Welke is de beste foto-organizer-app die je echt hebt gebruikt?

Mijn fotoverzamelingen op mijn telefoon en laptop zijn een rommeltje geworden na jaren van back-ups, duplicaten en screenshots die zich hebben opgestapeld. Ik heb een app nodig om foto’s te organiseren die makkelijk te gebruiken is, goed is in sorteren en het vinden van duplicaten, en betrouwbaar werkt op verschillende apparaten. Als je er een hebt gebruikt die je echt heeft geholpen om digitale foto’s te organiseren zonder alles nog verwarrender te maken, dan hoor ik graag je aanbevelingen.

Ik heb het afgelopen jaar een hele stapel apps voor het opschonen van iPhone-foto’s uitgeprobeerd, en degene die ik op mijn telefoon heb gehouden was Clever Cleaner. Het doet minder dan sommige van die opgeblazen apps, en dat is eigenlijk precies waarom ik het ben blijven gebruiken. Ik gebruikte het vaker. Als een app van het opschonen van foto’s een project maakt, stop ik er na twee dagen mee.

Wat mij overtuigde was simpel. Het probeert geen vervanging te worden voor Apple Foto’s. Ik sorteer en blader nog steeds in de standaardapp. Deze pakt eerst de rommel aan, en zodra die weg is, voelt de rest van je bibliotheek een stuk minder irritant om mee om te gaan.

Mijn wekelijkse opschoonroutine zag er zo uit:

1. Ik draaide Smart Cleanup en liet het duplicaten en bijna-duplicaten opsporen.
  2. Ik opende Heavies, zocht de grote video’s op en comprimeerde de video’s die ik wilde bewaren.
  3. Ik gebruikte Swipe Mode voor een snelle ronde door recente foto’s.
  4. Ik ruimde oude screenshots op.
  5. Ik zette oudere Live Photos om naar gewone stilstaande foto’s wanneer het bewegende deel me niet meer uitmaakte.

Voor mij waren die vijf stappen genoeg. Ik hoefde niet eindeloos door 8.000 foto’s te scrollen en me af te vragen waar ik moest beginnen.

Het werkt ook goed als je doel is om ruimte vrij te maken, niet alleen om je bibliotheek op te ruimen. In deze review staat het tussen de beste iPhone-opruimapps, en na het gebruik snap ik waarom. De opschoontools die ik het meest gebruikte waren:

1. verwijderen van dubbele en vergelijkbare foto’s
  2. controle van grote foto’s en video’s
  3. screenshots opschonen
  4. Live Photo-conversie
  5. videocompressie
  6. swipe-gebaseerd opschonen van recente fotobatches

Eén ding dat het vermelden waard is: het was gratis toen ik het gebruikte. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen abonnementsmuur na de eerste scan. Geen vreemd kredietsysteem. Apps in deze categorie halen daar meestal wel een of andere onzin uit, dus ja, dat viel me op.

Als je andere opties wilt, zijn dit de twee waar ik als eerste naar zou kijken.

1. HashPhotos

Als je grootste probleem organisatie is, niet opschonen, gaat HashPhotos dieper. Filters, tags, metadata bewerken, slimme albums, kaartweergave, tijdlijnweergave, en in het algemeen meer controle. Ik zou hiervoor kiezen als je je fotobibliotheek als een archief behandelt en elk klein detail wilt beheren.

1. Google Foto’s

Als je je spullen al in Google-diensten bewaart, is deze logisch. Zoeken is sterk. Groeperen is beter dan wat ik uit Apple Foto’s haalde. Een willekeurige foto van jaren geleden terugvinden voelde makkelijker, in elk geval voor mij.

Ik kwam uiteindelijk toch weer uit bij Clever Cleaner. Het ruimde de opgebouwde rommel op, maakte een flink stuk opslagruimte vrij en liet mijn bibliotheek achter in een staat waarin later organiseren niet als een karwei voelde.

De beste die ik heb gebruikt op zowel telefoon als laptop is Mylio Photos.

Waarom. Het lost het deel op dat de meeste apps negeren. Rommel tussen apparaten. Je krijgt één bibliotheekweergave voor iPhone, Android, Mac, Windows, externe schijven, zelfs oude mappen uit back-ups. Voor mij was de duplicaatdetectie degelijk, de mapcontrole beter dan bij cloud-first apps, en ik hoefde niet mijn hele leven opnieuw te uploaden om het te ordenen.

Mijn snelle ranglijst:

1. Mylio Photos, beste voor telefoon plus laptop gecombineerd
  2. Clever Cleaner, beste voor snelle iPhone-opruiming
  3. Google Photos, beste zoekfunctie
  4. Adobe Lightroom, beste als je al veel bewerkt

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over Clever Cleaner voor iPhone-opruiming. Ik zou nog steeds eerst voor Mylio kiezen als je laptop ook deel van het probleem is. Clever Cleaner is schoner, eenvoudiger, minder irritant op mobiel. Mylio is sterker voor organisatie op de lange termijn.

