Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter pålitlig programvara för dataåterställning för Mac som kan återställa förlorade dokument och foton utan att orsaka mer skada. Vad har fungerat för dig?
Jag stötte på det här efter att jag hade raderat en extern SSD under en ominstallation av macOS. Dumt misstag, lång natt. Jag testade en hög med återställningsappar efteråt, och den jag hela tiden återvände till var Disk Drill. För mig hade den den minst irriterande blandningen av skanningshastighet, filkvalitet och grundläggande användarvänlighet.
Många återställningsappar för Mac ser rena ut på skärmbilder, men faller sedan ihop så fort du börjar en riktig skanning. Jag såg långsamma skanningar, trasiga förhandsvisningar och konstigt APFS-stöd mer än en gång. Disk Drill hanterade nyare Macar bättre än det mesta jag testade. Det körs nativt på Apple Silicon, läser APFS, HFS+ och exFAT, och stegen är tillräckligt enkla om det här är första gången du gör en återställning.
Förhandsvisningen betydde mer än jag hade väntat mig. Innan jag betalade öppnade jag återställda dokument, bilder, videor och till och med PSD-filer för att kontrollera om de gick att använda. Vissa appar visar dig en enorm lista med hittade filer, och sedan är hälften av dem trasigt skräp. Att se filen öppnas först räddade mig från att slösa pengar.
Några extra funktioner stack ut eftersom de var användbara, inte utfyllnad:
Saker jag faktiskt använde
- Byte-för-byte-diskbackup för instabila enheter
- S.M.A.R.T.-övervakning
- Rensning av dubbletter
- Recovery Vault-skydd
- Advanced Camera Recovery för delade eller fragmenterade videofiler
Diskavbildningsfunktionen ensam fick mig att behålla det installerat. Om din enhet klickar, tappar anslutningen eller beter sig konstigt, klona den först. Jag lärde mig det här lite för sent på en äldre portabel enhet. Att skanna en dålig disk om och om igen är så man gör en dålig dag värre.
Var de andra verktygen passar in
Om du arbetar med RAID, trasiga partitioner eller NAS-enheter är R-Studio värt att titta på. Jag testade det också. Det kändes snabbt och seriöst, som programvara gjord av människor som utgår från att du redan vet vad en filsystemshuvud är. Jag skulle inte ge det till en vanlig användare om de inte gillar att gräva i täta menyer och detaljer på låg nivå.
iBoysoft Data Recovery klarade APFS bättre än jag förväntade mig. Jag tillbringade ungefär en timme med det och återställningsresultaten var helt okej. Mitt problem var prissättningen. Det försökte hela tiden styra mig mot en prenumeration, och jag gillar inte programvara som är låst på det sättet.
PhotoRec har fortfarande sin plats om gratis är viktigare än bekvämlighet. Det fungerar, ungefär på sitt eget hårda sätt. Du får signaturbaserad återställning, så filer kommer ofta tillbaka utan ursprungliga namn eller mappstruktur. På en stor enhet blir efterarbetet snabbt ett jobbigt projekt. Jag skulle bara använda det om budgeten är den största begränsningen och du är redo för manuell sortering efteråt.
Vad som betyder mer än appen
Den här delen hoppas över alldeles för ofta. Hur lyckad återställningen blir beror mycket på vad du gör direkt efter förlusten.
Om du fortsätter använda Macen som om inget hade hänt, särskilt med SSD:er, sjunker dina chanser snabbt. Nya skrivningar skriver över gammal data. När de blocken väl är borta, så är de borta.
Så om du har förlorat något viktigt, gör detta först:
- Sluta använda enheten
- Installera inte återställningsprogram på samma enhet
- Återställ återställda filer till en annan enhet
- Om disken är instabil, gör en avbildningsbackup innan du skannar
Av det jag såg ändrar detta resultatet mer än att byta mellan två hyggliga återställningsappar.
Om du tömde Papperskorgen på en Mac skulle jag titta på Disk Drill först. Det är det enklaste valet för de flesta, men jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt, skanningshastighet betyder mindre än filintegritet. Jag väntar hellre längre och får tillbaka rena dokument och foton.
