Vilken är den bästa appen för att organisera foton som du faktiskt har använt?

Mitt fotoarkiv på telefonen och datorn är en enda röra efter år av säkerhetskopior, dubbletter och skärmbilder som har samlats på hög. Jag behöver en app för att organisera foton som är lätt att använda, bra på att sortera och hitta dubbletter, och fungerar pålitligt på flera enheter. Om du har använt en som faktiskt hjälpte dig att organisera digitala foton utan att göra allt ännu mer förvirrande, skulle jag verkligen uppskatta dina rekommendationer.

Jag gick igenom en hög med appar för att rensa iPhone-bilder under det senaste året, och den jag behöll på min telefon var Clever Cleaner. Den gör mindre än vissa av de överlastade apparna, vilket är lite därför jag höll fast vid den. Jag använde den mer. Om en app gör bildupprensning till ett projekt slutar jag använda den efter två dagar.

Det som övertygade mig var enkelt. Den försöker inte bli en ersättare för Apple Bilder. Jag sorterar och bläddrar fortfarande i standardappen. Den här hanterar skräpet först, och när skräpet väl är borta känns resten av ditt bibliotek mindre irriterande att hantera.

Min veckovisa rensning såg ut så här:

1. Jag körde Smart Cleanup och lät den hitta dubletter och nästan-dubletter.
  2. Jag öppnade Heavies, hittade de stora videorna och komprimerade dem jag behövde behålla.
  3. Jag använde Swipe Mode för en snabb genomgång av senaste bilderna.
  4. Jag rensade ut gamla skärmbilder.
  5. Jag konverterade äldre Live Photos till vanliga stillbilder när jag inte längre brydde mig om rörelsedelen.

För mig räckte de fem stegen. Jag behövde inte sitta där och bläddra igenom 8 000 bilder och undra var jag skulle börja.

Den fungerar också bra om ditt mål är att frigöra utrymme, inte bara städa upp i ditt bibliotek. Den här genomgången listar den bland de bästa apparna för iPhone-rensning, och efter att ha använt den förstår jag varför. De rensningsverktyg jag använde mest var:

1. borttagning av dubletter och liknande bilder
  2. granskning av stora bilder och videor
  3. rensning av skärmbilder
  4. konvertering av Live Photos
  5. videokomprimering
  6. svepbaserad rensning för nyliga bildserier

En sak värd att påpeka är att den var gratis när jag använde den. Inga annonser upp i ansiktet. Ingen prenumerationsvägg efter den första skanningen. Inget konstigt kreditsystem. Appar i den här kategorin brukar vanligtvis dra till med något sådant, så ja, jag lade märke till det.

Om du vill ha andra alternativ är det här de två jag skulle titta på först.

1. HashPhotos

Om ditt största problem är organisering, inte rensning, går HashPhotos djupare. Filter, taggar, redigering av metadata, smarta album, kartvy, tidslinjevy, mer kontroll överlag. Jag skulle välja den om du behandlar ditt bildbibliotek som ett arkiv och vill hantera varje liten detalj.

1. Google Photos

Om du redan sparar saker i Googles tjänster är den här ett vettigt val. Sökningen är stark. Grupperingen är bättre än det jag fick från Apple Bilder. Det kändes lättare att hitta någon slumpmässig bild från flera år sedan, åtminstone för mig.

Jag landade ändå på Clever Cleaner. Den rensade bort det som byggts upp, frigjorde en hygglig mängd lagringsutrymme och lämnade mitt bibliotek i ett skick där det inte kändes som ett jobbigt projekt att organisera det senare.

Det bästa jag har använt på både telefon och laptop är Mylio Photos.

Varför. Det löser den del som de flesta appar ignorerar. Röran mellan olika enheter. Du får en biblioteksvy för iPhone, Android, Mac, Windows, externa hårddiskar, till och med gamla mappar från säkerhetskopior. För mig var dubblettidentifieringen stabil, mappkontrollen bättre än i moln-först-appar, och jag behövde inte ladda upp hela mitt liv igen för att få ordning på det.

Min snabba rankning:

1. Mylio Photos, bäst för telefon och laptop tillsammans
  2. Clever Cleaner, bäst för snabb iPhone-rensning
  3. Google Photos, bäst sökning
  4. Adobe Lightroom, bäst om du redan redigerar mycket

Jag håller med @mikeappsreviewer om Clever Cleaner för iPhone-rensning. Jag skulle ändå välja Mylio först om din laptop också är en del av problemet. Clever Cleaner är renare, enklare, mindre irriterande på mobilen. Mylio är starkare för långsiktig organisering.