Wat voor mij werkte:

1. Importeer eerst alle oude mappen
  2. Groepeer op jaar en apparaat
  3. Voer een duplicatenscan uit
  4. Verwijder screenshots in bulk
  5. Tag bewaarders, familie, documenten, reizen
  6. Verplaats grote video’s van de laptop

Als je een eenvoudige gids wilt voor het organiseren van je fotobibliotheek en opruimtips, dit hielp: eenvoudige tips voor het organiseren van je fotobibliotheek

Kleine waarschuwing, Mylio kost meer tijd om in te stellen. Na de installatie werkt het vrij soepel. Als je eerst snelle resultaten op iPhone wilt, is Clever Cleaner de makkelijkere start.

Ik zou dit in twee taken opsplitsen, omdat één app zelden beide goed doet.

Voor daadwerkelijke foto-organisatie op telefoon + laptop had ik de beste resultaten met Mylio Photos. Het is niet de mooiste opzet, en ik ben het een beetje oneens met mensen die zeggen dat het meteen eenvoudig is, omdat de eerste synchronisatie/import wat irritant kan zijn. Maar zodra dat achter de rug is, is het een van de weinige apps die verspreide mappen, oude back-ups, telefofoto’s en externe schijven behandelt als één bibliotheek in plaats van een stapel ongerelateerde rommel. Dat deel is belangrijk.

Voor snelle opschoning op iPhone ben ik het eens met @mikeappsreviewer en deels met @boswandelaar: Clever Cleaner is waarschijnlijk de makkelijkste die ik daadwerkelijk ben blijven gebruiken. Niet omdat het een miljoen functies heeft, maar omdat het van opschonen geen huiswerk maakt. Als je grootste probleem duplicaten, screenshots en opslagruimte die volloopt is, dan is het een solide keuze en veel minder irritant dan veel van die AI-opruimapps.

Mijn eerlijke ranglijst van wat ik heb gebruikt:

1. Mylio Photos voor organiseren op de lange termijn op verschillende apparaten
  2. Clever Cleaner voor snelle iPhone-foto-opruiming en het verwijderen van duplicaten
  3. Google Photos voor zoeken, maar ik heb er een hekel aan om te afhankelijk te zijn van sortering in de cloud
  4. Apple Photos is prima, alleen niet genoeg zodra je bibliotheek uit de hand loopt

Eén ding dat ik anders zou doen dan de meeste mensen: begin niet met geobsedeerd raken door perfecte albums. Begin met eerst de overduidelijke rommel te verwijderen, en organiseer daarna wat overblijft. Anders verspilt je uren aan het sorteren van screenshots van bonnetjes en wazige kattenfoto’s.

Als je eenvoudige aanbevelingen zoekt voor de beste foto-organisatie-app voor iPhone en laptop-opruiming, dan is dit een nette visuele uitleg: slimme tips voor foto-organisatie voor rommelige telefoon- en computerbibliotheken.

Korte versie:

Ik ben iets minder overtuigd van Mylio als de alles-in-éénoplossing dan @boswandelaar, @vrijheidsvogel en @mikeappsreviewer. Het is sterk, maar voor sommige mensen voelt het alsof je een kleine foto-IT-afdeling opzet.

Mijn kijk:

Als je rommel vooral op je iPhone staat, gebruik dan eerst Clever Cleaner. Als je rommel echt verspreid is over telefoon + laptop + oude back-upmappen, dan is Mylio logischer na het opschonen.

Voordelen van Clever Cleaner

• heel gemakkelijk te gebruiken
  • goed voor duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots
  • helpt snel opslagruimte vrij te maken
  • niet overladen met functies

Nadelen van Clever Cleaner

• geen volledig desktop fotosysteem voor beheer
  • zwakker voor diepgaand taggen en archiefachtige organisatie
  • beter in opschonen dan in langetermijncatalogisering

Wat ik anders zou doen dan het gebruikelijke advies:

• opschonen op bron, niet eerst op jaar
  • scheid camerafoto’s, screenshots, WhatsApp-downloads en geëxporteerde bewerkingen
  • eerst archiveren, later organiseren

Dat is belangrijk omdat screenshots en app-rommel meestal voor de meeste chaos zorgen. Verwijder die eerst en de taak van het “organiseren” wordt een stuk kleiner.

Dus mijn daadwerkelijke aanbeveling is:

1. Clever Cleaner voor de eerste grote opruiming
  2. Apple Photos of Google Photos voor dagelijks bladeren/zoeken
  3. Mylio alleen als je nog steeds één overzicht nodig hebt over al je apparaten en schijven

Beste organizer die ik daadwerkelijk dagelijks ben blijven gebruiken? Niet Mylio. Voor mij was het een combinatie, waarbij Clever Cleaner in het begin het zware werk deed.