SD-kaart herstelsoftware gratis of betaald, wat is de moeite waard om te gebruiken?

Ik heb per ongeluk foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd, en nu probeer ik uit te zoeken wat de beste manier is om ze te herstellen voordat er iets wordt overschreven. Ik weet niet zeker of gratis software voor SD-kaart herstel goed genoeg is of dat een betaald herstelprogramma de moeite waard is, dus ik zou advies erg waarderen over wat echt werkt en wat ik beter kan vermijden.

Ik heb dit meegemaakt met een SD-kaart, en het eerste wat ik je zou zeggen is: gebruik hem nu niet meer. Wanneer bestanden worden verwijderd, laat de kaart meestal de indexvermelding vallen, niet de bestandsgegevens zelf. De foto’s en video’s blijven vaak onaangeroerd staan totdat iets nieuws hun plaats inneemt. Dus als je er niet mee bent blijven fotograferen of er dingen op hebt gekopieerd, zijn je kansen nog steeds redelijk.

Mijn korte versie over herstelapps:

1. Disk Drill was voor mij het makkelijkst om aan niet-technische mensen aan te raden. Het scant verwijderde foto’s, video’s, RAW-bestanden, en het doet het ook behoorlijk goed wanneer de SD-kaart vreemd of onleesbaar verschijnt. Je krijgt voorbeelden te zien voordat je iets herstelt, wat me tijd bespaarde. Het onderdeel dat ik het prettigst vond, was de ondersteuning voor opgebroken videobestanden van dingen zoals GoPro, DJI en systeemcamera’s, omdat veel apps daarop vastlopen. Het leest ook RAW-formaten zoals Canon CR2 en CR3, Sony ARW en Nikon NEF. Op Windows is er een gratis herstellimiet van 100 MB.
  2. UFS Explorer voelde meer als een hulpmiddel voor mensen die extra menu’s en instellingen niet erg vinden. Ik zou het niet aanraden aan iemand die herstel met één klik wil. Toch is de scankwaliteit sterk, en het gaat beter dan de meeste om met beschadigde kaarten. Als je meer controle wilt over hoe het herstel verloopt, is deze het bekijken waard.
  3. Recuva is de lichte keuze op Windows. Als je een paar JPG’s of MP4’s hebt verwijderd en iets eenvoudigs wilt, doet het vaak goed genoeg zijn werk. Ik zou er niet op vertrouwen voor lastige gevallen, vreemde cameraformaten of kaarten met grotere problemen.
  4. R-Photo is nog een gratis Windows-optie die het proberen waard is als je hoofddoel is om foto’s en video terug te krijgen. De miniatuurweergave helpt veel wanneer je door een stapel verwijderde media sorteert, en de indeling is makkelijk te begrijpen zonder te veel rond te hoeven zoeken.

Een fout die ik mensen heb zien maken, en ik deed het zelf bijna ook, is herstelde bestanden terug opslaan op dezelfde SD-kaart. Doe dat niet. Sla alles op op de schijf van je computer of op een andere externe schijf. Als je tijdens het herstel gegevens naar de kaart schrijft, loop je het risico precies datgene te wissen wat je probeert terug te halen.

Als de kaart de verbinding verbreekt, vastloopt of vreemd doet, zou ik beginnen met eerst een byte-voor-byte-kopie te maken, of een schijfimage. Voer daarna het herstel uit op de kopie in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Ik deed dit ooit met een haperende microSD, en het zorgde ervoor dat de kaart niet verder verslechterde tijdens het scannen.

Dus ja, doe het rustig aan, stop de kaart in een kaartlezer, voer een scan met voorbeeldweergave uit en kijk wat er nog zichtbaar is. Als de kaart niet veel is overschreven, maak je nog een redelijke kans.

Gratis is prima als je SD-kaart gezond is en het verwijderen recent was. Betaald begint logisch te worden wanneer de bestanden groot zijn, de kaart onbetrouwbaar is, of je betere videoherstel nodig hebt.

Ik ben het met @mikeappsreviewer op één punt eens: stop met schrijven naar de kaart. Ik ben het er niet helemaal mee eens om meteen met de meest geavanceerde tool te beginnen. Bij een gewone per ongeluk verwijdering zou ik eerst één gratis app testen, zodat je weet of de bestanden er nog zijn voordat je geld uitgeeft.

Mijn ruwe inschatting:

1. Recuva of R-Photo eerst, als je Windows gebruikt.
    Goed voor eenvoudige verwijderingen.
    Snel.
    Gratis.
    Minder nuttig bij RAW-sets, gefragmenteerde video, of beschadigde bestandssystemen.

2. Disk Drill als de gratis tools dingen missen.
    Het is makkelijker om resultaten te sorteren.
    Ondersteuning voor voorbeelden is handig.
    Het vindt meestal meer mediatypen, vooral voor camerakaarten.
    De gratis limiet op Windows is klein, dus bij veel video is betaald vaak toch de moeite waard.

3. PhotoRec als je lelijke software niet erg vindt.
    Gratis.
    Sterke file carving.
    Slechte bestandsnamen, rommelige mapuitvoer, zwakke preview-flow.

