Kan nogen anbefale den bedste Mac-datagendannelsessoftware?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg opdagede, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg leder efter pålidelig datagendannelsessoftware til Mac, som kan gendanne mistede dokumenter og fotos uden at forårsage mere skade. Hvad har virket for dig?

Jeg stødte på det her, efter at jeg havde slettet en ekstern SSD under en geninstallation af macOS. Dum fejl, lang nat. Jeg testede en bunke gendannelsesapps bagefter, og den jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill. For mig ramte den den mindst irriterende kombination af scanningshastighed, filkvalitet og grundlæggende brugervenlighed.

Mange Mac-gendannelsesapps ser pæne ud på skærmbilleder, men falder fra hinanden, så snart man starter en rigtig scanning. Jeg oplevede langsomme scanninger, ødelagte forhåndsvisninger og mærkelig APFS-understøttelse mere end én gang. Disk Drill håndterede nyere Mac-computere bedre end det meste af det, jeg prøvede. Den kører nativt på Apple Silicon, læser APFS, HFS+ og exFAT, og trinnene er enkle nok, hvis det er første gang, du laver gendannelse.

Forhåndsvisningsdelen betød mere, end jeg havde forventet. Før jeg betalte, åbnede jeg gendannede dokumenter, billeder, videoer og endda PSD-filer for at tjekke, om de var brugbare. Nogle apps viser dig en kæmpe liste over fundne filer, og så er halvdelen af dem ødelagt skrammel. At se filen åbne først reddede mig fra at spilde penge.

Et par ekstra funktioner skilte sig ud, fordi de var nyttige, ikke fyld:

Ting jeg endte med at bruge

1. Byte-for-byte diskbackup til ustabile drev
  2. S.M.A.R.T.-overvågning
  3. Oprydning af dubletter
  4. Recovery Vault-beskyttelse
  5. Advanced Camera Recovery til opdelte eller fragmenterede videofiler

Diskimage-funktionen alene fik mig til at beholde det installeret. Hvis dit drev klikker, mister forbindelsen eller opfører sig mærkeligt, så klon det først. Det lærte jeg lidt for sent på et ældre bærbart drev. At scanne en dårlig disk igen og igen er sådan, man gør en dårlig dag værre.

Hvor de andre værktøjer passer ind

Hvis du arbejder med RAID, ødelagte partitioner eller NAS-bokse, fortjener R-Studio et kig. Jeg prøvede det også. Det føltes hurtigt og seriøst, som software lavet af folk, der går ud fra, at du allerede ved, hvad en filsystem-header er. Jeg ville ikke give det til en almindelig bruger, medmindre de kan lide at grave sig gennem tætte menuer og detaljer på lavt niveau.

iBoysoft Data Recovery klarede sig bedre med APFS, end jeg havde forventet. Jeg brugte omkring en time med det, og gendannelsesresultaterne var okay. Mit problem var prissætningen. Det blev ved med at styre mig mod et abonnement, og jeg er ikke vild med software, der er bundet op på den måde.

PhotoRec har stadig sin plads, hvis gratis er vigtigere end bekvemmelighed. Det virker, på sin egen lidt barske måde. Du får signaturbaseret gendannelse, så filer kommer ofte tilbage uden originale navne eller mappestruktur. På et stort drev bliver oprydning hurtigt en sur pligt. Jeg ville kun bruge det, hvis budgettet er den største begrænsning, og du er klar til manuel sortering bagefter.

Hvad der betyder mere end appen

Denne del bliver alt for ofte sprunget over. Hvor vellykket gendannelsen bliver, afhænger meget af, hvad du gør lige efter tabet.

Hvis du bliver ved med at bruge Mac’en, som om intet var hændt, især med SSD’er, falder dine chancer hurtigt. Nye skrivninger overskriver gamle data. Når de blokke først er væk, så er de væk.

Så hvis du har mistet noget vigtigt, så gør dette først:

1. Stop med at bruge drevet
  2. Installer ikke gendannelsessoftware på det samme drev
  3. Gendan filer til et andet drev
  4. Hvis disken er ustabil, så lav en image-backup før scanning

Ud fra det, jeg så, ændrer dette dine resultater mere end at skifte mellem to fornuftige gendannelsesapps.

Hvis du tømte Papirkurv på en Mac, ville jeg først kigge på Disk Drill. Det er det nemmeste valg for de fleste, men jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, scanningshastighed betyder mindre end filintegritet. Jeg vil hellere vente længere og få rene dokumenter og fotos tilbage.

