Trenger du hjelp med gjenoppretting av SD-kort på Mac etter å ha slettet filer

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg brukte Mac-en min, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på. Kortet hadde personlige filer som jeg ikke har sikkerhetskopiert noe annet sted, så jeg ser etter trygge tips for gjenoppretting av SD-kort på Mac før jeg gjør situasjonen verre.

Jeg støtte på dette med et Sony SD-kort på Macen min. Først og fremst, ikke behandle det som håpløst ennå.

De fleste slettede filer på SD-kort blir fjernet fra filtildelingen, ikke tørket av kortet. Dataene ligger ofte der til nye bilder overskriver dem. Derfor finner gjenopprettingsapper fortsatt ting.

Hvis du vil ha den enkle løsningen på Mac, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har også brukt UFS Explorer og R-Studio, men Disk Drill føltes mindre irriterende å jobbe seg gjennom når jeg trengte raske resultater. Oppsettet tok et par minutter. Skanneresultatene var ryddig presentert. Forhåndsvisninger lastet uten mye styr. Den fant også RAW-kamerafiler, noe som var viktig for meg.

Forhåndsvisningsfunksjonen er den delen jeg stolte mest på. Hvis en bildeforhåndsvisning åpnes fint under skanningen, er det en god sjanse for at den gjenopprettede filen også åpnes fint. Jeg brukte det for å unngå å gjenopprette en haug med søppel.

Et par ting betyr mer enn folk tror:

• Bruk en ordentlig SD-kortleser
  • Ikke la kortet stå i kameraet under gjenoppretting
  • Dropp ustabile USB-huber
  • Hold Macen våken til skanningen er ferdig
  • Gjenopprett filer til Macens SSD eller en annen disk
  • Ikke skriv noe tilbake til det samme SD-kortet

Hvis kortet ble formatert, ville jeg fortsatt ikke fått panikk. En hurtigformatering rydder ofte indekseringsinformasjon og lar fildataene være urørt en stund. Jeg har gjenopprettet filer etter formatering før. Ikke hver gang, men ofte nok til å ta det på alvor.

Der folk ødelegger sjansene sine er ganske forutsigbart. De fortsetter å ta bilder på kortet. De formaterer det igjen. De kjører tilfeldige reparasjonsverktøy før de prøver gjenoppretting. Det er da ting begynner å gå galt.

Dette ville jeg gjort, steg for steg:

1. Slutt å bruke SD-kortet med en gang
  2. Sett det i en kortleser og koble det til Macen din
  3. Installer og åpne Disk Drill
  4. Kjør en full skanning av kortet
  5. La skanningen fullføre, selv om det føles tregt
  6. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem
  7. Lagre gjenopprettede filer på Macen din eller en annen ekstern disk

Hvis du vil ha et gratis alternativ, er PhotoRec det jeg ville nevnt først på Mac. Det fungerer. Jeg har sett det hente ut filer andre verktøy overså. Men det er ikke brukervennlig. Tastaturstyrt, røft grensesnitt, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med ødelagte navn og uten mappestruktur. Du må sortere rotet senere.

En ting til. Sjekk sikkerhetskopiene dine før du bruker halve natten på å skanne. Jeg har sett folk få panikk, og så oppdage at bildene allerede lå i iCloud Photos, Lightroom, Google Photos eller Dropbox. Det sparer mye tid hvis synkronisering var slått på.

Slutt å bruke SD-kortet nå. Hver ny skriving reduserer sjansene dine.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, forhåndsvisning av filer betyr mye. Jeg er litt uenig i å starte med den første gjenopprettingsappen du ser. Det første jeg gjør på Mac er å lage et byte-for-byte-bilde av SD-kortet, og deretter skanne bildet. Hvis kortet begynner å svikte, har du fortsatt én ren kopi å jobbe med. På macOS gjør proffer ofte dette med Diskverktøy, dd eller et kloningsverktøy. Det tar lengre tid, men det sparer deg for å lese et døende kort på nytt 5 ganger.

Hvis du vil ha den enkleste Mac-løsningen, er Disk Drill fortsatt et solid valg for gjenoppretting av SD-kort på Mac. Det håndterer slettede bilder, videoer og mange kamerafilsystemer godt. Hvis Disk Drill ikke finner mappenavn eller datoer, prøv deretter PhotoRec. Jeg vet at @mikeappsreviewer nevnte PhotoRec som et gratis alternativ, men jeg ville brukt det som en andre gjennomgang, ikke først. Det har en tendens til å dumpe filer i et enormt kaos, og det er smertefullt å sortere 2 000 klipp.

Noen ting folk hopper over:

1. Sjekk Papirkurv på Macen, noen ganger ble importerte filer slettet fra Finder, ikke fra selve kortet.
  2. Sjekk importer i Bilder-appen.
  3. Se i DCIM og skjulte mapper før du skanner.
  4. Kjør Førstehjelp bare hvis kortet monteres merkelig, og bare etter at du har laget et bilde av det.

For bilder er gjenopprettingsraten ofte ganske god hvis ingen nye data har blitt skrevet til kortet. For video feiler større filer oftere hvis de er delvis overskrevet. Den delen er kjip, men det er sant.

Hvis du vil ha en kort visuell guide, er denne trinn for gjenoppretting av SD-kort på Mac og kamerabilder lettere å følge enn de fleste innleggene jeg har sett.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg ville ikke hoppet rett til å prøve en haug med gjenopprettingsforsøk på det fysiske SD-kortet hvis disse filene virkelig betyr noe. Hver ekstra lesing på et tvilsomt kort er en sjanse. Hvis kortet fortsatt kan monteres, lag et bilde først, og jobb deretter fra det bildet. Den delen blir ofte hoppet over.

Før du går dypt inn i gjenoppretting, sjekk også de enkle tingene, for noen ganger blir historien om slettet fra SD-kort til faktisk slettet etter import. Se i Finder-papirkurven, Bilder-importer og eventuelle skysynkroniseringsmapper på Mac-en din. Det høres åpenbart ut, men panikk gjør at folk overser åpenbare ting.

Hvis filene virkelig er borte fra kortet, er Disk Drill sannsynligvis det mest Mac-vennlige stedet å starte. Ikke fordi det er magisk, men fordi det håndterer SD-kort, slettede bilder og videogjenoppretting uten at du må kjempe med appen. Jeg ville brukt forhåndsvisninger for å vurdere hva som kan gjenopprettes, og deretter bare gjenopprettet filene som faktisk åpnes. For en mer praktisk gjennomgang er denne Disk Drill-gjenopprettingsguiden for slettede SD-kortfiler på Mac lettere å følge enn de fleste skriftlige anmeldelser.

Én ting jeg er litt uenig med @nachtdromer om: Jeg unngår vanligvis Førstehjelp med mindre kortet har monteringsfeil. Hvis du slettet ved et uhell og kortet ellers er i orden, gjenoppretting først, reparasjoner senere. Å fikse et filsystem kan noen ganger endre hva gjenopprettingsverktøy fortsatt kan se.

Hvis Disk Drill ikke finner noen videofiler, så ja, prøv et carving-verktøy etterpå. Men start med den minst destruktive ruten og slutt å bruke kortet helt.