Vad är ditt första steg när du behöver återställa en NTFS-partition från RAW?

Min NTFS-enhet visas plötsligt som RAW efter en oväntad avstängning, och jag kan inte öppna partitionen eller komma åt viktiga filer som finns lagrade på den. Jag söker hjälp med säkra steg för återställning av NTFS-partitioner, rekommenderade verktyg och vad jag bör undvika så att jag inte förvärrar dataförlusten.

Om en enhet plötsligt visas som RAW skulle jag inte försöka göra om den till NTFS direkt. Det första jag skulle göra är att ta ut allt jag bryr mig om. Windows visar formateringsprompten eftersom det inte längre kan läsa filsystemet, inte för att dina saker är borta för alltid. Jag har sett enheter behålla hela partitionen och fildatan medan NTFS var för skadat för att Windows skulle kunna läsa det.

Ordningen jag skulle hålla mig till är enkel. Återställ först. Håll på med reparationer senare.

Om enheten fortfarande visar den förväntade storleken skulle jag skanna den innan jag rör något annat. Disk Drill är en enkel startpunkt. Det brukar själv upptäcka RAW-partitioner och kör några återställningsmetoder i ett svep, vilket sparar tid. Välj RAW-disken, kör skanningen, vänta tills den är klar och gå sedan igenom vad den hittar. Jag gillade att kunna förhandsgranska filer innan jag sparade dem, foton, dokument, videor, det vanliga. Det ger dig en snabb magkänsla för om filerna fortfarande går att använda. Spara återställda filer någon annanstans. Skriv inte tillbaka dem till samma RAW-enhet, även om du frestas att hålla ordning på allt.

Om Disk Drill inte räcker till skulle jag testa ett andra verktyg innan jag gör något reparationsarbete. UFS Explorer hittar ibland katalogstruktur eller filer som andra verktyg hoppar över. DiskGenius är också värt en titt om du tror att själva partitionslayouten blev förstörd, eftersom det hanterar partitionsåterställning tillsammans med filåterställning. Jag skulle jämföra skanningsresultaten sida vid sida och sedan avgöra vad som ska behållas.

När dina filer väl är sparade på en annan enhet skulle jag därefter hantera RAW-partitionen.

1. Om du bara vill kunna använda disken igen, formatera den till NTFS.

2. Om partitionstabellen blev skadad och datan fortfarande verkar finnas kvar, försök återställa partitionen i stället för att radera den.

3. Använd CHKDSK först efter återställning, och bara om detta ser ut som lätt NTFS-korruption. Det reparerar filsystemsproblem. Det är inte ett filåterställningsverktyg.

4. Om SMART-varningar dyker upp, eller om du ser dåliga sektorer och upprepade läsfel, skulle jag sluta lita på enheten och byta ut den.

Det största misstaget jag skulle undvika är att köra reparationskommandon för tidigt. Allt som skriver ändringar till filsystemet riskerar att göra återställningen sämre. Ta först ut dina filer. Efter det kan du reparera, återställa eller formatera om disken beroende på vad du hittade.

Första steget, sluta använda enheten. Inga skanningar, inga reparationskommandon, inget klick på formatering. En oväntad avstängning skadar ofta NTFS-startsektorn eller MFT, och varje skrivning minskar chansen till återställning.

Jag håller delvis med @mikeappsreviewer om att vänta med reparationer, men jag skulle lägga till ett steg före filåterställning. Kontrollera först enhetens hälsa. Läs SMART med CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Om du ser att omallokerade sektorer ökar, väntande sektorer eller läsfel, klona först disken med ddrescue eller HDDSuperClone. Återställ från klonen, inte originalet. Detta är viktigare än många tror.

Om SMART ser rent ut, skanna då RAW-partitionen med Disk Drill. Det är ett bra val för återställning av RAW NTFS eftersom det ofta hittar den gamla filsystemstrukturen och låter dig förhandsgranska filer. Spara återställda data på en annan disk. Aldrig tillbaka till RAW-disken. Om Disk Drill hittar filnamn och mappar är dina chanser ganska goda.

Efter återställningen, testa partitionsstrukturen med TestDisk. Jag skulle använda det före CHKDSK. CHKDSK skriver ändringar och förstör ibland det som återställningsverktyg fortfarande kan se. TestDisk är bättre om partitionsposten eller NTFS-startsektorn skadades efter avstängningen.

Om du vill ha fler verktygsalternativ är denna sammanställning om bästa programvaran för dataåterställning för 2026 värd en titt.

Kort version:

1. Stoppa skrivningar.
  2. Kontrollera SMART.
  3. Klona om den är i dåligt skick.
  4. Skanna med Disk Drill.
  5. Prova TestDisk för partitionsreparation.
  6. Formatera först när dina filer är säkra.

Ha inte bråttom med CHKDSK. Det är steget som folk ångrar mest.

Mitt första steg är faktiskt lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @viajantedoceu: jag kontrollerar om RAW-resultatet är logisk korruption eller ett anslutningsproblem innan jag gör något större.

Efter en hård avstängning har jag sett NTFS-partitioner bli RAW bara på grund av en opålitlig USB-brygga, dålig SATA-kabel eller svag strömförsörjning i kabinettet. Så innan jag skannar skulle jag:

1. ansluta disken direkt om möjligt
  2. prova en annan kabel/port/dator
  3. kontrollera i Diskhantering att partitionsstorleken fortfarande ser rätt ut
  4. titta i Loggboken efter disk-/styrenhetsfel

Varför bry sig? För om Windows felläser enhetslagret kan resultaten från återställningsprogram bli röriga eller ofullständiga.

Om partitionen fortfarande visas som RAW överallt, då ja, gå över till återställningsläge. Jag skulle inte köra CHKDSK ännu, och jag är lite mer försiktig än båda de andra när det gäller TestDisk-reparationer på originaldisken om jag inte redan har antingen en klon eller de viktiga filerna kopierade därifrån. Partitionsfixar kan fungera, men om problemet är djupare skador i NTFS-metadata kan du snabbt göra situationen värre.

Vid den punkten är Disk Drill en mycket rimlig första skanning eftersom det hanterar RAW-partitioner bra och låter dig förhandsgranska återställningsbara filer. Om förhandsvisningarna öppnas normalt är det ett starkt tecken på att datan fortfarande finns där. Återställ bara till en annan disk.

En sak till som folk hoppar över: ta en sektor-för-sektor-avbild om datan är väldigt viktig. Även diskar som ser friska ut kan bli sämre efter en dålig avstängning.

Om du dessutom vill ha mer bakgrundsläsning täcker den här tråden om återställningssteg för RAW till NTFS-disk och råd om säker konvertering liknande fall.

Så min ordning är:

• verifiera hårdvarukedjan
  • avbilda disken om den är viktig
  • skanna med Disk Drill
  • återställ filer någon annanstans
  • först därefter tänka på reparation/omformatering

Den där extra hårdvarukontrollen låter tråkig, men den sparar tid oftare än folk tror.