Ik probeer opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken door de cache van de Facebook-app te wissen, maar ik ben bang dat daardoor Messenger-chats, foto’s of inloggegevens worden verwijderd. Heeft iemand dit gedaan en kan uitleggen wat er daadwerkelijk wordt verwijderd?
Als Facebook een belachelijke hoeveelheid ruimte inneemt op je iPhone, zijn er eigenlijk twee manieren om daarmee om te gaan. De ene is de snelle, minder irritante oplossing. De andere is de volledige reset.
iOS geeft je niet dezelfde eenvoudige optie om de cache te legen als Android, dus je moet er een beetje omheen werken.
De makkelijkere optie is om de app te ontladen. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, tik op Facebook en kies daarna App ontladen. Daarmee verwijder je de app zelf, maar blijven je opgeslagen gegevens bewaard, dus wanneer je hem opnieuw installeert, zou je nog steeds ingelogd moeten zijn en hoef je niet alles opnieuw te doen.
Het kan wat ruimte vrijmaken, maar verwacht geen wonderen. Als Facebook daar 2 GB of 3 GB gebruikt, is ontladen waarschijnlijk niet genoeg.
Voor een echte schoonmaak verwijder je de app volledig en installeer je hem opnieuw. Dat kun je doen vanuit het scherm iPhone-opslag, of door gewoon het Facebook-pictogram lang ingedrukt te houden en Verwijder app te kiezen. Dat is wat het opgeblazen gedeelte Documenten en gegevens opruimt, inclusief gecachte afbeeldingen, miniaturen, scripts en alle andere rommel die de app in de loop van de tijd opbouwt.
Je Facebook-berichten, foto’s, vrienden en account verdwijnen niet. Die gegevens worden door Facebook opgeslagen, niet alleen op je telefoon. Maar je wordt wel uitgelogd, dus zorg dat je je wachtwoord weet en eventuele tweestapsverificatie kunt afhandelen voordat je de app verwijdert.
Messenger staat daar trouwens los van. Facebook verwijderen maakt de opslag van Messenger niet leeg. Als Messenger ook opgeblazen is, moet je die app apart aanpakken.
Er is nog een kleinere opschoonoptie binnen Facebook die veel mensen missen. Facebook heeft zijn eigen browser in de app en die slaat cookies en cache op wanneer je links binnen de app opent. Open Facebook, tik op het Menu met de drie streepjes en ga daarna naar Instellingen en privacy > Instellingen. Scroll naar Browser en tik op Wissen naast Cookies en cache.
Dat helpt een beetje. Het gaat niet enorm veel ruimte vrijmaken, maar het is de moeite waard als je toch al probeert elk beetje ruimte eruit te persen dat mogelijk is.
Het irritante is dat Facebook die ruimte bijna meteen weer begint op te vullen. Scroll door Reels, open foto’s, bekijk video’s, tik een tijdje rond, en de cache begint zich opnieuw op te bouwen omdat de app wil dat dingen de volgende keer sneller laden.
Ik bleef vroeger Facebook, Instagram en TikTok verwijderen en opnieuw installeren, omdat ik dacht dat ik het opslagprobleem aan het oplossen was. Ik maakte hier en daar misschien 500 MB vrij, en een dag later voelde het alsof die ruimte alweer weg was.
Wat een groter verschil maakte, was naar mijn fotobibliotheek kijken. Daar zat de echte puinhoop. Oude screenshots, wazige foto’s van bonnetjes, dubbele opnamen, willekeurige video’s en een hoop bijna identieke foto’s waar ik nooit meer naar terugkeek.
Als je constant vecht tegen de waarschuwing Opslag vol, kijk dan eens naar Clever Cleaner. Ik vond het nadat ik genoeg had van opschoonapps die de nuttige functies verstoppen achter abonnementen of je bestoken met advertenties.
Deze is echt gratis, zonder advertenties, zonder betaalmuur en zonder pro-niveau. De sectie Heavies is handig omdat die je foto’s en video’s sorteert op bestandsgrootte, zodat je snel die enorme 4K-video of willekeurige clip kunt vinden die een hoop opslagruimte opslokt.
Het tabblad Similars is waarschijnlijk het beste onderdeel. Het groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, toont hun bestandsgroottes en maakt het makkelijker om de beste te bewaren en de rest te verwijderen. Er is ook een sectie voor screenshots, wat handig is als je filmrol vol staat met dingen die je voor later hebt bewaard en daarna nooit meer hebt bekeken.
Een ander groot pluspunt is dat het op het apparaat zelf werkt. Het verstuurt je privéfoto’s niet ergens naartoe alleen om ze te sorteren.
Dus ja, Facebook verwijderen en opnieuw installeren kan je snel wat ademruimte geven, vooral als de app glitchy of opgeblazen is. Maar als je dat elke week doet alleen om je telefoon bruikbaar te houden, is Facebook waarschijnlijk niet het hoofdprobleem. Je foto’s en video’s zijn meestal waar de echte opschoning van opslagruimte zit.
Verwijder Messenger niet, tenzij je ook echt de lokale appgegevens van Messenger wilt wissen. Facebook en Messenger zijn aparte apps op de iPhone, dus het verwijderen van de Facebook-app is niet hetzelfde als het wissen van je Messenger-gesprekken.
Als je Facebook verwijdert en opnieuw installeert, verdwijnen alleen lokale rommelbestanden van de Facebook-app: gecachte afbeeldingen, webcookies, tijdelijke bestanden, opgeslagen appstatus en meestal je Facebook-inlogsessie. Je account, berichten, Facebook-foto’s, vrienden en Messenger-chats worden niet alleen binnen die app opgeslagen. Messenger zou er nog gewoon moeten staan met zijn eigen opslag en eigen login, tenzij je Messenger apart verwijdert.
De kleine kanttekening is lokaal opgeslagen inhoud. Als je een halfgeschreven Facebook-bericht, cookies van de in-appbrowser of downloads/cache binnen Facebook had, moet je niet verwachten dat die bewaard blijven. En na het opnieuw installeren laat iPhone-opslag mogelijk niet meteen zien dat de ruimte is teruggekomen. Soms helpt het om Instellingen te sluiten, de telefoon opnieuw op te starten of gewoon even te wachten voordat het opslagcijfer er weer correct uitziet.
Verwacht dat het opschonen meer lijkt op het resetten van de Facebook-app dan op het wissen van je Facebook-leven. Het verwijderen van Facebook van de iPhone zou Messenger-chats of foto’s niet moeten verwijderen, omdat Messenger zijn eigen appopslag heeft en je berichten aan je account zijn gekoppeld. Het eerste wat ik zou controleren is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, omdat iOS Facebook en Messenger apart weergeeft. Als Messenger degene is die meerdere GB gebruikt, heeft het wissen van Facebook daar geen invloed op. Ga er voor Facebook zelf van uit dat je de lokale cache van de app, browsercookies, concepten en je inlogsessie kunt kwijtraken, dus zorg ervoor dat je wachtwoord en 2FA op orde zijn voordat je het verwijdert.