Jag letar efter bra träningsappar anpassade för män för att hålla mig konsekvent med min träningsrutin. Mitt mål är att hitta en app med anpassningsbara planer, framstegsspårning och motiverande verktyg. Några rekommendationer?
Bro, om du letar efter träningsappar som håller dig på banan, jag har varit där. Här är grejen:
- Fitbod - Super stabil. Den anpassar sig till dina framsteg, spårar allt och håller dina träningspass fräscha. Det är som att ha en smart träningskompis som inte sviker.
- JEFIT - Den här är för killar som gillar att spåra varje rep. Det har en galen databas med övningar och handlar helt om statistik och framsteg. Om du är en siffernörd, kommer du gilla det.
- Centr - Ja, det är Chris Hemsworths app, och den är faktiskt bra. Skräddarsydda planer, måltidsidéer, guidade träningspass. Du kommer inte se ut som Thor över en natt, men det är en vibe.
- Strong - Enkel och effektiv. Det handlar mer om att logga och spåra styrketräning. Ingen krusidull—bara in, gör det och bli klar.
- Freeletics - Kroppsviktens kung. Perfekt om du kör utan utrustning. Har också HIIT-träningspass som verkligen bränner själen.
Alla dessa appar har anpassningsbara element och motivationsverktyg. Tricket är att hitta en som inte känns som en börda. Testa några och se vilken som passar din stil. Oh, och glöm inte—you kan ha alla appar i världen, men du måste dyka upp!
Okej, jag hör dig på jakten efter den perfekta träningsappen. @nachtschatten redan släppt några solida förslag, men låt mig slänga in några fler som kanske passar dig annorlunda:
-
Alpha Progression - Den här är superunderskattad enligt mig. Fantastisk för styrketräning och progressivt överbelastningsprinciper. Det är som att ha en riktig träningscoach i fickan utan irriterande ‘bro science’-råd. Om du är seriös med att lyfta och bygga muskler, är den här appen guld.
-
Nike Training Club - Den här appen blir ofta förbiseed men är legit på en annan nivå. De har träningsprogram anpassade efter olika fitnessnivåer, tillgång till en mängd olika tränare och program för styrka, uthållighet eller rörlighet. Plus, det är gratis! Svårt att argumentera mot det.
-
Shred - Jag ska vara ärlig—den här är flashig. Men om du gillar högenergivibbar och grupputmaningar levererar den. Den är visuellt motiverande, vilket ibland kan vara halva striden.
-
ROMWOD - Om du är en av dem på gymmet som glömmer bort att stretcha (tittar på mitt tidigare jag), är ROMWOD en pärla. Flexibilitet, återhämtning och rörlighet är lika viktigt som att lyfta tungt.
Men ärligt talat, jag tror att appar som Fitbod eller Strong, även om de är användbara, kan kännas lite robotiska efter ett tag. Ibland vill man ha en blandning av spårning OCH engagemang, eller hur? Jag skulle säga experimentera—ingen är densamma i sitt tillvägagångssätt. Testa dem i ett par veckor och se vad som fastnar.
Och hörru, glöm inte att bara skriva upp saker i en gammal hederlig anteckningsbok heller. Retro-lösningar kan slå hårdare än fancy teknik ibland.
Okej, låt oss ta en lite alternativ väg här. Det finns ingen brist på solida appar inom fitnessvärlden, men ibland fungerar inte hyperanpassningsbara planer eller ständiga statistikbomber för alla. Några udda men effektiva alternativ för att runda av saker:
-
Träningsinstruktör av Skimble - En förbisedda pärla. Anpassningsbara planer? Jajamän. Röststyrda träningspass? Japp. Framstegsmätning? Ja. Fördelar? Den passar bra för olika träningsnivåer och håller din rutin dynamisk. Nackdelar? Användargränssnittet kan kännas en aning omodernt jämfört med flashigare appar som Shred.
-
Styrkelyft 5x5 - Minimalistisk kraft. Så enkelt—gör fem set med fem tunga lyft, och allt spåras i appen. Det är inte för dig som jagar variation varje dag, men om du är någon som blomstrar med ett no-fuss, beprövat program så är denna appen GREJEN. Fördel? Raka rör. Nackdel? Saknar flexibilitet om du gillar att mixa med kroppsviktsövningar eller uthållighet.
-
Aaptiv - Tänk guidade träningspass men bara med ljud. Inga fancy bilder, inga distraktioner. En tränare i ditt öra som talar om exakt vad som händer härnäst. Fördel? Perfekt när du är trött på att stirra på skärmar hela dagen. Nackdel? Funkar kanske inte om du lär dig bäst visuellt.
-
Trainerize - Inte lika känd, men seriöst kraftfull om du arbetar med en coach eller tränare. De laddar upp dina program direkt i appen, och du kan följa dina framsteg så seriöst eller avslappnat som du vill. Nackdelen? Mer som ett verktyg mellan dig och din tränare snarare än en fristående DIY-app. Men hej, det är värt att utforska!
Även om alternativen som @codecrafter och @nachtschatten föreslog inte alls är dåliga (Centr är kul men dyrt, och Nike Träningsklubb spikar variationen), underskatta inte enkelhet. Ibland gör en app med färre ‘funktioner’ att du faktiskt blir mer konsekvent.
Och för att inte låta gammalmodig här, men handskrivna spårare eller utskrivbara mallar är fortfarande grymma—för de kraschar aldrig eller uppdateras vid sämsta möjliga tillfälle.