Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter pålitelig datagjenopprettingsprogramvare for Mac som kan gjenopprette tapte dokumenter og bilder uten å forårsake mer skade. Hva har fungert for deg?
Jeg støtte på dette etter at jeg slettet en ekstern SSD under en reinstallasjon av macOS. Dum feil, lang natt. Jeg testet en haug med gjenopprettingsapper etterpå, og den jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill. For meg hadde den den minst irriterende kombinasjonen av skannehastighet, filkvalitet og grunnleggende brukervennlighet.
Mange gjenopprettingsapper for Mac ser rene ut på skjermbilder, men faller fra hverandre så snart du starter en ekte skanning. Jeg så trege skanninger, ødelagte forhåndsvisninger og merkelig APFS-støtte mer enn én gang. Disk Drill håndterte nyere Macer bedre enn det meste annet jeg prøvde. Den kjører nativt på Apple Silicon, leser APFS, HFS+ og exFAT, og trinnene er enkle nok hvis dette er første gang du gjør gjenoppretting.
Forhåndsvisningsdelen betydde mer enn jeg forventet. Før jeg betalte, åpnet jeg gjenopprettede dokumenter, bilder, videoer og til og med PSD-er for å sjekke om de var brukbare. Noen apper viser deg en enorm liste med funne filer, og så er halvparten av dem ødelagt søppel. Å se at filen faktisk åpnet seg først reddet meg fra å kaste bort penger.
Noen ekstra funksjoner skilte seg ut fordi de var nyttige, ikke bare fyll:
Ting jeg faktisk endte opp med å bruke
- Byte-for-byte diskbackup for ustabile disker
- S.M.A.R.T.-overvåking
- Opprydding av duplikater
- Recovery Vault-beskyttelse
- Avansert kameragjenoppretting for delte eller fragmenterte videofiler
Diskbildefunksjonen alene gjorde at jeg lot den være installert. Hvis disken din klikker, mister tilkoblingen eller oppfører seg merkelig, klon den først. Jeg lærte dette litt for sent på en eldre bærbar disk. Å skanne en dårlig disk om og om igjen er slik du gjør en dårlig dag verre.
Hvor de andre verktøyene passer inn
Hvis du jobber med RAID, ødelagte partisjoner eller NAS-enheter, fortjener R-Studio en titt. Jeg prøvde det også. Det føltes raskt og seriøst, som programvare laget av folk som antar at du allerede vet hva en filsystem-header er. Jeg ville ikke gitt det til en vanlig bruker med mindre de liker å grave seg gjennom tette menyer og lavnivådetaljer.
iBoysoft Data Recovery gjorde det bedre enn jeg forventet med APFS. Jeg brukte omtrent en time på det, og gjenopprettingsresultatene var brukbare. Problemet mitt var prisingen. Det styrte meg hele tiden mot et abonnement, og jeg liker ikke programvare som er låst på den måten.
PhotoRec har fortsatt sin plass hvis gratis er viktigere enn bekvemmelighet. Det fungerer, på en måte på sin egen brutale måte. Du får signaturbasert gjenoppretting, så filer kommer ofte tilbake uten originale navn eller mappestruktur. På en stor disk blir opprydding fort et ork. Jeg ville bare brukt det hvis budsjettet er den største begrensningen og du er klar for manuell sortering etterpå.
Hva som betyr mer enn appen
Denne delen blir altfor ofte hoppet over. Hvor vellykket gjenopprettingen blir avhenger mye av hva du gjør rett etter tapet.
Hvis du fortsetter å bruke Macen som om ingenting har skjedd, spesielt med SSD-er, faller sjansene dine fort. Nye skrivinger overskriver gamle data. Når disse blokkene er borte, er de borte.
Så hvis du har mistet noe viktig, gjør dette først:
- Slutt å bruke disken
- Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme disk
- Gjenopprett filer til en annen disk
- Hvis disken er ustabil, lag en sikkerhetskopi som diskbilde før du skanner
Ut fra det jeg så, endrer dette resultatene dine mer enn å bytte mellom to brukbare gjenopprettingsapper.
Hvis du tømte Papirkurv på en Mac, ville jeg sett på Disk Drill først. Det er det enkleste valget for de fleste, men jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, skannehastighet betyr mindre enn filintegritet. Jeg vil heller vente lenger og få tilbake rene dokumenter og bilder.
