Rekommendationer för programvara för diskreparation för en extern HDD?

Min externa hårddisk började krångla efter en frånkoppling, och nu är Windows långsam med att läsa den och ber ibland om att skanna eller reparera enheten. Jag letar efter rekommendationer på säker programvara för diskreparation för en extern HDD som kan kontrollera fel utan att riskera filerna.

Om jag var tvungen att rekommendera ett verktyg först till någon, skulle det förmodligen vara Disk Drill, särskilt om personen inte är van vid att hantera trasiga enheter. Den främsta anledningen är att det sätter återställning först. Det är viktigare än många tror, eftersom försök att fixa en skadad eller instabil enhet innan man kopierar datan kan göra saken värre.

För sådant som en extern HDD som visas som RAW, att Windows ber dig formatera enheten, saknade filer eller oavsiktlig radering är Disk Drill en ganska vettig startpunkt. Det fungerar med externa hårddiskar, USB-minnen, minneskort och interna enheter, så du behöver inte jonglera olika appar för varje enhet. Det låter dig också förhandsgranska filer före återställning, kör snabb och djup skanning tillsammans och kan skapa en diskavbild om enheten verkar opålitlig. S.M.A.R.T.-informationen är också användbar, eftersom den åtminstone ger dig en viss ledtråd om du har att göra med filsystemsskador eller en enhet som börjar gå sönder.

Disk Drill är bäst om din prioritet är enkel dataåterställning.

Fördelar

1. Tillräckligt enkelt för nybörjare.
  2. Bra alternativ för raderade filer, formaterade enheter, RAW-enheter och skadade volymer.
  3. Kan skapa en diskavbild före återställning.
  4. Inkluderar S.M.A.R.T.-övervakning.
  5. Gratisversionen för Windows kan återställa upp till 100 MB.

Nackdelar

1. Det är inte avsett för att reparera partitionstabeller eller startsektorer.
  2. Du behöver betalversionen för mer seriöst återställningsarbete.

Om du behöver något bredare än filåterställning är DiskGenius värt att titta på. Det är mer av ett allt-i-ett-verktyg för diskar. Du får partitionshantering, återställning av förlorade partitioner, kloning, säkerhetskopieringsverktyg, filåterställning och några grundläggande reparationsfunktioner i samma program. Det är praktiskt när en partition försvinner, filsystemet är skadat eller du vill klona en enhet innan du rör något.

Det är dock inte lika användarvänligt som Disk Drill. Gränssnittet har mycket mer som pågår. Ändå är det mycket lättare att hantera än kommandoradsverktyg om du vill ha mer kontroll utan att göra allt helt manuellt.

Fördelar

1. Återställning, kloning, säkerhetskopiering och partitionsverktyg på ett ställe.
  2. Kan bygga upp förlorade partitioner igen.
  3. Stöder RAID och virtuella diskar.
  4. Har kontroller av diskhälsa och test av dåliga sektorer.

Nackdelar

1. Vissa av de bättre funktionerna är betalda.
  2. Nya användare kan tycka att gränssnittet är lite överväldigande i början.

SeaTools är det jag skulle använda när den stora frågan är om själva enheten håller på att dö. Det är gratis och kör korta och långa diagnostiktester, kontrollerar S.M.A.R.T.-status och hjälper till att skilja ett filsystemsproblem från ett hårdvaruproblem. Det återställer inte dina filer, men det är en användbar första kontroll om enheten beter sig misstänkt.

Fördelar

1. Gratis.
  2. Enkla korta och utökade tester.
  3. Fungerar med många enheter, inte bara Seagate-modeller.
  4. Bra steg innan man försöker reparera något.

Nackdelar

1. Ingen filåterställning.
  2. Ingen partitionsreparation eller återställning av förlorad data.

Det viktigaste jag skulle undvika är att kasta en massa reparationsverktyg på enheten ett efter ett. Om filerna är viktiga, kopiera bort dem först eller återställ dem först. Reparationer kan vänta tills datan är säker.

Om enheten verkar vara på väg att haverera fysiskt, behandla den annorlunda. Klickande eller skrapande ljud, plågsamt långsamma läsningar, att Windows fryser när du öppnar enheten, I/O-fel, slumpmässiga frånkopplingar eller S.M.A.R.T.-varningar om väntande eller omallokerade sektorer är alla dåliga tecken. I den situationen ska du inte fortsätta köra skanningar bara för att se vad som händer. De skanningarna belastar enheten mer.

1. Kopiera eller återställ de viktiga filerna direkt.
  2. Om enheten är instabil, skapa en fullständig diskavbild innan du gör reparationer.
  3. Byt ut enheten efter att din data är säker. Fysiskt slitage reparerar inte sig självt.
  4. Om enheten inte upptäcks alls, eller om den ger ifrån sig konstiga mekaniska ljud, sluta använda gör-det-själv-verktyg och kontakta ett professionellt återställningslabb. Programvara kan inte reparera skadade läshuvuden, motorer eller styrkort.

