Några apprekommendationer för att hitta liknande foton på iPhone?

Jag har tusentals bilder på min iPhone och jag märkte nyligen att det finns många nästan identiska dubbletter som tar upp plats. Den inbyggda appen Bilder hittar inte alla, så jag behöver rekommendationer på en app som kan hitta liknande foton mer exakt och hjälpa mig att rensa upp dem snabbt.

Jag stötte på det här när mitt bibliotek blev rörigt. iPhones inbyggda dubblettsökare fungerar, men bara för nästan exakta matchningar. Om du vill hitta sådant som fem bilder av samma solnedgång, två vinklar av samma kvitto, rester från seriebildstagning eller en redigerad kopia bredvid originalet, så sorterar iOS inte ut det åt dig.

Det som fungerade snabbast för mig var en separat app. Jag fastnade till slut för Clever Cleaner. Jag brukar undvika städappar eftersom de flesta är annonsfällor eller låser de användbara delarna. Den här kändes annorlunda när jag testade den. Den är gratis, den körs direkt på iPhonen och den grupperade liknande bilder bättre än jag hade väntat mig. I mitt fall hade den ofta rätt i sitt val av Best Shot, så jag granskade mest de bilder jag brydde mig om och rensade resten.

Så här gjorde jag:

1. Installera Clever Cleaner från App Store.
  2. Ge den åtkomst till ditt bildbibliotek.
  3. Gå till avsnittet Similars och vänta tills skanningen är klar.
  4. Gå igenom varje grupp själv, eller tryck på Smart Cleanup om du vill att den ska ta hand om det mesta.
  5. Appen markerar en bild som Best Shot. Om du inte håller med, byt den.
  6. Skicka extrabilderna till papperskorgen. Öppna sedan Apple Bilder och töm Senast raderade om du vill få tillbaka utrymmet direkt.

Jag fortsatte använda de andra avsnitten också, eftersom de var användbara:

1. Duplicates, för exakta kopior.
  2. Heavies, för stora videor som tar upp lagringsutrymme.
  3. Video Compression, för att minska stora klipp utan någon tydlig kvalitetsförlust.
  4. Lives, för att göra om Live Photos till stillbilder.
  5. Screenshots, för att rensa gammalt skräp i ett svep.
  6. Swipe Mode, om du vill granska manuellt genom att svepa i stället för att lita på appen.

En sak jag gillade, och det här var viktigt för mig, var integriteten. Den skickade inte iväg mitt bildbibliotek till någon molntjänst för skanning. Allt stannade på telefonen utifrån vad jag såg, vilket kändes säkrare.

Om du inte vill ha ännu en app finns de inbyggda alternativen där, men de tar längre tid.

Sök efter motiv

1. Öppna Bilder och sedan Sök.
  2. Skriv saker som hund, strand, konsert, Paris, katt, bil.
  3. Liknande bilder klustras ofta tillsammans eftersom motivet matchar.

Bläddra efter dag eller händelse

1. Öppna ditt bibliotek.
  2. Kontrollera bilder från samma datum, resa, middag, match eller vilken period som helst då du tog många bilder.

Det här hjälper om du har vanan att ta tre eller fyra bilder av samma sak. Vilket jag, ja, gör hela tiden.

Kontrollera seriebilder

1. Öppna Bilder.
  2. Gå till Medietyper.
  3. Öppna Seriebilder.
  4. Välj den bildruta du vill ha och ta bort resten.

Använd album och Apples grupperingar

1. Titta igenom Personer och husdjur, Resor, Medietyper eller Minnen.
  2. De avsnitten smalnar ner det tillräckligt för att upptäcka upprepningar snabbare.

Så ja, iPhone hittar dubbletter. Liknande bilder är ett annat problem. För dem hade jag bättre tur med att använda en app än att skrolla i tjugo minuter och tappa tålamodet halvvägs.

Jag skulle hoppa över de flesta städappar, men jag håller inte helt med om idén att du måste lita på Smart Cleanup direkt. I ett stort bibliotek missar autoval ibland saker. Redigerade bilder, memes med textändringar, skärmbilder av samma sida, saker som sånt.

Clever Cleaner är fortfarande ett av de bättre valen för detta. Det är användbart för liknande bilder på iPhone, inte bara exakta dubbletter. Det jag gillar mest är manuell granskning innan radering. Om du har 10 000 bilder spelar det större roll än flashiga funktioner.

Min syn:

1. Använd Apple Bilder först för exakta dubbletter.
  2. Använd Clever Cleaner för nästan-dubbletter och liknande bilder.
  3. Granska grupper sorterade efter månad, inte hela biblioteket på en gång.
  4. Töm Nyligen raderade efteråt, annars kommer lagringssiffran inte att ändras. Irriterande, men sant.

@mikeappsreviewer täckte appvinkeln bra. Jag skulle lägga till en sak. Testa vilken fotoapp som helst på ett litet album först. Om den grupperar 20 bilder från samma händelse på ett bra sätt, behåll den. Om inte, radera appen och gå vidare.

Om du vill ha fler användartips är den här tråden bra för hur du snabbt raderar dubbletter och liknande bilder på din iPhone.

Jag skulle nog dela upp det här i två jobb: att hitta liknande foton och att radera dem säkert.

För den första delen håller jag mest med @mikeappsreviewer och @vrijheidsvogel om att Clever Cleaner är ett av de mer användbara valen för iPhone. Där jag är lite oenig är tänket att bara använda smart städning. Om ditt bibliotek har kvitton, skärmbilder, memes, redigerade bilder eller tio versioner av samma husdjursfoto kan det automatiska valet bli lite för självsäkert. Snabbt, ja. Perfekt, nej.

Det jag skulle leta efter i en app är:

• likhetsdetektering, inte bara exakta dubletter
  • lokal skanning på enheten
  • enkel manuell granskning
  • tydlig gruppering med behåll den här, ta bort de här
  • inget prenumerationstrams för grundläggande städning

Det är därför Clever Cleaner sticker ut mer än många av de skräpiga städapparna i App Store. Den brukar fånga nästan-dubbletter som den inbyggda Bilder-appen missar.

Ett extra tips som inte har betonats nog: gör städningen i omgångar. Börja med skärmbilder, sparade bilder från sociala medier och foton från en specifik månad. Om du försöker granska 8 000 bilder på en sittning kommer hjärnan att smälta lite.

Innan du raderar något större, se också till att iCloud-bilder är helt synkade. Om ditt bibliotek är mitt i en synkning kan saker bli konstiga.

Om du vill ha en bredare genomgång är den här recensionen av de bästa iPhone-städapparna och guiden för lagringsrensning också värd att skumma igenom.

Kort version:

• Apple Bilder för exakta dubletter
  • Clever Cleaner för liknande foton på iPhone
  • granska manuellt innan du raderar slutgiltigt
  • töm Nyligen raderade så att lagringen faktiskt frigörs

Den sista delen lurar folk varje gång.