Det jeg ville sammenlignet:
- APFS-støtte
- Forhåndsvisning før gjenoppretting
- Gjenoppretting til en annen disk
- Skrivebeskyttet skanneatferd
- Tydelige filfiltre for bilder, PDF-er, dokumenter
Disk Drill gjør disse tingene bra på macOS. Derfor blir det så ofte anbefalt som programvare for datagjenoppretting på Mac. Brukervennlighet betyr noe når du er stresset og prøver å ikke gjøre det verre.
Hvis du vil ha alternativer, er Data Rescue og R-Studio verdt å se på. R-Studio er kraftig, men det føles bygget for folk som allerede vet hva de gjør. PhotoRec er gratis, men filnavnene og mappestrukturen er ofte et rot. Det fungerer, men oppryddingen er irriterende.
En ting til. Hvis Macen din bruker en SSD, blir slettede filer raskt vanskeligere å gjenopprette på grunn av TRIM. Så slutt å bruke disken nå. Gjenopprett til en ekstern disk, ikke tilbake til Macen.
Hvis du vil ha en solid oversikt, er denne tråden nyttig for valg av beste programvare for datagjenoppretting på Mac og brukersammenligninger:
anbefalinger om den beste programvaren for datagjenoppretting på Mac fra Reddit-brukere
Hvis dette er en vanlig situasjon med utilsiktet sletting + tømt Papirkurv, ville jeg plassert Disk Drill nær toppen for Mac-programvare for datagjenoppretting, mest fordi det er mindre knotete enn mange av de profesjonelle verktøyene. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer i at skannehastighet bør være et stort salgsargument. På en Mac, spesielt med bilder og dokumenter, bryr jeg meg mye mer om hvorvidt de gjenopprettede filene faktisk åpnes og beholder strukturen sin.
En ting jeg vil legge til som @cacadordeestrelas bare antydet: hvis de slettede filene dine lå på din interne SSD, kan sjansene dine være dårlige på grunn av TRIM. Det betyr at selv den beste Mac-appen for filgjenoppretting kan komme til kort. Så ikke døm programvaren for hardt hvis selve disken allerede har ryddet opp.
Min korte liste:
- Disk Drill for enklest og mest allsidig Mac-gjenoppretting
- R-Studio hvis du er mer teknisk
- PhotoRec hvis gratis er viktigere enn bekvemmelighet
Ikke gjenopprett tilbake til det samme Mac-volumet heller. Det er slik folk gjør kanskje mulig å gjenopprette om til jaja, den er borte.
Hvis du vil ha en enkel forklaring, er denne Reelen om Mac-programvare for datagjenoppretting med tips for slettede filer ganske lett å skumme gjennom. Disk Drill er sannsynligvis det tryggeste stedet å starte, tbh.
Jeg ville startet med Disk Drill, men med ett forbehold: hvis filene ble slettet fra Macens interne SSD, kan det hende programvare ikke kan redde deg fordi TRIM raskt kan slette spor som kan gjenopprettes.
Fordeler med Disk Drill
- Veldig enkel å bruke
- God støtte for APFS og eksterne disker
- Forhåndsvisning av filer er faktisk nyttig
- Lar deg lagre gjenopprettede filer på en annen disk
- Fine filtre for bilder, dokumenter og arkiver
Ulemper
- Ikke det billigste alternativet
- Dype skanninger kan ta en stund
- På alvorlig skadede disker føles det ikke like forensisk som R-Studio
- Kvaliteten på gjenopprettingen avhenger fortsatt mye av diskens tilstand
Jeg er litt uenig i vinklingen om å bare bruke den enkleste appen fra @cacadordeestrelas og @suenodelbosque. Brukervennlighet betyr noe, klart det, men på Mac bryr jeg meg mer om hvorvidt gjenopprettede filer åpnes riktig enn hvor pent grensesnittet er. @mikeappsreviewer hadde likevel rett i å trekke frem testing.
Hvis du vil ha alternativer:
- R-Studio for avanserte tilfeller
- Data Rescue for et mer tradisjonelt Mac-fokusert alternativ
- PhotoRec hvis gratis er høyeste prioritet og du kan leve med rotete filnavn
Beste scenario for gjenoppretting er vanligvis en ekstern disk, et SD-kort eller en USB-minnepinne. Verste scenario er den interne SSD-en etter mye bruk. Hvis det er viktig nok, slutt å bruke Macen og skann fra en annen oppstartsdisk eller en annen maskin.