Ik heb per ongeluk de Prullenmand op mijn Mac geleegd en besefte dat er nog belangrijke bestanden in stonden. Ik heb geen Time Machine of een andere back-up, en ik heb deze documenten echt terug nodig voor mijn werk. Ik ben op zoek naar de beste manier om verwijderde Mac-bestanden te herstellen na het legen van de Prullenmand zonder back-up.
Ik heb dit ooit eens meegemaakt en de eerste paar minuten waren belangrijker dan wat dan ook. Het legen van de prullenmand op een MacBook wist de bestanden niet meteen. macOS verwijdert meestal de bestandsverwijzingen en markeert de ruimte als beschikbaar. De gegevens blijven daar vaak staan totdat iets anders ze overschrijft.
Dus stop nu met het gebruiken van de MacBook. Open geen apps. Sla geen bestanden op. Installeer niets. Blader niet rond. Laat hem met rust. Elke schrijfactie naar de interne schijf verkleint je kansen.
Er is nog een probleem op nieuwere Macs. SSD's gebruiken TRIM, en TRIM begint verwijderde blokken op de achtergrond te wissen. Dit doet het om te voorkomen dat de opslagprestaties achteruitgaan. Op een MacBook betekent dit dat verwijderde gegevens misschien niet lang blijven staan. Tijd is hier belangrijk.
Controleer eerst de eenvoudige plekken
- Cloudaccounts
Als de bestanden ooit zijn gesynchroniseerd met iCloud Drive, Dropbox of Google Drive, controleer die dan vanaf een ander apparaat als dat kan. Elke dienst bewaart een tijdlang een eigen map voor verwijderde items, vaak ongeveer 30 dagen. Die opslag staat los van de Prullenmand van je Mac. - Foto’s en Notities
Als je afbeeldingen of notities hebt verwijderd, kijk dan in de app zelf. Zowel Foto’s als Notities hebben een sectie Recent verwijderd, meestal ongeveer 30 tot 40 dagen. - Time Machine
Als je Time Machine ooit hebt ingesteld, kijk daar dan als volgende. Ga terug naar de map waar de bestanden vroeger stonden. Soms bewaart macOS ook lokale momentopnamen van de afgelopen dag op de interne schijf, zelfs wanneer de back-upschijf niet is aangesloten. Ik heb gezien dat dit mensen heeft gered.
Als die controles mislukken, ga dan verder met herstelsoftware
Op nieuwere MacBooks is herstel rommeliger dan vroeger. Modellen met Apple Silicon en Macs met de T2-chip zijn sterk vergrendeld, en sommige herstelapps gaan niet goed om met de interne schijf. De tool waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill.
De belangrijkste fout die mensen maken, is herstelsoftware installeren op dezelfde MacBook waarvan ze gegevens proberen te herstellen. Doe dat niet. Installatie schrijft gegevens naar de schijf, en je kunt de bestanden die je terug wilt hebben overschrijven.
Wat ik zou doen
- Voer de tool uit zonder deze op de getroffen Mac te installeren
Gebruik een andere computer. Download daar de app. Zet die zo nodig op een USB-stick. Voorkom nieuwe schrijfacties op de MacBook die je probeert te redden. - Maak eerst een schijfkopie
Deze stap wordt vaak overgeslagen. Slecht idee. Maak een volledige byte-voor-byte-kopie van de interne schijf en sla die op een externe schijf op. Werk daarna vanuit de kopie. Als je eerste scan iets mist, heb je nog steeds een bevroren kopie van de oorspronkelijke toestand. - Scan de interne schijf of de kopie
Wijs de herstelsoftware naar de bron en laat die zijn werk doen. Diepe scans kosten tijd. Op een grote SSD gaat het niet snel. - Bekijk eerst de resultaten
Een degelijke hersteltool moet je laten controleren wat er is gevonden voordat je betaalt. Miniaturen, documentvoorbeelden, videonamen, wat er ook maar wordt ondersteund. Controleer of de bestanden intact lijken. - Herstel naar externe opslag
Sla herstelde bestanden op een USB-stick of externe SSD op. Zet ze niet terug op dezelfde interne schijf.
Als je een gratis optie wilt
PhotoRec is de gebruikelijke terugvaloptie. Het is gratis en open source, en ja, het werkt. Ik heb het gebruikt. Ik had ook een hekel aan het sorteren van de uitvoer. Het werkt vanaf de opdrachtregel, dus het is lastig als je niet in Terminal leeft. Het heeft ook de neiging om bestanden te herstellen zonder oorspronkelijke namen of mapstructuur, wat betekent dat je uiteindelijk door een stapel willekeurige bestandsnamen moet graven. Als je geduldig bent, prima. Zo niet, dan ben je het snel zat.
Wanneer software het niet oplost
Op dat punt is een dataherstellab de volgende stap. Deze plekken onderzoeken de schijf, vertellen je wat er herstelbaar uitziet en geven daarna een offerte voor de klus. De doorlooptijd is vaak een paar dagen tot een week. De kosten lopen echter sterk uiteen, al zie ik meestal bedragen in de orde van $300 tot $1,500 voor standaardgevallen. Meer als de opslag beschadigd is of de situatie ernstig is.