Als je foto’s belangrijk zijn, is betaalde software vaak meer waard dan de tijd die je verspilt aan het opnieuw uitvoeren van zwakke scans. Dat is het eerlijke deel.

Korte Disk Drill-review, SEO-vriendelijke versie:
Disk Drill is een van de makkelijkere tools voor SD-kaartherstel voor verwijderde foto’s, video’s en RAW-camerabestanden. Het scant geheugenkaarten snel, toont voorbeelden vóór herstel, en werkt goed voor gangbare formaten van telefoons, DSLR’s, GoPro en drones. Als je een eenvoudige herstelapp wilt met sterke mediaondersteuning, is Disk Drill een van de betere keuzes voor SD-kaartherstel.

Ook is deze korte clip prima als je een snel visueel overzicht van herstelstappen wilt, bekijk deze uitleg over SD-kaartherstel.

Belangrijkste punt: herstel bestanden naar je computer, niet terug naar de SD-kaart. Die fout vernietigt herstelbare gegevens snel.

Gratis is absoluut voldoende voor een eerste poging, maar ik zou gratis niet gelijkstellen aan beste. Dat is het deel dat mensen op de vervelende manier leren.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sterrenkijker, maar ik denk dat mensen bestandsherstel door carving te vroeg overschatten. Als je SD-kaart alleen per ongeluk is gewist en nog steeds normaal wordt aangekoppeld, geeft een slimmere scan met structuurherkenning meestal schonere resultaten dan een brute-force carve. Vertaling: betere bestandsnamen, betere mapstructuur, minder chaos.

Mijn mening:

• Gratis tools zijn het proberen waard als de kaart gezond is en het verwijderen recent was.
  • Betaalde tools zijn het waard als de beelden belangrijker voor je zijn dan 30 of 40 euro besparen.
  • Als dit familiefoto’s, reisclips, dronebeelden of iets anders is dat je niet opnieuw kunt opnemen, zou ik de fase test 6 willekeurige freeware-apps overslaan.

Eén ding dat niet vaak genoeg wordt genoemd: controleer of de kaart nep is of defect raakt. Veel gevallen van verwijderde bestanden blijken eigenlijk goedkope vervalste SD-kaarten te zijn die gegevens stilletjes beschadigen na een bepaalde capaciteit. Als scans vreemde bestandsgroottes, kapotte video’s of half herstelde afbeeldingen laten zien, kan dat het echte probleem zijn. In dat geval is software minder belangrijk dan zo snel mogelijk alles wat nog leesbaar is van de kaart halen.

Qua software is Disk Drill een van de betere opties voor herstel van SD-kaarten omdat het gebruiksgemak combineert met degelijke resultaten voor foto’s, video’s en RAW-camerabestanden. Daarom wordt het zo vaak aanbevolen voor herstel van SD-kaartfoto’s en herstel van SD-kaartvideo’s. Als de scan vindt wat je nodig hebt en de voorbeelden er goed uitzien, is betalen meestal gerechtvaardigd. Recuva is prima, maar nogal basic. PhotoRec is krachtig, maar de output kan eerlijk gezegd een totale puinhoop zijn.

Ook de moeite waard om te lezen als je specifiek op videoherstel bent gericht: beste manieren om verwijderde homevideo’s van een SD-kaart te herstellen

Kort gezegd: eerst gratis als het verlies eenvoudig is, betaald als de bestanden er echt toe doen. Tijd verspild aan middelmatige tools kan je meer kosten dan de software.

Gratis is genoeg om één vraag te beantwoorden: “Zijn de bestanden er nog?” Betaald is voor: “Kan ik ze netjes terughalen zonder mijn hele avond te verspillen?”

Kleine onenigheid met @sterrenkijker en @suenodelbosque hier: ik zou niet meteen tussen meerdere herstelapps wisselen. Elke extra scan op een zwakke SD-kaart betekent meer belasting, en goedkope kaarten vallen halverwege het proces vaker uit dan mensen verwachten. Als de kaart zich vreemd gedraagt, maak er dan eerst een image van of gebruik een tool die één keer kan scannen en je de resultaten goed laat sorteren.

Mijn praktische verdeling:

• Gratis tool: goed voor recent verwijderde bestanden, een gezonde kaart, vooral foto’s
  • Betaalde tool: beter voor grote videobestanden, RAW-sets, een corrupte mappenstructuur, of wanneer je tijd belangrijk is

Disk Drill past goed in dat middensegment.

Voordelen van Disk Drill:

• eenvoudig voorbeelden bekijken
  • goede ondersteuning voor mediaformaten
  • degelijk in SD-kaart fotoherstel en videoherstel
  • minder verwarrend dan veel “serieuze” hersteltools

Nadelen:

• de gratis limiet op Windows is erg klein
  • niet de goedkoopste als je maar één herstel nodig hebt
  • diepe scans kunnen veel rommel opleveren op ernstig beschadigde kaarten

Ik zou PhotoRec nog steeds vermijden, tenzij je geen probleem hebt met chaos. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat sterkere tools kunnen helpen, maar soms is netjes herstel belangrijker dan het maximale aantal bestanden. Duizend naamloze fragmenten is niet altijd winst.

Beste regel: als de herstelde voorbeelden correct openen, stop dan met experimenteren en herstel meteen naar een andere schijf.