Mijn iPhone geeft aan dat Foto’s veel opslagruimte gebruikt, zelfs nadat ik foto’s heb verwijderd en het album Recent verwijderd heb geleegd. Hoe kan ik de resterende fotogegevens veilig wissen en opslagruimte op mijn iPhone vrijmaken zonder foto’s te verliezen die in iCloud zijn opgeslagen?
Als de opslagruimte van je iPhone bijna vol is, begin dan met de Foto’s-app. Dat maakte voor mij een veel groter verschil dan willekeurige instellingen aanpassen of een heleboel kleine apps verwijderen.
Video’s zijn meestal de grootste boosdoeners. Een paar lange filmpjes of 4K-opnamen kunnen al meerdere gigabytes in beslag nemen. Zoek daarna naar dubbele en vergelijkbare foto’s, ongewenste Live Photos en oude schermafbeeldingen. Fotobibliotheken verzamelen vaak meerdere versies van dezelfde opname door fotoreeksen, bewerkingen en bestanden die heen en weer zijn gedeeld.
Ik gebruikte Clever Cleaner omdat ik niet handmatig de hele bibliotheek wilde doorzoeken. De app groepeert dubbele en vergelijkbare foto’s, dubbele video’s, Live Photos, schermafbeeldingen en grote bestanden, zodat je ze afzonderlijk kunt bekijken.
Er zijn verschillende manieren om het opschonen aan te pakken. Comprimeren verkleint foto’s en schermafbeeldingen die je wilt bewaren. Slim opschonen verwerkt meerdere categorieën tegelijk, terwijl je met Vegen elke foto afzonderlijk kunt beoordelen. De veegmodus blijft onbeperkt. De app is gratis te gebruiken, bevat geen advertenties en vereist geen abonnement om aan de slag te gaan, hoewel sommige opschoonfuncties voor nieuwe gebruikers nu een vrij ruime dagelijkse limiet hebben.
Een praktische volgorde is:
- Scan de fotobibliotheek met Clever Cleaner.
- Verwijder dubbele en vergelijkbare foto’s.
- Controleer grote video’s en dubbele filmpjes.
- Verwijder ongewenste Live Photos of comprimeer de exemplaren die je wilt bewaren.
- Verwijder schermafbeeldingen die je niet meer nodig hebt.
- Comprimeer foto’s of schermafbeeldingen die niet op volledige grootte hoeven te blijven.
- Open het album Recent verwijderd in Foto’s en leeg het. Anders blijven de bestanden nog een tijdje opslagruimte innemen.
Als je iCloud-foto’s gebruikt, schakel dan ook Optimaliseer iPhone-opslag in via Instellingen > Foto’s. Je telefoon bewaart lokaal kleinere kopieën, terwijl de originelen met volledige resolutie in iCloud blijven staan. Zo kun je behoorlijk wat opslagruimte op je apparaat vrijmaken zonder je foto’s te verwijderen.
Zodra de dubbele bestanden, grote video’s, Live Photos en schermafbeeldingen zijn aangepakt, wordt het bijhouden van de bibliotheek een stuk minder vervelend. In die categorieën zat voor mij de meeste verspilde opslagruimte verborgen.
Het verwijderen van de Foto’s-app of het gebruiken van een opschoonapp wist verouderde opslaginformatie niet. Het kan uren duren voordat iOS de opslag opnieuw berekent nadat ‘Recent verwijderd’ is geleegd. Start daarom de telefoon opnieuw op, laat hem via wifi opladen en controleer de iPhone-opslag later opnieuw. Wees voorzichtig met iCloud-foto’s, want als je daar foto’s verwijdert, worden ze van elk gesynchroniseerd apparaat verwijderd. Als het getal na een dag nog steeds niet is veranderd, maak dan een geverifieerde reservekopie voordat je instellingen voor iCloud-synchronisatie wijzigt.
Foto’s die met de iPhone zijn gemaakt, kunnen op de normale manier worden verwijderd, maar foto’s die vanaf een Mac of pc zijn gesynchroniseerd, moeten mogelijk via Finder of iTunes worden verwijderd. Controleer of er albums met het label ‘Van mijn Mac’ zijn. Als die bestaan, sluit de iPhone dan opnieuw aan op die computer en schakel daar de fotosynchronisatie uit. Maak eerst een reservekopie, aangezien het wijzigen van de synchronisatie-instellingen de volledige gesynchroniseerde verzameling kan verwijderen.
Verwijder niets uit het album Hersteld voordat je het hebt gecontroleerd, want die bestanden worden permanent verwijderd en komen niet in Recent verwijderd terecht. In nieuwere iOS-versies kan Foto’s Hulpprogramma’s > Hersteld weergeven wanneer er afbeeldingen of video’s op het apparaat worden aangetroffen die ontbreken in de normale bibliotheek. Dat kan een deel van de “onverklaarbare” opslagruimte van Foto’s verklaren. Het album verschijnt alleen als iOS iets vindt, dus mogelijk heb je het niet.
