Jag råkade radera bilder från min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, inklusive viktiga familjebilder som jag verkligen behöver få tillbaka. Jag letar efter det enklaste och säkraste sättet att återställa raderade bilder från en Nikon-kamera från minneskortet utan att orsaka mer dataförlust.
Jag skulle inte avfärda kortet än. Jag har sett Nikon-bilder komma tillbaka efter en oavsiktlig radering, och även efter en snabformatering. Det som spelade roll i mitt fall var inte hur filerna försvann. Det var om ny data hade skrivits ovanpå dem.
Först och främst, sluta använda SD-kortet nu. Inga fler bilder. Inga videoklipp. Formatera det inte igen. Varje fil du sparar utsätter dina gamla NEF-, NRW- eller JPEG-filer för större risk.
Snabformatering går ofta att återställa från. Fullständig formatering eller säker radering är en svårare situation. Där har jag haft sämre resultat.
Om du inte har en säkerhetskopia skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag använde Disk Drill och det hanterade Nikon RAW-filer bra, inklusive NEF och NRW, plus vanliga JPEG-bilder. Installationen var enkel, inga konstiga steg.
Så här gjorde jag:
- Tog ut SD-kortet ur kameran.
- Anslöt det med en kortläsare till min dator.
- Installerade Disk Drill på datorn, inte på kortet.
- Valde SD-kortet och startade Sök efter förlorad data.
- Körde Universal Scan. För raderade filer och snabbformaterade kort fungerade detta bra för mig.
- Väntade tills skanningen blev klar och kontrollerade sedan förhandsvisningarna.
- Återställde de bra filerna till min dator, aldrig tillbaka till samma SD-kort.
En liten sak, men den spelar roll. Om dina RAW-filer förhandsvisas korrekt under skanningen är dina chanser oftast bättre.
Om du saknar videor också skulle jag köra Advanced Camera Recovery efter första omgången. Jag missade detta första gången jag försökte. Standardskanningar hittade bilderna, men vissa kameravideofiler var fragmenterade och dök inte upp förrän jag använde den kamerainriktade skanningen.
En del som folk snubblar på är filnamn. Återställda RAW-filer kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan den ursprungliga mappstrukturen. Jag har varit med om detta mer än en gång. Det betyder inte att bilderna är trasiga. Programvaran bygger ofta upp filerna från filsignaturer, inte genom att återställa det gamla katalogträdet.
Om en återställd NEF-fil dessutom vägrar att öppnas i standardappen Foton i Windows skulle jag inte få panik än. Windows har ojämnt stöd för Nikon RAW. Öppna den först i programvara med korrekt NEF-stöd och bedöm sedan filen.
Innan du skannar, kontrollera om det finns bortglömda kopior. Jag lade en gång en halvtimme på att återställa saker som jag redan hade på en annan enhet. Titta på din dator, gamla importmappar, SnapBridge-överföringar och molnsynk för foton om du hade det aktiverat före resan.
Jag skulle stanna upp och byta strategi om kortet inte upptäcks, fortsätter att koppla från eller ser fysiskt skadat ut. Jag har pressat ett kort som höll på att ge upp tidigare. Dålig idé. Om det är instabilt är en återställningsfirma det säkrare valet.
Så ja, raderade Nikon-bilder kommer ofta tillbaka. Samma sak gäller kort som råkat ut för en snabformatering. Tiden spelar roll. Sluta använda kortet, skanna det från en dator och spara allt som återställs till en annan enhet.
Sluta fotografera med Nikon-kameran. Det är viktigare än något annat.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak: raderade bilder kommer ofta tillbaka om kortet inte har återanvänts. Jag håller dock inte riktigt med om en annan sak. Jag skulle inte lägga mycket tid på att testa en massa appar. Om dina familjebilder är viktiga, välj ett pålitligt verktyg först, skanna en gång, återställ till datorn och klart. Mindre krångel, mindre risk för användarfel.
Disk Drill är den enkla vägen för de flesta. Det stöder Nikon-fotoformat som NEF, NRW och JPG, och håller processen enkel. Om kortet fortfarande kan monteras på datorn är chanserna goda efter en radering eller snabbformatering.
Några extra saker som folk missar:
- Kontrollera först kamerans uppspelningsmeny. Vissa Nikon-modeller döljer bilder efter datum eller mapp.
- Leta efter automatiska säkerhetskopior. Nikon SnapBridge, gamla importer, OneDrive, iCloud Photos, Google Photos.