Als de bestanden belangrijk zijn, stop dan eerst met het gebruiken van de MacBook. Controleer daarna cloudprullenbakken, op app-niveau verwijderde mappen en Time Machine. Als die leeg zijn, schakel dan snel over op herstelsoftware en sla alles op externe opslag op. Ik heb mensen een uur zien wachten, de machine blijven gebruiken en zich dan afvragen waarom de scan alleen restjes vond. Doe dat niet. Kom nu in actie.
Als de Mac een SSD heeft, dalen je kansen snel. Prullenmand legen op macOS betekent vaak dat eerst de bestandstabel wordt gewist, waarna TRIM blokken begint op te schonen. Op veel nieuwere Macs is dat venster kort. Dus ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou hier nog dit aan toevoegen. Als de bestanden werkdocumenten zijn en geld waard zijn, stop dan met urenlang willekeurige scans proberen. Kies snel tussen softwareherstel en een lab.
Een paar dingen die mensen missen:
-
Controleer automatisch opslaan en tijdelijke versies van apps.
Pages, Word, Excel, Preview en Adobe-apps bewaren vaak tijdelijke bestanden, autorecovery-kopieën of versiegeschiedenis. Kijk indien mogelijk vanaf een andere Mac in iCloud of in app-specifieke herstelmappen. Office heeft AutoRecovery-mappen. Adobe-apps laten soms ook cache- of herstelgegevens achter. -
Controleer Terminal-snapshots.
Zelfs zonder de gewoonte om volledig Time Machine te gebruiken, bewaren sommige Macs APFS-snapshots. Open Terminal en voer uit:
tmutil listlocalsnapshots /
Als je vermeldingen ziet, heb je mogelijk een weg terug. Het blijft niet altijd zo, maar het is 30 seconden waard. -
Als FileVault aan staat, worden huis-tuin-en-keuken hersteltrucs lastiger.
Veel oud advies online is verouderd. Target Disk Mode, de schijf eruit halen, raw block-tools, veel daarvan is minder nuttig op moderne versleutelde Macs. Verspil geen tijd aan forumberichten uit 2015. -
Herstel eerst op bestandstype.
Zoek voor werkdocumenten eerst naar DOCX, XLSX, PDF, PSD. Diepe scans leveren minder rommel op als je de scope beperkt. Disk Drill is hier prima in omdat je resultaten snel kunt filteren, wat tijd en frustratie bespaart. -
Als de scan bestandsnamen vindt maar previews niet werken, stop dan.
Dat betekent meestal een gedeeltelijke overschrijving. Op dat moment is een lab de betere zet.
Sla herstelde bestanden ook alleen op een externe schijf op. Ik weet dat mensen dit negeren en dan de rest van de herstelbare gegevens vernietigen. Slechte zet.
Voor een snelle, eenvoudige uitleg behandelt deze handleiding voor herstel van verwijderde Mac-bestanden de basisstappen.
Korte versie: ja, herstel zonder back-up is mogelijk. Nee, het is niet zeker. Op een nieuwe MacBook met SSD is tijd belangrijker dan inspanning. Als je de documenten morgen voor werk nodig hebt, zou ik meteen Disk Drill proberen of direct naar een herstelbedrijf gaan.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @suenodelbosque zeiden: ga er niet van uit dat belangrijke werkdocumenten altijd uit ruwe verwijderde data moeten worden teruggehaald. Een verrassend groot aantal Mac-bestanden kan opnieuw worden opgebouwd uit appgeschiedenis, synchronisatieresten en cachekopieën, zelfs wanneer de Prullenmand al leeg is.
Controleer deze dingen voordat je te diep gaat:
- Word/Excel automatisch herstel
~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery/
en vergelijkbare Office-mappen. - Pages/Numbers/Keynote bewaren soms versies in iCloud of in pakketinhoud.
- Preview/PDF-apps kunnen dubbele recente kopieën in tijdelijke mappen hebben.
- Mail-bijlagen als het document ooit naar je is gemaild of door jou is verzonden.
- Slack/Teams als je het bestand daar ooit hebt geüpload.
- Spotlight-artefacten. Soms toont zoeken nog sporen of Quick Look-caches.
Ik ben het enigszins oneens met de invalshoek ga meteen naar een lab, tenzij de bestanden echt onvervangbaar en duur om kwijt te raken zijn. Voor gewoon verwijderde documenten zou ik eerst een kort, gecontroleerd tijdsvenster besteden aan software. Niet de hele nacht, geen willekeurige rommel installeren, gewoon één goede poging. Disk Drill for Mac is meestal de praktische optie omdat het documenttypen snel kan vinden en resultaten kan voorvertonen zonder er een compleet circus van te maken.
Als je Mac sinds het verwijderen aan heeft gestaan, zet hem dan volledig uit als je nu niet aan het scannen bent. Slaapstand brengt nog steeds risico op achtergrondactiviteit met zich mee. Dat wordt vaak gemist.
Als dit helpt, er is ook een nuttige Facebook-discussie over verwijderde Mac-bestanden herstellen na het legen van de Prullenmand.
Kort antwoord: ja, misschien herstelbaar, maar op een moderne Mac met SSD is de tijdsdruk nogal genadeloos. Handel snel, werk methodisch en blijf niet op de schijf rondneuzen alsof die je geld schuldig is.