Det jag skulle jämföra:
- Stöd för APFS
- Förhandsvisning före återställning
- Återställning till en annan enhet
- Skrivskyddat skanningsbeteende
- Tydliga filfilter för foton, PDF-filer, dokument
Disk Drill gör detta bra på macOS. Det är därför det rekommenderas så ofta som programvara för dataåterställning på Mac. Användarvänlighet spelar roll när du är stressad och försöker att inte göra det värre.
Om du vill ha alternativ är Data Rescue och R-Studio värda att titta på. R-Studio är kraftfullt, men det känns byggt för personer som redan vet vad de gör. PhotoRec är gratis, men filnamnen och mappstrukturen är ofta en röra. Det fungerar, men efterarbetet är irriterande.
En sak till. Om din Mac använder en SSD blir raderade filer snabbt svårare att återställa på grund av TRIM. Så sluta använda enheten nu. Återställ till en extern enhet, inte tillbaka till Macen.
Om du vill ha en bra sammanställning är den här tråden användbar för de bästa valen av programvara för dataåterställning på Mac och användarjämförelser:
bästa rekommendationerna för programvara för dataåterställning på Mac från Reddit-användare
Om detta är en vanlig situation där något råkat raderas och Papperskorgen sedan tömts, skulle jag placera Disk Drill nära toppen för Mac-programvara för dataåterställning, mest eftersom det är mindre pilligt än många av proffsverktygen. Jag håller dock inte helt med @mikeappsreviewer om att skanningshastighet ska vara ett stort säljargument. På en Mac, särskilt med foton och dokument, bryr jag mig mycket mer om huruvida de återställda filerna faktiskt går att öppna och behåller sin struktur.
En sak jag skulle lägga till som @cacadordeestrelas bara antydde: om dina raderade filer låg på din interna SSD, kan dina chanser vara ganska dåliga på grund av TRIM. Det betyder att även den bästa Mac-appen för filåterställning kan komma upp tomhänt. Så döm inte programvaran för hårt om disken själv redan har städat undan.
Min kortlista:
- Disk Drill för den enklaste allround-återställningen på Mac
- R-Studio om du är mer teknisk
- PhotoRec om gratis är viktigare än bekvämlighet
Återställ inte heller tillbaka till samma Mac-volym. Det är så folk förvandlar kanske återställningsbart till japp, det är borta.
Om du vill ha en enkel förklaring är denna Reel om Mac-programvara för dataåterställning med tips för raderade filer ganska lätt att skumma igenom. Disk Drill är förmodligen det säkraste stället att börja på tbh.
Jag skulle börja med Disk Drill, men med en varning: om filerna raderades från din Macs interna SSD kanske programvara inte kan rädda dig, eftersom TRIM snabbt kan radera återställbara spår.
Fördelar med Disk Drill
- Mycket lätt att använda
- Bra stöd för APFS och externa enheter
- Förhandsvisning av filer är faktiskt hjälpsam
- Låter dig spara återställda filer till en annan disk
- Bra filter för foton, dokument och arkiv
Nackdelar
- Inte det billigaste alternativet
- Djupsökningar kan ta ett tag
- På allvarligt skadade enheter känns det inte lika forensiskt som R-Studio
- Återställningskvaliteten beror fortfarande mycket på enhetens skick
Jag håller inte riktigt med om vinkeln att bara använda den enklaste appen från @cacadordeestrelas och @suenodelbosque. Enkelhet spelar roll, absolut, men på Mac bryr jag mig mer om huruvida återställda filer faktiskt går att öppna än om hur snyggt gränssnittet är. @mikeappsreviewer hade dock rätt i att ta upp testning.
Om du vill ha alternativ:
- R-Studio för avancerade fall
- Data Rescue för ett mer traditionellt Mac-fokuserat alternativ
- PhotoRec om gratis är prioritet och du kan leva med röriga filnamn
Bästa fallet för återställning är vanligtvis en extern enhet, ett SD-kort eller ett USB-minne. Värsta fallet är den interna SSD:n efter intensiv användning. Om det är tillräckligt viktigt, sluta använda Macen och skanna från en annan startenhet eller en annan dator.