- Använd en separat kortläsare. Direkt anslutning mellan kamera och dator kan ibland strula.
- Om SD-kortet ber om att repareras, tryck nej. Skanna det först.
- Återställ filer till skrivbordet eller en extern enhet, inte tillbaka till Nikon-kortet. Stort misstag.
Om kortet är skadat, långsamt eller kopplar från, sluta. Fortsätt inte att skanna om det i timmar. Det är då ett labb är mer rimligt.
För en enkel guide till fotoåterställning täcker den här enkla guiden för återställning av bilder från SD-kort grunderna på enkel engelska.
Kort version: ta ut kortet, anslut det till en dator, skanna med Disk Drill, förhandsgranska Nikon-filerna, återställ de bra till en säker plats. Gör det snart. Varje ny bild du tar försämrar möjligheten till återställning.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles sa: innan du går direkt till återställning, testa den enklaste möjligheten först. Nikon tar ibland bara bort indexposten, och själva kortet är okej, men kameran eller Windows slutar bara visa filerna korrekt. Så kontrollera SD-kortet på en annan enhet och i en riktig fotoapp, inte bara i Utforskaren.
Jag håller också inte riktigt med om idén att skanna en gång och sedan vara klar. Om det första återställningsläget bara hittar trasiga JPG-filer eller missar NEF-filer kan en andra omgång med annan skanningslogik hjälpa. Du vill bara inte fortsätta använda kortet i kameran. Det är den verkliga risken.
Enklaste och säkraste vägen för de flesta:
- lås SD-kortet om det har en skrivskyddsspärr
- använd en kortläsare, inte Nikon USB-kabeln om möjligt
- om din dator kan läsa kortet, skapa först en byte-för-byte-avbild av det om bilderna är superviktiga
- kör sedan återställning från avbilden, inte från originalkortet
Den sista delen är det folk brukar hoppa över. Det är lite mer arbete, men mycket säkrare om kortet börjar bete sig konstigt.
Om du vill ha något enkelt är Disk Drill förmodligen det lättaste alternativet för återställning av Nikon-bilder för vanliga användare. Det upptäcker vanligtvis NEF, NRW, JPEG och ibland video bättre än de inbyggda verktygen som folk ofta provar först. Återställ till din dator eller en extern enhet, aldrig tillbaka till samma SD-kort.
Om kortet klickar, kopplar från, visar 0 byte eller ber om formatering varje gång, sluta pilla med det. Det är då gör det själv kan göra saken värre.
Också användbart om du vill ha fler åsikter om verktyg: bästa rekommendationerna för programvara för återställning av SD-kort från forumanvändare
Jag håller med @chasseurdetoiles på en viktig punkt: fortsätt inte experimentera om kortet beter sig konstigt. Men jag håller inte riktigt med om tänket att bara skanna en gång. Om kortet är friskt är en vanlig skanning plus en djupskanning fortfarande rimligt och ökar inte risken på samma sätt som att sätta tillbaka kortet i Nikon-kameran gör.
Min version av den enklaste vägen:
- Lägg SD-kortet åt sidan direkt
- Om det har en låsknapp, skjut den till låst läge
- Kopiera hela kortet till en avbildningsfil först om de här bilderna verkligen är oersättliga
- Kör återställning på den kopian, inte på det aktiva kortet, om möjligt
Det är den delen folk hoppar över, och det är den säkraste vanan.
När det gäller programvara är Disk Drill förmodligen det mest nybörjarvänliga alternativet för Nikon-fotoåterställning.
Fördelar:
- enkelt gränssnitt
- stöder NEF, NRW, JPG
- förhandsvisning hjälper till att filtrera bort skräp före återställning
- bra för oavsiktlig radering och snabbformateringsfall
Nackdelar:
- djupskanningar kan ge många filer med ändrade namn
- full återställning kostar pengar
- ingen magi om data har skrivits över
- hittar ibland mer skräp än du faktiskt behöver
Också en kort verklighetskontroll: om kortet visas normalt i en dator är gör det själv rimligt. Om det kopplar från, hela tiden ber om formatering eller visar 0 byte, stanna där. Då är det närmare labbnivå.
@nachtdromer och @mikeappsreviewer har rätt om att använda en kortläsare och återställa till en annan enhet. Jag skulle bara lägga till: om din Nikon sparade till två kort samtidigt, kontrollera kortet i den andra platsen innan du gör något annat. Det har sparat många mycket stress.