Det ville jeg sammenligne:

1. Understøttelse af APFS
  2. Forhåndsvisning før gendannelse
  3. Gendannelse til et andet drev
  4. Skrivebeskyttet scanningsadfærd
  5. Tydelige filfiltre til fotos, PDF-filer, dokumenter

Disk Drill klarer de ting godt på macOS. Derfor bliver det så ofte anbefalet som software til datagendannelse på Mac. Brugervenlighed betyder noget, når du er stresset og prøver ikke at gøre det værre.

Hvis du vil have alternativer, er Data Rescue og R-Studio værd at kigge på. R-Studio er stærkt, men det føles bygget til folk, der allerede ved, hvad de laver. PhotoRec er gratis, men filnavnene og mappestrukturen er ofte noget rod. Det virker, men oprydningen er irriterende.

Én ting mere. Hvis din Mac bruger en SSD, bliver slettede filer hurtigt sværere at gendanne på grund af TRIM. Så stop med at bruge drevet nu. Gendan til et eksternt drev, ikke tilbage til Mac’en.

Hvis du vil have en solid oversigt, er denne tråd nyttig til de bedste valg af software til datagendannelse på Mac og brugersammenligninger:
de bedste anbefalinger til software til datagendannelse på Mac fra Reddit-brugere

Hvis dette er en almindelig situation med et uheldigt slet + tømt Papirkurv, ville jeg placere Disk Drill tæt på toppen for Mac-datagendannelsessoftware, mest fordi det er mindre bøvlet end mange af de professionelle værktøjer. Jeg er dog ikke helt enig med @mikeappsreviewer i, at scanningshastighed bør være et stort salgsargument. På en Mac, især med fotos og dokumenter, går jeg langt mere op i, om de gendannede filer faktisk kan åbnes og bevarer deres struktur.

En ting, jeg vil tilføje, som @cacadordeestrelas kun antydede: Hvis dine slettede filer lå på din interne SSD, kan dine chancer være dårlige på grund af TRIM. Det betyder, at selv den bedste Mac-filgendannelsesapp kan ende uden resultater. Så døm ikke softwaren for hårdt, hvis drevet selv allerede har ryddet op.

Min korte liste:

1. Disk Drill for den nemmeste alsidige Mac-gendannelse
  2. R-Studio hvis du er mere teknisk
  3. PhotoRec hvis gratis er vigtigere end bekvemmelighed

Og gendan heller ikke tilbage til den samme Mac-diskenhed. Det er sådan, folk forvandler måske gendannelig til nå, den er væk.

Hvis du vil have en enkel forklaring, er denne Reel om Mac-datagendannelsessoftware med tips til slettede filer ret nem at skimme. Disk Drill er nok det sikreste sted at starte tbh.

Jeg ville starte med Disk Drill, men med ét forbehold: hvis filerne blev slettet fra din Macs interne SSD, kan software muligvis ikke redde dig, fordi TRIM hurtigt kan fjerne spor, der kan gendannes.

Fordele ved Disk Drill

• Meget nem at bruge
  • God understøttelse af APFS og eksterne drev
  • Forhåndsvisning af filer er faktisk nyttig
  • Lader dig gemme gendannede filer på en anden disk
  • Gode filtre til billeder, dokumenter og arkiver

Ulemper

• Ikke den billigste løsning
  • Dybe scanninger kan tage lidt tid
  • På alvorligt beskadigede drev føles det ikke lige så retsmedicinsk som R-Studio
  • Gendannelseskvaliteten afhænger stadig i høj grad af drevets tilstand

Jeg er lidt uenig i vinklen om bare at bruge den letteste app fra @cacadordeestrelas og @suenodelbosque. Brugervenlighed betyder selvfølgelig noget, men på Mac går jeg mere op i, om gendannede filer åbner korrekt, end hvor pæn brugerfladen er. @mikeappsreviewer havde dog ret i at nævne testning.

Hvis du vil have alternativer:

• R-Studio til avancerede tilfælde
  • Data Rescue som en mere traditionel Mac-fokuseret løsning
  • PhotoRec hvis gratis er prioriteten, og du kan leve med rodede filnavne

Det bedste tilfælde for gendannelse er normalt et eksternt drev, SD-kort eller USB-stik. Det værste tilfælde er den interne SSD efter intensiv brug. Hvis det er vigtigt nok, så stop med at bruge Mac’en og scan fra et andet bootdrev eller en anden maskine.