilt.

En ting jeg ville sjekket som folk ofte hopper over: prøv en annen kortleser og en annen USB-port/datamaskin før du gjør noe større. Jeg har sett kort se “tomme” ut bare fordi leseren var elendig. Høres dumt ut, men det skjer.

Jeg er også litt mindre overbevist om å prøve alle reparasjonsverktøy med en gang. Hvis filen faktisk er slettet, vil reparasjonsverktøy ikke hjelpe før du faktisk gjenoppretter dataene først. Ellers ender du bare opp med å jage spøkelser, lol.

Min rekkefølge ville vært:

1. Slutt å bruke kortet
  2. Test det i en pålitelig kortleser
  3. Sjekk om de manglende klippene var del av et langt opptak delt opp i flere kapittelfiler
  4. Gjenopprett fra kortet, helst fra et bilde hvis mulig
  5. Først da prøv reparasjonsverktøy på eventuelle gjenopprettede men uspillbare MP4-filer

Når det gjelder selve gjenopprettingen, gir Disk Drill mening her fordi GoPro- og actionkamera-opptak er mye mer irriterende enn grunnleggende filgjenoppretting. Hvis vanlig gjenoppretting av slettede filer ikke finner noe brukbart, har kamerafokusert gjenoppretting en bedre sjanse. Bare ikke gjenopprett tilbake til det samme SD-kortet. Det er slik folk gjør “kanskje mulig å gjenopprette” om til “vel, det er borte.”

Dessuten, hvis opptakene betyr mye, stopp gjør-det-selv-forsøk etter én solid runde. Gjentatte skanninger og tilfeldige verktøy kan gjøre situasjonen mer rotete.

Relatert lesning her også: Tips til gjenoppretting av GoPro-video fra ekte brukere