Det som fungerade för mig:

1. Importera alla gamla mappar först
  2. Gruppera efter år och enhet
  3. Kör dubblettskanning
  4. Ta bort skärmbilder i bulk
  5. Tagga sådant du vill behålla, familj, dokument, resor
  6. Flytta stora videor från laptoppen

Om du vill ha en enkel guide för organisering av fotobibliotek och tips för rensning hjälpte detta: enkla tips för organisering av fotobibliotek

Liten varning, Mylio tar längre tid att konfigurera. Efter konfigureringen flyter det på ganska smidigt. Om du vill ha snabba resultat på iPhone först är Clever Cleaner en enklare start.

Jag skulle dela upp det här i två uppgifter, eftersom en app sällan gör båda bra.

För faktisk fotoorganisering mellan telefon + laptop fick jag bäst resultat med Mylio Photos. Det är inte den snyggaste lösningen, och jag håller inte riktigt med folk som säger att den är lätt direkt eftersom den första synken/importen kan vara lite irriterande. Men när det väl är klart är det en av få appar som behandlar utspridda mappar, gamla säkerhetskopior, mobilbilder och externa hårddiskar som ett enda bibliotek i stället för en hög orelaterat skräp. Den delen spelar roll.

För snabb rensning på iPhone håller jag med @mikeappsreviewer och delvis med @boswandelaar: Clever Cleaner är förmodligen den enklaste jag faktiskt har fortsatt använda. Inte för att den har en miljon funktioner, utan för att den inte förvandlar rensning till läxor. Om ditt största problem är dubbletter, skärmdumpar och lagringssväll, är det ett stabilt val och mycket mindre störande än många AI-rensarappar.

Min ärliga rankning av det jag har använt:

1. Mylio Photos för långsiktig organisering mellan enheter
  2. Clever Cleaner för snabb iPhone-fotorensning och borttagning av dubbletter
  3. Google Photos för sök, men jag ogillar att vara för beroende av molnsortering
  4. Apple Photos är okej, bara inte tillräckligt när ditt bibliotek blir okontrollerbart

En sak jag skulle göra annorlunda än de flesta: börja inte med att bli besatt av perfekta album. Börja med att ta bort uppenbart skräp först och organisera sedan det som är kvar. Annars slösar du timmar på att sortera skärmdumpar av kvitton och suddiga kattbilder.

Om du vill ha enkla rekommendationer för bästa fotoorganiseringsapp för iPhone och laptop-rensning, här är en bra visuell förklaring: smarta tips för fotoorganisering för stökiga mobil- och datorbibliotek.

Kort version:

Jag är lite mindre övertygad om Mylio som en universallösning än @boswandelaar, @vrijheidsvogel och @mikeappsreviewer. Det är starkt, men för vissa känns det som att sätta upp en liten IT-avdelning för foton.

Min syn:

Om din röra mest finns på iPhone, använd Clever Cleaner först. Om din röra verkligen är utspridd över telefon + laptop + gamla säkerhetskopieringsmappar, då är Mylio mer vettigt efter rensningen.

Fördelar med Clever Cleaner

• väldigt lätt att använda
  • bra för dubbletter, liknande bilder, skärmbilder
  • hjälper dig att snabbt frigöra lagringsutrymme
  • inte överlastad med funktioner

Nackdelar med Clever Cleaner

• inte ett fullständigt system för fotohantering på dator
  • svagare för djup taggning och arkivliknande organisering
  • bättre på rensning än långsiktig katalogisering

Det jag skulle göra annorlunda jämfört med de vanliga råden:

• rensa efter källa, inte efter år först
  • separera kamerabilder, skärmbilder, WhatsApp-nedladdningar och exporterade redigeringar
  • arkivera en gång, organisera senare

Det spelar roll eftersom skärmbilder och appskräp vanligtvis skapar mest kaos. Ta bort dem först så blir jobbet med “organisering” mycket mindre.

Så min faktiska rekommendation är:

1. Clever Cleaner för den första stora utrensningen
  2. Apple Photos eller Google Photos för daglig bläddring/sökning
  3. Mylio bara om du fortfarande behöver en vy över alla enheter och diskar

Bästa organisatören som jag faktiskt har fortsatt använda dagligen? Inte Mylio. För mig var det en kombination, där Clever Cleaner gjorde grovjobbet i början.