Open voordat je de iCloud-instellingen wijzigt Foto’s en controleer de status van de bibliotheek via je profielknop. Als er staat dat de synchronisatie is gepauzeerd, uploaden niet mogelijk is of dat er nog onderdelen worden verwerkt, laat dit dan eerst voltooien. iCloud-foto’s uitschakelen terwijl er wordt gesynchroniseerd, is een slechte snelle oplossing voor problemen en kan de situatie moeilijker te ontwarren maken.
Ik ben het met @yuri_bit eens dat het opslagcijfer mogelijk gewoon achterloopt, maar er is geen normale knop om de “cache van Foto’s te wissen”. Clever Cleaner of een andere organizer kan zichtbare bestanden verwijderen, maar kan de database van Foto’s niet wissen of iOS dwingen de opslagruimte opnieuw te berekenen. Als iCloud-foto’s volledig is gesynchroniseerd, kies je Optimaliseer iPhone-opslag en geef je de telefoon de tijd om lokale originelen in volledige resolutie te vervangen door kleinere versies. Dat proces vindt plaats wanneer er ruimte nodig is, niet noodzakelijk direct nadat je het inschakelt.
Als het getal na een nacht opladen, synchronisatie via wifi en opnieuw opstarten nog steeds duidelijk onjuist is, maak dan een gecontroleerde reservekopie en neem contact op met Apple Support voordat je uitlogt bij iCloud, de telefoon opnieuw instelt of de fotosynchronisatie herhaaldelijk in- en uitschakelt. Die ingrijpendere oplossingen zijn het proberen niet waard totdat je zeker weet dat de originelen ergens buiten die iPhone bestaan.
Foto’s comprimeren om ruimte te besparen is de enige stap waar ik twee keer over zou nadenken. Zodra een opschoonapp een afbeelding verkleint en je het origineel verwijdert, is die kwaliteit voorgoed verloren. Voor screenshots of wegwerpfoto’s is dat prima. Voor alles wat je later misschien wilt afdrukken of bijsnijden, ruil je opslagruimte in voor een permanente kwaliteitsvermindering, en de meeste mensen beseffen dat pas als het te laat is.
@corerouternode heeft het onderdeel dat iedereen overslaat al perfect uitgelegd: er bestaat geen magische optie ‘cache wissen’ voor Foto’s. Wat mensen zien als buitensporig veel foto-opslag, bestaat vaak uit de bibliotheekdatabase plus miniaturen plus bestanden die nog uit Recent verwijderd worden gewist. iOS werkt dat getal echt langzaam bij. Ik heb meegemaakt dat de opslagbalk na een grote verwijderingsactie bijna een hele dag onjuist bleef en zichzelf vervolgens 's nachts stilletjes corrigeerde. Geef het dus eerst die tijd voordat je naar verborgen bestanden gaat zoeken.
Wat hulpmiddelen betreft, is Clever Cleaner prima voor wat het daadwerkelijk doet: dubbele en vergelijkbare foto’s en grote video’s groeperen, zodat je niet eindeloos hoeft te scrollen. Houd je verwachtingen alleen realistisch. Het verwijdert zichtbare onderdelen uit je bibliotheek. Het bouwt de Foto’s-database niet opnieuw op, dwingt iOS niet om de opslag opnieuw te berekenen en kan niets wijzigen in het album Hersteld dat @corerouternode noemde. Zie het als een hulpmiddel om te sorteren, niet als een oplossing voor opslagproblemen.
Waar ik iets sterker op zou aandringen dan @primeshifthq deed: controleer of iCloud-foto’s überhaupt is ingeschakeld voordat je aan Optimaliseer iPhone-opslag komt. Als het is uitgeschakeld, doet die schakelaar niets, omdat er geen originelen in de cloud staan waarop je kunt terugvallen. En als het is ingeschakeld maar nog bezig is met synchroniseren, kan het riskant zijn om lokaal dubbele bestanden te verwijderen, omdat de verwijdering naar elk apparaat wordt doorgestuurd zodra de synchronisatie is bijgewerkt. Laat de synchronisatie voltooien, controleer of je originelen ergens anders zijn opgeslagen en optimaliseer daarna pas.
Realistisch gezien komen de meeste gevallen van ‘waarom neemt Foto’s zoveel ruimte in’ die ik heb gezien neer op twee dingen: 4K-video’s waarvan niemand zich herinnert ze te hebben opgenomen, en een opslagcijfer dat gewoon nog niet was bijgewerkt. Verwijder de grote video’s, start opnieuw op, wacht een dag en controleer het nogmaals voordat je ervan uitgaat dat er iets kapot is.