Kör inte CHKDSK eller Windows skanna och reparera förrän filerna du bryr dig om har kopierats någon annanstans, eftersom det kan laga filsystemet genom att ta bort skadade poster. Disk Drill fungerar bra för återställning först, men om enheten fortsätter att kopplas från eller tar evigheter att öppna skulle jag hoppa över reparationsprogram och klona/skapa en avbild av den innan något annat.

Sluta använda den USB-porten tills du har uteslutit höljet.

Många fall av extern hårddisk som blev korrupt efter en frånkoppling beror egentligen på en dålig kabel, svag USB-ström, en glapp port eller att USB-till-SATA-bryggan i det externa höljet beter sig konstigt. Om du fortsätter testa reparationsprogram via en instabil anslutning sker varje skanning över samma opålitliga väg som orsakade problemet.

Innan du köper något skulle jag göra de tråkiga hårdvarukontrollerna:

Prova en annan kort USB-kabel.

Använd en USB-port direkt på moderkortets baksida om det är en stationär dator, inte en frontport eller hubb.

Om det är en extern 3,5-tumsdisk, se till att strömadaptern är rätt modell.

Rör inte kabeln medan enheten är monterad.

Om höljet är gammalt, överväg att ta ut disken och ansluta den med en fungerande SATA-docka eller adapter, förutsatt att disken inuti inte är hårdvarukrypterad av höljet.

Den sista delen är viktig. Vissa externa enheter från WD och Seagate har höljesbeteenden som kan komplicera direkt SATA-åtkomst, så formatera eller initiera inte något om Windows plötsligt ser den annorlunda efter att du har flyttat den.

Jag håller med @jeff om att inte låta Windows skanna och reparera den direkt. Den knappen känns harmlös, men det är den inte. Det är inte ett återställningsverktyg. Det är ett verktyg för filsystemskonsistens. Om det bestämmer att en mappost är trasig kan det flytta saker till found.000, byta namn på saker eller få filträdet att se renare ut medan din användbara struktur blir sämre.

När det gäller programvara skulle jag skilja på diagnostisera, återställa och reparera. Folk blandar ihop dem, och det är där misstagen händer.

För diagnostik är CrystalDiskInfo en snabb gratis kontroll i Windows. Det fixar inget, men det kan visa om disken rapporterar omallokerade sektorer, väntande sektorer, CRC-fel eller andra varningar. CRC-fel pekar ofta mer på kabel- eller anslutningsproblem. Väntande eller omallokerade sektorer pekar mer på att diskytan håller på att fallera. Det förändrar vad du bör göra härnäst.

För återställning är Disk Drill rimligt om du vill ha ett enklare gränssnitt och disken fortfarande håller sig ansluten tillräckligt länge för att skannas. Det viktiga förbehållet är att återställa filer till en annan disk, aldrig tillbaka till samma externa HDD. Om Disk Drill erbjuder att skapa en avbild först och disken beter sig konstigt, använd det innan en djupskanning. En djupskanning mot en döende disk kan ta evigheter och få disken att mala igenom dåliga områden upprepade gånger.

Om disken kopplar från, får Explorer att frysa eller försvinner under skanningar skulle jag inte använda någon vanlig återställningsapp för Windows som första steg. Då skulle jag skapa en avbild av disken med något byggt för dåliga läsningar, som ddrescue eller HDDSuperClone från en Linux-miljö. Det är mindre användarvänligt än Disk Drill, men bättre på att hoppa över dåliga områden och återvända till dem i stället för att fastna för alltid. Om det låter som för mycket krångel och datan är viktig, är det den punkt där en återställningsverkstad börjar vara mer rimlig.

För faktisk reparation är CHKDSK okej först efter att datan har kopierats eller avbildats. Samma sak gäller partitionsreparationsverktyg i DiskGenius eller liknande verktyg. De kan vara användbara, men de är inte magiska. De skriver ändringar. Att skriva ändringar till en disk som du inte har säkerhetskopierat är att chansa.

Min ordning skulle vara:

1. Åtgärda först anslutningsvariabeln.
  2. Kontrollera SMART med ett skrivskyddat verktyg.
  3. Kopiera de viktigaste filerna manuellt om disken är läsbar.
  4. Om kopieringen är långsam eller ger fel, skapa en avbild eller klon.
  5. Kör återställningsprogram mot avbilden eller klonen om möjligt.
  6. Först därefter, prova CHKDSK eller partitionsreparation.

Om du inte bryr dig om filerna och bara vill få disken användbar igen, så visst, kör tillverkarens test, rensa den och formatera om den. Men om disken redan har börjat koppla från eller ge läsfel skulle jag inte lita på den för något viktigt efteråt. Även om programvara får den att monteras normalt igen betyder det inte att disken är frisk.

Hur mycket ledigt utrymme du har på en annan enhet är viktigt här, eftersom återställningsprogram är värdelösa om du inte har någon säker plats att lägga de återställda filerna eller avbilden på. Disk Drill fungerar bra som ett första försök för en läsbar extern hårddisk, men återställ inte något tillbaka till samma disk. Om du bara har en enhet ansluten, stanna och skaffa en andra först.