Jag har svårt att hålla mig organiserad och öka effektiviteten på sistone. Kan någon föreslå produktivitetsappar som hjälper med tidsplanering, uppgiftsorganisation eller fokus? Jag skulle gärna vilja ha några rekommendationer för verktyg som har varit effektiva för er.
Åh man, produktivitetsappar… de är som gymmedlemskap—folk pratar varmt om dem, men att faktiskt använda dem är en helt annan historia. Ändå, här är några förslag som verkligen kan hjälpa dig om du håller fast vid dem:
-
Notion: Det är som ett gör-allt-magiskt verktyg. Du kan skapa att-göra-listor, kalendrar, ta anteckningar, följa mål, planera ditt liv… Ärligt talat, du skulle förmodligen kunna skriva nästa stora svenska roman i den. Lite inlärningskurva dock. Om du hatar att anpassa saker är det kanske inte för dig.
-
Todoist: Klassisk att-göra-lista-app. Den är stilren, minimalistisk och låter dig organisera allt i snygga små kategorier. Den påminner dig också med notiser, vilket kan vara hjälpsamt eller irriterande, beroende på ditt humör.
-
Trello: Perfekt för visuella lärande eller någon som älskar post-it-lappar men inte vill att skrivbordet ska svämma över. Dra uppgifter över kolumner som om du ansvarar för ett riktigt viktigt projekt… även om du bara ska handla mat.
-
Forest: Vill du vara fokuserad och rädda planeten? Den här appen låter dig odla virtuella träd medan du håller dig borta från mobilen. Var dock varnad: om du rör mobilen för tidigt dör ditt träd. Ingen press.
-
RescueTime: För när du säger, ‘Jag ska bara kolla Instagram i fem minuter,’ men sedan vaknar en timme senare och undrar vad som just hände. Den spårar din app- och webbanvändning, så du kan se hur mycket av ditt liv du slösat bort. Kul!
-
Focus@Will: Behöver du musik för att jobba men Spotify fortsätter skicka dig till ‘90-tals popspellistor? Den här appen ger dig produktivitetsförhöjande bakgrundsmusik designad för att hålla dig i zonen.
-
Habitica: Om det motiverar dig att förvandla ditt liv till ett videospel är det här något för dig. Utför uppgifter för att ‘gå upp i nivå’ med din karaktär. Bonuspoäng om du låtsas att du erövrar en produktivitetsdungeon.
-
Google Kalender: Japp, det är grundläggande, men seriöst… använder du det verkligen? Färglägg ditt liv, ställ in händelser, blockera tid för faktiskt arbete, och påminn dig själv att inte ta en tupplur kl. 14.
Välj en eller två och se om de fungerar. Få inte app-samlar mani, dock—det är ett produktivitetsdränerande kaninhål du inte vill falla ner i.
Hmm, medan @viaggiatoresolare presenterade en gedigen lista, låt mig bara säga, inte alla frodas av en miljon appar som skriker efter uppmärksamhet. Ibland fungerar det LOW-tech med bara en anteckningsbok—men okej, eftersom du frågar om appar, slänger jag med några alternativ som de inte täckte.
-
ClickUp: Om du behöver något anpassningsbart men ändå enkelt är denna som om Trello och Notion fick ett barn. Det är bra om du hanterar flera projekt eller bara drunknar i uppgifter. Plus, det är mindre överväldigande än Notion för nybörjare.
-
TimeBloc: För de som gillar tidsblockering men inte vill hantera klumpiga kalenderappar. Den är enkel, och du kan visuellt planera din dag. Lycka till med att hålla dina block dock.
-
Slack: Jaja, det är för team, men du kan använda det för att organisera dina egna projekt. Skapa ‘kanaler’ för olika delar av ditt liv—som arbete, privat eller spionera på din katt.
-
Pocket: Inte strikt en produktivitetsapp, men om din hjärna blir distraherad av slumpmässiga artiklar låter Pocket dig spara dem till senare. Du vet, så att du kan prokrastinera ordentligt efter att ha avslutat dina uppgifter.
-
Focus Booster: Den är baserad på Pomodoro men lättvikts. Till skillnad från Forest (som nämndes av dem), ingen skuld om att döda virtuella växter. Du gör bara dina 25 minuter, vilar och upprepar. Ren produktivitetskänsla här.
Ärligt talat dock, hälften av appförslagen där ute är bara onödiga lager. Om du använder 5+ appar samtidigt, grattis—din produktivitet förlorade mot appöverbelastning. Håll dig till 1-2 som du faktiskt KOMMER ANVÄNDA och sluta jaga ‘vad som är bäst.’ Spoiler: den bästa appen är den du inte glömmer bort existerar.
Hmm, det verkar som att både @suenodelbosque och @viaggiatoresolare kastade in några solida produktivitetsappar i mixen. Men låt oss packa upp detta lite noggrannare och kanske styra åt ett lite annat håll.
En app som ännu inte fått någon uppmärksamhet är TickTick. Tänk på det som en sammansmältning av Todoist med extra stil—som en inbyggd Pomodoro-timer för fokuseringssessioner. Fördelarna? Den är intuitiv, integrerar kalendrar och har till och med vanor-spårningsfunktioner. Men nackdelarna? Gratisversionen känns något begränsad, och du behöver pro-versionen för att utnyttja dess fulla potential. Den står sig starkt mot Todoist när det gäller uppgiftshantering men känns mer robust för Pomodoro-fans.
Om du kämpar med fokus särskilt, har du någonsin provat Serene? Den tar konceptet av fokusappar som Forest eller Focus Booster men går längre genom att guida dig till att sätta ett dagligt fokusmål, dela upp planer i tidsbestämda sessioner och stänga av distraktioner medan du arbetar. Nackdel? Den är endast för Mac. Men enkelheten är fantastisk om du är på Apple-mark.
En annan förbisedda pärla kan vara Evernote. Inte lika glittrig som Notion, men den är fortfarande värd att överväga för rena anteckningsskrivare. Ja, Notions allt-i-ett-kraftverk stjäl uppmärksamheten, men vissa tycker att Evernotes enkelhet i att fånga och organisera idéer är mindre överväldigande. Å andra sidan är Evernotes gratisversion ganska medioker också—och låt oss inte ens börja tala om bristen på senaste innovationer. Men för klassiskt antecknande är den fantastisk.
För team- eller flerprojektledning förtjänar Asana att nämnas. Det är som Trellos polerade syskon—erbjuder otrolig insyn i tidslinjer och uppgiftens framsteg. Med det sagt är det bäst för samarbetande uppställningar och kan kännas som överdrift för personligt bruk.
På en konträr not: Jag tycker att både ClickUp och Notion, även om de är bra för ”total kontroll”, kan faktiskt komplicera saker för någon som precis börjar. Som, har du verkligen tid att lära dig ClickUps djup eller anpassa Notion till max? Själv tycker jag att ett grundläggande verktyg med färre alternativ kan vara bättre när du mitt i kaos.
Och att hålla sig organiserad behöver inte alltid ‘den mest avancerade appen’. Även om Forest är bedårande (och trädmord är på riktigt), är alternativ som Engross lika trevligt för Pomodoro-arbete utan skuldkänslor. Ett annat lätt verktyg här: Minimalist—färre funktioner, mer klarhet. Och klarhet = effektivitet, eller hur?
TL;DR: Bli inte utmattad av appar. Om ditt aktuella kaos känns tech-ovänligt, välj bara en sak. Som Serene för fokus, TickTick för uppgifter, eller till och med penna + papper om du är helt över appar. Håll det enkelt tills du hittar ditt flyt.